Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element. Maar wat doen bedrijven op dit gebied? Logistiek dienstverleners hebben allemaal een eigen manier om zich te onderscheiden. Hier het verhaal van vier koplopers.
Samenwerken in ketens en transportnetwerken optimaal benutten. Daarin is nog zoveel meer mogelijk. Dat ontdekte transportondernemer Jos Zandbergen van de gelijknamige logistieke dienstverlener. Het bedrijf brengt verladers bij elkaar, zodat ze in driehoekjes bijdragen aan meer efficiency en minder kilometers. “We lopen hier eigenlijk niet zo mee te koop, maar bijzonder is het wel. Vaak is het een verlader, die zoiets opstart met een logistiek dienstverlener. Maar nu zagen we kans om twee verladers aan elkaar te knopen, die daar samen met ons groot voordeel van hebben. Met twee of drie verladers kun je soms veel meer bereiken dan één-op-één. Dat bleek hier ook het geval. We zijn vanuit logistiek oogpunt gaan kijken naar manieren op stromen te bundelen. Toen bleek dat als je bereid bent om intensief samen op te trekken de milieuwinst groter is, dan bijvoorbeeld met het vervangen van diesel door LNG of elektrisch transport.
In de combinatie Heineken – Jumbo praten we nu over 15 procent minder lege kilometers en dat staat gelijk aan ruim 15 ton besparing op CO2 uitstoot. Voor ons is de winst natuurlijk ook dat we zeker zijn van bepaalde ritten elk dag opnieuw, en dat we gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld HVO brandstof. Al met al milieuwinst dus, we ontzorgen de klant en brengen meer snelheid in het proces.”
Na maanden vertraging door corona (onderdelen waren niet beschikbaar) was het in september 2020 zo ver voor Vos Logistics. De logistieke dienstverlener heeft een trailer met acht zonnepanelen in gebruik genomen. De zonne-energie moet Vos liters brandstof per jaar besparen. Eveline Vermeulen, duurzaamheidsmanager bij Vos Logistics: “We hebben vorig jaar de SolarOnTop van IM Efficiency op onze vrachtwagens gemonteerd. Dit zijn flexibele zonnepanelen die energie leveren aan de vrachtwagen. Logistieke dienstverlener Gehlen Schols Logistics (overgenomen door Vos Logistics in 2018 red.) testte de techniek al in 2017.
Daar kwam ik langs en zag een krantenartikeltje hangen wat een paar jaar oud was over flexibele zonnepanelen op vrachtwagens. Ik dacht, dat zal wel geflopt zijn want ik hoor er niets over. Maar een paar maanden later kwam ik in contact IM en bleek niets minder waar. Toen zijn we de pilot gestart. We zijn druk bezig om te kijken voor welke vrachtwagen we het verder kunnen uitrollen. Het is een interessante business case en een goede stap om nog meer CO2 te besparen.”
Van den Bosch, specialist in intermodaal bulktransport openende recent een compleet nieuw innovatiecentrum annex trainingscomplex op het eigen terrein in Erp. Michiel van Kessel, wereldwijd verantwoordelijk voor HR en Quality & Safety bij Van den Bosch: “Wat er nu staat is 500 vierkante meter. In deze hal wilden we alles tonen rond equipment en digitalisering. We hebben fietsen aangeschaft, waarmee het personeel op de fiets van het hoofdkantoor naar de academy een paar honderd meter verderop kan rijden.”. “Juist bij economische tegenwind moet je voorsprong zien te pakken. De containers hebben sensoren en zijn daarmee een ‘smart load unit’, zoals we dat noemen. Met die sensoren meten we locatie, temperatuur van het product en ook onze klanten kunnen dat zien. We meten zelfs de kwaliteit van het spoelwater bij de reiniging van de containers.
Al deze processen laten we zien in onze vernieuwde academy. Medewerkers kunnen letterlijk door alle processen heen lopen. Maar de deuren staan ook open voor scholieren, kennisinstituten en de externe vervoerspartners die voor ons rijden. We willen dit heel graag aan iedereen laten zien en ontvangen ook basisschoolklassen bijvoorbeeld. Het appelsap die kinderen drinken vervoeren wij, je merkt dat dit tot de verbeelding spreekt bij kinderen.”
C. & H. Euser Transport heeft recent twee elektrische DAF trucks aangeschaft. Hiermee anticipeert de logistiek dienstverlener op de toekomstige invoering van zero emissie zones. Bas Euser, directeur: “Het is een traject dat al een paar jaar bij ons speelt want we kunnen onze ogen niet sluiten voor de noodzakelijke energietransitie in transport. We volgen de ontwikkelingen op het gebied van het elektrisch rijden met trucks al een jaar of vier op de voet, maar wat mij tegenhield al die tijd om te investeren, was de onbetrouwbaarheid van de beschikbare batterijtechniek. Dat veranderde toen de OEM-er (Original Equipment Manufacturer) DAF de komst aankondigde van batterij-elektrische CF-truck. Toen zijn we serieus belangstelling gaan tonen voor dit model. Inmiddels zijn de door ons bestelde trucks in productie bij DAF in Eindhoven.
In samenspraak met DAF/VDL willen we op basis van de grote hoeveelheid aan data die deze trucks genereren meer inzicht krijgen hoe de batterijtechniek werkt en wat de invloed is van de koelinstallatie op de uiteindelijke actieradius. Grootste zorg is op dit moment de beschikbare elektra-infrastructuur en het beschikbare vermogen.”