Lithium-ion verandert gebaande paden in het magazijn

Eigenlijk is het alleen maar lastig: het wisselen van accu’s in heftrucks – zorgen dat ze goed zijn opgeladen om een hele shift mee te kunnen werken. Met Li-ion is daar een einde aan gekomen. Lees hier meer over de voordelen van deze technologie.

Lees verder 

Header foto in kolom - 6:4 verhouding

Nieuw is lithium-ion zeker niet, er zijn al talrijke andere toepassingen van deze techniek dan alleen in intern transport. De ontwikkelingen zijn snel gegaan. Vorig jaar bracht Jungheinrich de nieuwe ETV216i reachtruck op de markt, die volledig ontworpen is voor Li-ion gebruik. Door de geïntegreerde accu is de accutrog overbodig geworden en heeft de reachtruck een compleet nieuw design gekregen. De truck is van scratch af aan opnieuw ontworpen waardoor de veelbesproken voordelen goed naar voren komen. Jungheinrich bleef verder innoveren en bracht begin 2019 de nieuwe ERC216zi stapelaar op de markt – ook met geïntegreerde lithium-ion accu.

 

Li-ion is goedkoper, veiliger en flexibeler

Een lithium-ion accu is een gesloten systeem; het bevat geen vloeibaar elektrolyt, kan de omgeving of goederen niet aantasten, kan makkelijk hoge stromen afgeven en opnemen en is beter bestand tegen mechanische schokken dan een loodzuur accu.

 

Het grote voordeel van lithium-ion is de flexibiliteit in het laden. Dat kan heel snel, of rustiger als dat een te grote belasting van het lichtnet zou veroorzaken. Wat wel kan is tussentijds laden, waar de bekende loodzuur accu een hekel aan heeft. Die wil liever een aaneengesloten laadproces, nadat de accu zo ver mogelijk is uitgenut. 

 

Gemeten naar het aantal kW dat de accu gedurende de technische levensduur door kan zetten, is de verwachte levensduur van de lithium-ion accu vele malen hoger dan bij loodzuur. Afhankelijk van soort accu en inzet scheelt dat grofweg een factor 3 tot 6. Een lithium-ion accu is in aanschaf weliswaar duurder, maar gelet op het totale kostenplaatje vallen de uiteindelijke kosten lager uit dan bij loodzuur accu’s. In de praktijk is loodzuur na een jaar of vier aan vervanging toe. De lithium-ion accu is ongeveer 75% duurder in aanschaf, maar door veel lagere operationele kosten is dat verschil in prijs, afhankelijk van gebruik en toepassing, vaak snel ingelopen.

JT Energy_649

Overzicht elektrische palletwagens

Accuwissel niet meer nodig

3/11
Loading ...