Top 100 deelnemers enquête:

Dit houdt logistiek dienstverleners momenteel bezig

Hoe hebben logistiek dienstverleners zich door de coronastorm heen weten te slaan? Zijn de volumes alweer terug op het oude niveau? Welke uitdagingen staan er verder bovenaan de strategische agenda? Het jaarlijkse marktonderzoek Top 100 Logistiek Dienstverleners geeft een inzicht in waar de sector staat en wat de verwachtingen zijn. 

Lees verder 


Logistiek dienstverleners in Nederland kregen ook dit jaar weer een aantal vragen voorgelegd. Ten opzichte van de antwoorden van vorig jaar is er een trend te ontdekken. De bedrijvigheid zit weer in de lift. Dit jaar deden 110 logistiek dienstverleners mee aan het onderzoek. De respondenten bestaan voornamelijk uit directeuren. De helft van de bedrijven noemt zich een integrale logistiek dienstverlener. 25 procent van de bedrijven focust zich vooral op transport, 5 procent alleen op warehousing en terminalactiviteiten.

Grafiek 1 - top 100

Grafiek 1

Transportvolume neemt weer toe

Een kwart van de logistiek dienstverleners merkte tijdens de crisis eerst een dip, waarna het transportvolume weer ging groeien. 46 procent meldt een toename van het transportvolume door de crisis. Daarmee lijkt de sector de weg naar boven weer terug te hebben gevonden.

 


 

Grafiek 2 - Top 100 enquête

Grafiek 2

Belangrijkste veranderingen in logistieke proces

In het corona-jaar stond er veel op zijn kop. Logistiek dienstverleners hadden in het begin van de crisis tijd nodig om hun logistieke proces goed op de rit te kunnen houden en het voor hun medewerkers zodanig te organiseren dat ze op anderhalve meter afstand konden werken. Opvallend is de toename van e-fulfilment door het meer online bestellen door consumenten en de verhoogde inzet van big data en duurzaamheid.

 


 

Belangrijkste resultaten Top 100 enquête - grafiek 3

Grafiek 3

Run op nieuwe medewerkers

Aan het begin van de crisis werden vooral de uitzendkrachten naar huis gestuurd en het werk aangepast aan de 1,5 meter maatregel. Zo blijkt uit het onderzoek van vorig jaar. Dit jaar is dat totaal anders. De sector schreeuwt om nieuw personeel en is werken op 1,5 meter als het ‘nieuwe normaal’ gaan zien.

 


Belangrijkste resultaten Top 100 enquête - grafiek 4

Grafiek 4

Focus op dagelijks proces

De logistiek dienstverleners is gevraagd om de drie belangrijkste aandachtspunten te benoemen. Gedeeld op de eerste plaats staan ‘Veranderend transportvolume’ en het ‘op gang houden van het dagelijkse logistieke proces’. Opvallend is dat er meer aandacht is gekomen voor duurzaamheid. Bedrijven voelen de noodzaak om hier aan te blijven werken om onderscheidend te zijn en de boot niet te missen. Ook hier zien we dat het vinden en het behouden van medewerkers logistiek dienstverleners kopzorgen geeft. 

 


 

Belangrijkste resultaten Top 100 enquête - grafiek 5

Grafiek 5

Digitalisering neemt vlucht

De coronacrisis laat duidelijk zien dat soepel lopende logistieke ketens essentieel zijn voor de Nederlandse samenleving. De top-100 dienstverleners innoveren volop om adequaat in te spelen op de wensen van klanten en retailers. Vorig jaar ging het nog vooral om innovaties in het arbeidsproces, waar de meeste aandacht naar uit ging. Dit jaar is er overduidelijk volop aandacht voor digitale innovaties en innovaties in ketenregie. 

 


 

Lees alles over de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021 op Logistiek.nl 

Vraag poster Top 100 aan 


Belangrijkste resultaten Top 100 enquête

3/12
Loading ...