Hoe onderscheidend zijn logistiek dienstverleners

De sector transport en logistiek zit flink in de lift. Iedereen ziet dat de bedrijvigheid toeneemt. De grote vraag is: verdienen logistiek dienstverleners daar nog wat aan? Welke keuzes maken zij en hoe weten ze zich te onderscheiden van de rest? Welke succesvolle businessmodellen vallen op? Kees Verweij van Buck Consultants geeft zijn visie.

Lees verder 

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Foto 1 - 6:4 verhouding

Hoe geld verdienen?


Foto 2 midden links - 16:9 verhouding (vdeoformaat) 6:4 verhouding

Marges zijn mager


Foto 3 - 6:4 verhouding

Wie blinkt uit?


Foto 4 - 6:4 verhouding

Innovatieve aanpak


In 2018 kende de sector transport en logistiek in Nederland een flinke groeistuip. Geen verrassing, want iedereen die zijn ogen de kost geeft, kon de toegenomen bedrijvigheid op bedrijventerreinen en wegen zien. Het aantal nieuw gerealiseerde vierkante meters aan warehousing oversteeg vorig jaar de 3 miljoen, en dat is ruim het drievoudige van vijf jaar geleden. Het is ook een record, er werden meer distributiecentra gebouwd dan ooit tevoren. De warehouses worden gemiddeld ook steeds groter, met onder meer schaalvoordelen, op risico bouwen en e-commerce als drijvende factoren.

Wordt er nog wat verdiend

Ook in het transport was er in 2018 een forse groei te zien op de Nederlandse wegen. In totaal werd er 680 miljoen ton met vrachtwagens over de weg vervoerd, en dat is een groei van 2,1 procent ten opzichte van 2017. Opmerkelijk hierbij was dat de groei in het binnenlandse transport bijna tweemaal zo hoog was als in het grensoverschrijdende vervoer, dus de groei vond vooral plaats in ons eigen kikkerlandje. Kortom, klinkende cijfers wat betreft het volume in de sector transport en logistiek, maar de grote vraag voor dienstverleners is: ‘Verdienen we er ook nog wat aan?’

Foto in kolom - 6:4 verhouding

"De uitdaging voor logistiek dienstverleners is om zich aan de lage marges zien te ontworstelen" 

Marges zijn mager

Met de omzetten in de sector transport en logistiek leek op het eerste oog vorig jaar niks mis. Het ING Economisch Bureau meldde begin dit jaar dat de logistiek dienstverleners in 2018 een gemiddelde omzetstijging van 5 procent kenden. De sterkste groei hierbij was bij de segmenten wegvervoer, de logistieke dienstverlening en het pakket- en koeriersvervoer, terwijl de omzet bij andere modaliteiten achterbleef. De totale omzetgroei in het wegvervoer was 6,5 procent in 2018, maar de kosten stegen ook met iets meer dan 5 procent. Dus de vraag is of wegvervoerders hier veel van overhielden in 2018. De hoofdmoot van de kostenstijging in 2018 betrof loonkosten, en dit is niet verwonderlijk gezien de toenemende krapte op de Nederlands arbeidsmarkt. Circa één op de vijf bedrijven had in 2018 een marge van meer dan 3 procent, de rest zat hieronder. De gemiddelde marges in het wegvervoer en de hele logistiek zijn dus aan de magere kant. De vooruitzichten voor 2019 zijn bovendien zorgelijk, want de gemiddelde omzetstijging zal naar verwachting onder de kostenstijging blijven. De marges zullen dus nog meer onder druk gaan komen, en de uitdaging voor logistiek dienstverleners is om zich hieraan te ontworstelen.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

"De vooruitzichten voor 2019 zijn zorgelijk, de omzetstijging blijft onder de kostenstijging"

Uitblinkers buiten de Top-25

Je kunt als logistiek dienstverlener uitblinken op verschillende manieren. Om onderscheidend vermogen te creëren hoef je zeker niet zo groot te zijn om een plekje in de Top-25 van de Top 100 Logistiek Dienstverleners te hebben of zelf helemaal niet in de lijst te staan. Als je kan doen wat een ander niet kan, heb je de mogelijkheid een klant te boeien en te binden en zo een vaste relatie op te bouwen én geld te verdienen. Natuurlijk is het aan ondernemers zelf om dit onderscheidend vermogen op te bouwen. De volgende voorbeelden vallen op: 

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Marie-José Baartmans, directeur van Breytner

  • Zero Emission Transport: Breytner uit Rotterdam is een samenwerking van logistiek specialisten Baartmans en Vlot Holding, en zet volledig elektrische 19-tons trucks in voor vervoer van grotere volumes in de stad. Door gebruik te maken van wissellaadbakken wordt het aanvoertraject op de reguliere manier ingevuld waarna de elektrische vrachtwagens de goederen op de plaats van bestemming brengen. Klanten als Coop en Lips hebben inmiddels voor Breytner als dienstverlener gekozen.
  • Last mile distributie via de cargobike: het samenwerkingsverband Teamtrans, waar negen middelgrote tot kleine logistiek dienstverleners deel van uit maken in fijnmazige distributie, werkt sinds samen met Fietskoeriers.nl om the last mile in de Nederlandse steden per fiets uit te voeren. Een goed voorbeeld van hoe kleinere partijen zich door samenwerking kunnen onderscheiden.
  • Creëren van teamsfeer: eigenlijk geldt voor de meeste familiebedrijven in de logistieke sector dat het onderscheidend vermogen in de teamsfeer zit. Tielbeke Transport valt hierin op door net een stap verder te zetten. Tijdens hun laatste Inspiratiedag werkte het grootste deel van het personeel volop mee aan een festijn waar ruim 4.000 bezoekers op afkwamen.
  • Robotisering: in Tilburg heeft Versteijnen Logistics in 2018 er voor gekozen om het Europese Distributiecentrum te robotiseren met 18 robots van Autostore System, die 20.000 kratten handlen en 6.000 SKU’s afhandelen. De startklant voor het bedrijf is Tricorp, een kledingbedrijf waarvoor Versteijnen Logistics de toegenomen volumes in cross-border stroom ‘professioneel en competitief’ afhandelt.

Innovatieve aanpak loont

Bovenstaande bedrijven weten met een innovatieve aanpak klanten op langere termijn aan te spreken, en zo structureel een marge boven het gemiddelde in de sector te behalen. Uiteindelijk zullen we de bedrijven met succes op dit vlak mogelijk ook weer zien stijgen in de Top 100. Het aantrekken en vasthouden van klanten vertaalt zich namelijk ook vaak in een hogere omzet, aantallen werknemers, m2 warehousing en duurzaamheidsprestaties. En dat zijn nu net de criteria waar wij naar kijken bij het opstellen van de lijst. De tijd zal het leren.

Lees ook Top 100 Logistiek Dienstverleners: wie valt op?


Foto in kolom - 6:4 verhouding

"Uiteindelijk zullen bedrijven met een innovatieve aanpak stijgen in de Top 100"


Podcasts logistieke dienstverlening in Nederland

Hoe onderscheidend zijn logistiek dienstverleners

3/9
Loading ...