Nunner vindt balans tussen 3PL- en 4PL-oplossingen 

Met de overname van controltower specialist Caroz en recent TMS-specialist Informore beweegt Nunner Group zich nog nadrukkelijker op het pad van keten digitalisering. Beide bedrijven behouden een onafhankelijke rol, maar Nunner toont hiermee aan dat het in de Top 100 Logistiek Dienstverleners van Nederland behoort tot een selecte groep koplopers op het gebied van digitalisering.

Lees verder 


CH Robinson-Combinex Nunner

Onder de paraplu van Nunner Group nam Caroz recent TMS-pionier Informore uit Hilversum over. Volgens Erwin Cootjans, ceo en grootaandeelhouder van Nunner, volgt zijn bedrijf daarmee de trend in de markt dat steeds meer grote bedrijven denken in Fourth Party Logistics (4PL)-achtige oplossingen. "Als Nunner kunnen wij dat al heel goed aanbieden; we hebben ook 4PL-oplossingen, maar we zijn ook een 3PL’er. Dat hoeft elkaar niet te bijten en dat doet het bij Nunner ook niet. Alleen is het beter als je werkelijk een onafhankelijke partij hebt die 4PL-oplossingen in de markt verkoopt. Simpel gezegd: door de transactie met Caroz is Nunner in staat om aan bestaande en nieuwe opdrachtgevers een volledig onafhankelijke end-to-end 4PL-oplossing aan te bieden. Nunner kan zijn klanten uiteraard in contact brengen met Caroz en daar indirect van profiteren, maar wel op een neutrale manier”, stelde Cootjans in een interview met Logistiek.nl in juni 2019 kort na de overname van Caroz uit Venlo.

 

Informore: eerste TMS voor verladers

Ditzelfde principe hanteert Caroz nu – onder de vlag van Nunner - ook met de overname eind april van TMS-specialist Informore dat in 1992 werd opgericht door Pieter Jongens en Pieter Kooi. Het bedrijf uit Hilversum was destijds de eerste in Europa die een Transport Management Systeem (TMS) aanbood dat speciaal ontworpen was voor verladers. Sinds de oprichting heeft de TMS-specialist een flink trackrecord opgebouwd met klanten als Apple, AkzoNobel (het huidige Nouryon, red.) en Samsung Electronics.

 

Besparing transport kosten

Het cloud-based systeem dat beide Pieters hebben ontwikkeld ligt goed in bij verladers vanwege de goede koppeling met hun (ERP-)systemen. Ook biedt het systeem inzicht over alle schakels in de logistieke keten en optimaliseert het order-to-cash-proces. Het volledig vernieuwde systeem van Informore zorgt daarnaast voor een besparing in de transport kosten en geeft meer inzicht en maakt optimalisaties mogelijk in de logistieke processen van verladers.

 

Caroz: eerste bemande control tower

Caroz uit Venlo op zijn beurt is sinds de oprichting in 2000 één van de eerste spelers op de Nederlandse markt die zich richt op control tower activiteiten. Het bedrijf heeft zich onder aanvoering van oprichter Rudy Claessens inmiddels opgewerkt tot een gerenommeerde naam, die onafhankelijk zoekt naar de beste oplossingen voor klanten.  De overname van Informore vloeit volgens Claessens voort uit het pionierswerk dat het bedrijf uit Hilversum heeft verricht op het gebied van TMS de afgelopen decennia. “In 2010 heb ik binnen Caroz het roer omgegooid om de eerste bemande control tower te realiseren. Destijds liep ik al voor op de muziek en was het pionieren terwijl beide Pieters in 1997 al toekomst zagen in het fenomeen control towers. We hebben sinds 2010 al een goede samenwerking opgebouwd. Voor het software deel onder de motorkap van Caroz was Informore al verantwoordelijk voor alles wat wij op het gebied van TMS inzetten voor klanten. De link lag er dus al jaren.”

Rudy Claessens (Caroz)

Rudy Claessens (Caroz): 

Ik ken geen enkele partij in de markt die een volwaardige 4PL-control tower oplossing biedt zoals wij. De eerste die mij te binnen schiet – en die ook in ons land actief is - is het Amerikaanse C.H. Robinson (CHR).

