Ruimtegebrek is een van de grootste uitdagingen in het magazijn. Bij veel ondernemingen is het aantal vierkante meters een allesbepalende factor geworden. Maar wat doe je als deze vierkante meters steeds meer in de verdringing komen?
In de maakindustrie krijgt steevast ‘het primaire proces’ ofwel de productiehal voorrang, waardoor jarenlang andere medewerkers in gestapelde kantoorcontainers zitten, rondom het hoofdgebouw. Niet ideaal en het bedrijf blijft maar groeien. De strijd om de interne ruimte wordt dus alleen maar heviger. Wat nu? Het is een goed idee om nog eens kritisch te kijken naar het magazijn. Vaak kan het kleiner, als er innovatief en efficiënter omgesprongen wordt met de ruimte.
Logistiek managers hebben - soms zonder het te weten - de sleutel in handen voor een oplossing voor het hele bedrijf. Het is hun dagelijkse missie om te streven naar een maximale opslagcapaciteit tegen de laagste prijs. Deze efficiencypuzzel moet bij veel bedrijven allereerst op tafel komen, als ze het grote probleem aanpakken van ruimtegebrek. Strategisch logistiek managers hebben een centrale rol in de groeimogelijkheden van een bedrijf.
Onze experts zetten graag uiteen hoe er op een beperkt oppervlak nog steeds veel efficiëntie is te behalen. Het bedrijfsmagazijn - nieuw, uitgebreid of gerenoveerd - blijft daarbij relatief klein, maar opereert 100% efficiënter. Omdat het zo compact is, kan dit ook praktisch prima uitgevoerd worden op een volgebouwd bedrijventerrein of in een grotere stad.
De klassieke leidraad is maximale opslagcapaciteit tegen de laagste prijs. Echter hoe rationeel dat ook klinkt, in deze tijd worden er magazijnen gebouwd die deze eenvoudige stelregel negeren.
Daarom kan er niet meer worden voortgegaan op de bekende weg van ‘standaard magazijnoplossingen’. Ook de omvang van het magazijn en de bijkomende kosten spelen een belangrijke rol. Vooral in en rond steden is de grondprijs een bepalende factor bij de vestigings- en uitbreidingsmogelijkheden. Soms lukt het nog wel om een geschikt terrein te vinden voor nieuwbouw of uitbreiding. Maar is dat wel écht nodig? Misschien is het even wennen, maar door te innoveren rendeert uw investering veel beter. Alleen met echt doordachte strategische keuzes is uw nieuwe pand c.q. vastgoeduitbreiding een echte asset voor uw bedrijf.