Mega last mile hub schudt logistiek op

Wim Beelen verkocht vorig jaar zijn recycling- en afvalbedrijf, Hij wil de logistieke wereld verrassen met de realisatie van Amsterdam Logistic Cityhub (ALC), de eerste meerlaagse XXL-stadslogistiek hub.

Lees verder ï„º



Wat is je drijfveer?

“Waar het mij om gaat, is dat ik ondernemers kan meenemen in een vernieuwend concept. Ik ben niet nieuw in de logistiek; of je nu honderden vrachtwagens voor afval en recycling inzet of pakketjes, dat maakt in die zin niet zoveel uit. Maar ik ben wel onbevangen genoeg om anders te denken. Daarnaast ben ik ook gewoon ondernemer, en dat levert over het algemeen mooie dingen op. Een nieuwe kijk op de last mile en stappen durven zetten. Ik had de locatie al en haalde inspiratie uit internationale last mile projecten, zoals het Amagasaki Distribution Centre in Japan en Paris Air in Parijs. Dat zette me aan het denken: welke oplossingen kan een vergelijkbaar project bieden aan de logistieke uitdagingen van onze eigen hoofdstad?”

 

Wat ga je anders doen?

“Ik heb ten opzichte van een ontwikkelaar van logistiek vastgoed minder ervaring met de ontwikkeling van distributiecentra. Wel weet ik dat ik een man van de werkvloer ben, niet van de spreadsheets. Logistiek op een spreadsheet is in mijn ogen vooral financial engineering. Wat wij doen, is kijken naar het hele proces: van de consument tot aan het bedrijf. Hoe zouden we die beter met elkaar kunnen matchen? Met dertig jaar aan ondernemerservaring heb ik diverse bedrijven opgebouwd van niets naar iets. Kijk maar naar de afvalverwerking; die is van een handelaarsbusiness uitgegroeid tot een professionele wereld, met tal van innovaties. Dat was vooral een kwestie van handig nadenken, met als uitgangspunt: hoe ga ik het beste rendement halen? Datzelfde pas ik nu toe in de logistiek.”

 

Waarin verschilt ALC van een reguliere ontwikkeling?

“Het nadeel van wat wij doen, is dat het op hele grote schaal moet plaatsvinden. Ook hebben we een lange bouwtijd van 18 maanden, tegenover een gemiddelde bouwtijd van 10 maanden voor logistiek vastgoed. Alles wat we doen, heeft dus ook risico’s. Als een normaal groot distributiecentrum wordt ontwikkeld, bestaat zo’n pand uit vijf tot zes verschillende units waarbij een ontwikkelaar flexibel is met de start van de bouw. Wij zetten in één keer een gebouw neer van 220.000 vierkante meter totaaloppervlak aan logistieke oplossingen en dat ook nog eens is uit te breiden naar 300.000 vierkante meter.”

Wim Beelen
cv Wim beelen

 

1975 Geboren op 29 mei in Nunspeet
1987  Lts 1989 – Matroos
1992 Ondernemer wat uitmondde in Beelen Groep, sloop en recycling
2019  Mislukte koop van afvalcentrale AEB in Amsterdam September 2019 Aankondiging realisatie Amsterdam Logistic Cityhub (ALC)
2020  Verkoop Beelen Groep en diverse andere zakelijke activiteiten

Online is booming, wat kan ALC hierin betekenen?

“Als grote en snelgroeiende e-commercepartij moet je je activiteiten niet vanuit één groot centraal distributiecentrum willen organiseren, in Tilburg of Venlo. De markt blijft groeien, en de concurrentie is moordend. Consumenten stellen steeds hogere eisen aan bezorgopties en -tijden. Daarnaast groeit de stad Amsterdam, wat zorgt voor grote drukte en vervuiling. Dat maakt goede en duurzame last mile logistiek van en naar de hoofdstad nog belangrijker. In ons concept kun je als bedrijf een deel van ons pand gebruiken voor warehousing-activiteiten, inclusief de daarbij behorende diensten zoals het transport per boot voor de last mile naar het centrum. Mijn filosofie is: verdeel het land op in verzorgingsgebieden en vindt onderdak in vier last mile locaties. Uiteindelijk gaat deze visie voor een veel beter verdienmodel zorgen, dat weet de e-commerce- sector ook.”

Waar?  Westelijk Havengebied Amsterdam op voormalige fabriekslocatie van pesticidenproducent Lanxess
Investering? 160 miljoen euro (bron: Financieele Dagblad)
Hoe groot? 220.000 vierkante meter bruto vloeroppervlak met 10,5 m stapelhoogte
Wat voor pand?  Tweelaags logistiek centrum
Bijzonderheden? circa 1.700 overdekte parkeerplekken, 200 los- en laaddocks en een privé kade van 180 meter aan het Noordzeekanaal.
Start bouw?  april 2021
Oplevering? oktober 2022
Last Mile


#

Last mile hub

4/4
Loading ...