Hanteren Chinese Walls principe

Dat Caroz sinds 2019 onderdeel is van Nunner onder aanvoering van Cootjans ziet ook Claessens ‘totaal niet als een belemmering’ richting de markt. “Onze kracht is juist onze onafhankelijkheid en die hebben we ook voor de volle honderd procent binnen Nunner anders was het nooit tot deze overname gekomen. We zijn een 4PL specialisatie binnen deze groep waarbinnen we het principe hanteren van Chinese Walls. Nunner kan niet in onze systemen kijken. We houden dat strikt gescheiden. Dit is echt een Caroz aangelegenheid. Het eigendomschap van Nunner (lees: Cootjans) zit veel meer op managementniveau dan in de operationele 3PL-sfeer.”

 

C.H. Robinson: volwaardige control tower

Claessens weet niet zo snel of er vergelijkbare logistiek dienstverleners zijn op het gebied van control towers of startup transportplatforms die zich steeds nadrukkelijker gaan roeren. “De eerste die mij te binnen schiet – en die ook in ons land actief is - is het Amerikaanse C.H. Robinson (CHR). Wat zij bieden daar ben ik van onder de indruk, maar dan heb je het wel over een hele grote logistiek dienstverlener.”

Het gros van de logistiek dienstverleners vat digitalisering behoorlijk traditioneel op

Internet of Things tool

CHR heeft de afgelopen jaren volop geïnvesteerd in de ontwikkeling van een real-time transport en visibility platform, Navisphere Vision. Dit software-as-a-service (SaaS) platform dat TMC – onderdeel van de Noord-Amerikaanse logistiek dienstverlener - helpt verladers bij het opsporen, monitoren en te reageren op supply chain verstoringen wereldwijd. Ook beschikt dit platform over een Internet of Things (IoT)-tool waarmee klanten kunnen monitoren en onmiddellijk problemen verhelpen wanneer zendingen bijvoorbeeld worden beïnvloed door schokken, helling, vochtigheid, licht, temperatuur of druk. Deze oplossing heeft er recent toe geleid dat dit platform van CHR recent is opgenomen in de vooraanstaande Gartner Magic Quadrant voor real-time transport visibility.

 

Nunner en CHR koplopers

Digitaliseringsspecialist Hans Moonen van CGI (zie ook pagina 6 van dit online magazine: Stug doorgaan met innovatiestelt dat Nunner en CHR behoren tot een kleine kopgroep van logistiek dienstverleners die een control tower- en een ketenintegratie-oplossing aanbieden over de volle breedte van de supply chain. Desalniettemin plaatst Moonen wel een vraagteken bij de door Nunner gekozen constructie. “Ik vraag mij af of Caroz wel volledig als onafhankelijk kan worden beschouwd als onderdeel van een groot logistiek concern dat - binnen deze constructie - op een bepaalde manier misschien toch je concurrent is. Op de langere termijn zal moeten blijken of Caroz als onafhankelijke partijen kan blijven bestaan.”

Hans Moonen (CGI):  

Control tower technologie is in Nederland voor slecht een kleine groep koplopers weggelegd. Het gros van de logistiek dienstverleners – zo blijkt ook uit onze analyse van de Top 100 logistiek dienstverleners - vat digitalisering behoorlijk traditioneel op. Zij passen dit vooral toe ter ondersteuning van het primaire proces, denk aan TMS-, WMS- en ERP-pakketten, functionaliteit zoals boorcomputers en voertuig volgsystemen en incidenteel het gebruik maken van vrachtuitwisselplatformen.
Hans Moonen (CGI):

Traditionele aanpak logistiek dienstverleners

Volgens Moonen wordt de control tower technologie onder logistiek dienstverleners wel als steeds belangrijker beschouwd. “Die trend is wel degelijk gaande en ik denk dat het - vanuit een logistiek dienstverlener perspectief – best wel slim is om hierin te investeren en dan laat je zien dat je als partij er boven op zit. Een Nunner laat bij uitstek aan de markt zien dat ze deze functionaliteiten best belangrijk vinden.”

PTV Group - PostNL

CH Robinson-Combinex Nunner

9/12
Loading ...