Robots worden veelzijdig

Lees verder 

Slimmer en flexibeler. AGV’s /robots worden meer en meer autonoom door flinke dosis ingebouwde intelligentie. De mogelijkheden nemen rap toe, het aanbod nog sneller.

 

Robots rukken op in magazijnen Opmerkelijk? Nee. Robots worden slimmer, sneller en goedkoper. De oprukkende e-commerce vraagt om flexibele, schaalbare systemen en arbeid wordt schaarser en duurder. Daarnaast worden een veilige en gezonde werkomgeving steeds belangrijker. AGV’s kunnen bepaalde zware en repeterende werkzaamheden prima overnemen. Het aanbod robots/AGV’s zijn op te delen in twee categorieën;  die pallets en rekken transporteren van en naar de orderpicker. En AGV’s die dienen als orderpick-/sorteer hulp. De gepickte order wordt op de robot of in de bak die op de AGV staat gelegd. De mechanische collega transporteert de goederen vervolgens naar de juiste afdeling of station.

 

 

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Een voorbeeld van die laatste optie is Chuck van 6 River Systems. Chuck is een robot die direct samenwerkt met mensen. De zogenoemde cobot rijdt autonoom en helpt orderpickers bij het picken en verpakken. Chuck moet loopafstanden voor de orderpickers elimineren en het pickproces versnellen. Chuck kan ruim 70 kilo aan goederen vervoeren. De batterij gaat zo’n 9 uur mee. Interessant detail: de mensen achter het bedrijf 6 River Systems zijn dezelfde die het Kiva systeem van Amazon hebben bedacht. Bleckmann is de eerste Europese klant. 

Misschien wel een van de meest interessante variant die sinds kort op de market is, is de Skypod van het Franse bedrijf Exotec. De Skypod is een kruising tussen een robot en een shuttle. Het is 's werelds eerste  "goods to person " oplossing op basis van mobiele 3D-robots. Via kunstmatige intelligentie kunnen de robots in alle richtingen navigeren, inclusief op en neer. De autonome robots kunnen bakken handlen tot 30 kg en ze tot 10 meter hoog wegzetten in stellingen. Dezelfde robots kunnen de bakken naar de orderpickers transporteren wat het bijzonder geschikt maakt voor e-fulfilment activiteiten.


Foto in kolom - 6:4 verhouding

Van Nederlandse bodem is de Lowpad van Eurotec.  Deze autonome robot is verkrijgbaar in drie maten (small, medium en large) De medium kan rekken en karren tot 450 kilo vervoeren. Zijn grote broer heeft een draagcapaciteit van 650 kilo. Beiden hebben een rijsnelheid van 3 kilometer per uur. De actieradius is 5-8 uur en de laadtijd 1 tot 2 uur. Misschien de meest opvallende eigenschap: beiden zijn 12,5 centimeter hoog.  De kleine variant, geschikt voor het transport van rolcontainers kan tot 450 kilo vervoeren en meet 65 centimeter in hoogte. Deze komt binnen nu en twee maanden op de markt. Dit jaar moet er ook nog een ‘fork’ variant verschijnen.

De Chinese aanbieder, Libiao genaamd, heeft de T-Sort op de markt gebracht. T Sort zijn Kiva achtige robots waarop een bak kan worden gemonteerd die kan kiepen. De bakken kunnen aangepast worden aan de benodigde hoogte en grootte van het te sorteren product. Hierdoor kan volgens de Chinese producent vele soorten goederen worden gesorteerd; van schoenen tot breekbare goederen en van pakketten tot accessoires. De goederen die gesorteerd moeten worden, worden op de robot geplaatst waarna hij zelfstandig de snelste weg vindt  naar de sorteerlocatie. Aangekomen op de juiste locatie kiept hij het product in de juiste bak, shute of rek. T-Sort heeft een rijsnelheid van 2 meter per seconde en kan tot 5 kilo transporteren. Het systeem kan, afhankelijk van het aantal robots, 2000 tot 50.000 artikelen per uur sorteren. De oplaadtijd is 5 minuten, de batterijduur 4 uur en gaat 10 jaar mee aldus de producent.


Foto in kolom - 6:4 verhouding COPY

Een robot als pickhulp pur sang is de Toru van Magazino. Fiege heeft enkele tientallen operationeel in zijn dc in Ibberbühren Duitsland. De Toru pickt samen met zijn menselijke collega’s schoenendozen uit stellingen.


Revival van de pocketsorter

Robots worden veelzijdig

8/13
Loading ...