Magazijn van de toekomst - 4 voorbeelden

Hoe slim zijn magazijnen op dit moment? Gaat robotisering helemaal los? Zijn er al voorbeelden van AI (Artificial Intelligence)?

 

Vier verrassende cases staan op het programma van het nieuwe congres Warehouse Insight op 21 mei in Den Bosch. Elk met een eigen verhaal, elk met een duidelijke visie. Hier alvast een voorproefje met video-interviews van achtereenvolgens Montapacking, Wehkamp, Albert Heijn en Blokker.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Foto 1 - 6:4 verhouding

Edwin van der Ham


Foto 2 midden links - 16:9 verhouding (vdeoformaat) 6:4 verhouding

Eelco Spaans


Foto 3 - 6:4 verhouding

Marjon de Koning


Foto 4 - 6:4 verhouding

Roel Megens


Montapacking – cobotisering maakt opvangen van pieken simpeler

Black Friday kwam twee jaar geleden nog als een verrassing, iets waar Montapacking even geen rekening mee had gehouden. Met de nodige pijn en moeite gingen de orders uiteindelijk toch de deur uit. Maar het e-fulfilmentbedrijf groeit hard. “Elke woensdag voegen we een nieuwe webshop toe”, zegt directeur Edwin van den Ham. Zijn bedrijf heeft inmiddels 500 webshops onder dak. Vorig jaar legde hij contact met Eurotec uit Bleskensgraaf, die een soortgelijk robot/AGV-systeem heeft ontwikkeld als Amazon. Nog voor de piek van komend najaar wil Van der Ham live zijn met de eerste serie robots in het dc in Gorinchem. Daarna volgen in rap tempo de overige acht locaties en gaan ruim 300 mobiele robots de (nu) 400 medewerkers helpen om pieken op te vangen. De mobiele cobots – model Lowpad – zijn 12 cm hoog en rijden onder verplaatsbare stellingkasten, die de opgeslagen producten bij de orderpicker brengen. De eerste proefopstelling is nu in bedrijf bij Montapacking. Van der Ham: “We willen geen afgesloten ruimte waar robots werken, maar juist een combinatie van mens en robot. Iedere ochtend voorspellen we tamelijk nauwkeurig dankzij onze slimme software wat er op ons afkomt, gezien de acties die de webshops doen. Dan weten we ook welke veelgevraagde producten we moeten klaar zetten voor de orderpickers.” 

Montapacking zoekt naar de optimale balans tussen enerzijds mechanisering om de efficiency te laten toenemen, maar wil ook flexibel blijven. “Daarom geloof ik in cobots”, vertelt Edwin van der Ham in dit interview. “Het beste van twee werelden, dat hebben we nu gevonden. Volledige robotisering zie ik bij ons niet gebeuren, Amazon ook niet trouwens. Daarvoor zouden we een onverantwoord grote investering moeten doen voor alleen de piekmomenten. Het is mooi als onze orderpickers straks niet meer 10 km per dag hoeven te lopen.”

Wehkamp – manueel magazijn werkt als buffer voor de shuttle

Het moderne dc van Wehkamp in Zwolle was vier jaar geleden een enorme hit. Toch bleken er ook beperkingen te zijn. Teveel locaties in het automatische shuttlesysteem van Knapp hebben producten in opslag die maar weinig bewegen. Daarom bouwde de webwinkel een extra hal – naast een uitbreiding van de shuttle – waar vooral conventionele pallet- en legbordstellingen kwamen te staan. Deze hal gaat de shuttle optimaal voeden om tot een hogere output te komen. Om die reden kwam er ook een nieuw WMS – dit keer van Manhattan – dat alle processen in de grip heeft, ook als straks een nieuwe pocketsorter geplaatst zal worden. Eelco Spaans, verantwoordelijk voor supply chain, wil stapje voor stapje het nieuwe WMS live brengen voor de verschillende opslaggebieden. “We hebben nu twee verschillende WMS systemen draaien, één hier in Zwolle en één in Maurik. Dat gaan we allemaal vervangen. Op termijn zullen we verder investeren in bijvoorbeeld verpakkingslijnen om onze capaciteit en flexibiliteit te vergroten. Nu lopen we aan – sneller dan verwacht – tegen de grenzen van onze bestaande faciliteiten en processen.”

Wehkamp nam dit voorjaar een nieuwe hal in gebruik als aanvulling op de bestaande locatie met een hoge automatiseringsgraad. Vervolgens komt er ook een nieuw WMS, dat moet voldoen aan drie eisen: simpel, schaalbaar en flexibel. “We werken nu aan de inrichting van de nieuwe processen en de implementatie van het WMS”, vertelt Eelco Spaans. “Zo kunnen we van de shuttle een echte pickmachine maken. Maar als het nodig is willen we ook direct uit de nieuwe bufferopslag kunnen picken. In deze hal slaan we tevens artikelen op die niet in de shuttle passen.”

Albert Heijn – robots domineren het magazijn van de toekomst

Mensen achter de computers, robots doen het werk. Als straks het nieuwe, volledig gerobotiseerde magazijn van Albert Heijn helemaal operationeel is, ligt de outputniveau in aantal colli per dag op 50 procent meer. Dertig mensen zijn dan overgebleven van wat normaal 100 orderpickers zouden moeten doen en dat ook nog eens op een veel kleiner vloeroppervlak. De mensen doen wat de robot niet kan: lastige pick- en put-away opdrachten, folie van de pallets halen, rolcontainers in de vrachtwagen rijden. In de ogen van Marjon de Koning, eindverantwoordelijk voor de logistieke processen, stapelen de voordelen zich op. Het fysieke werk is minder zwaar, de capaciteit gaat omhoog en winkels kunnen meer op maat worden beleverd. “Manuele stations gebruiken we nog voor de pieken. Ook ontstapelen van de pallets gebeurt deels handmatig.” Verder hebben mensen vooral andere taken. Volgens De Koning is er veel aandacht voor de transitie, die de mensen in het magazijn doorlopen om te wennen aan de nieuwe werkomgeving. Ook de techniek moet eerst maximaal presteren. “We nemen de tijd, we gaan eerst dit goed neerzetten".

Albert Heijn werkte een paar jaar lang intensief met Vanderlande om een opzienbarend concept neer te zetten, dat zijn weerga niet kent. Op een paar handmatige elementen na is dit een volledig gerobotiseerd proces, waarmee de supermarktorganisatie de groei kan gaan opvangen. Eerst in Zaandam, later wellicht ook elders in het land. “Het stapelen van de rolcontainers door twee robots per werkstation is echt uniek, met dank aan een slim algoritme waarmee we maximale dichtheid hebben weten te bereiken”, zegt Marjon de Koning.

Blokker – slimme indeling voegt (on-/offline) processen samen

Belevering van winkels en online klanten gaat gewoon door, maar achter de schermen heeft Blokker het grote dc in Geldermalsen zo ongeveer volledig op de kop gezet. Hal voor hal krijgt een andere bestemming, een andere inrichting en vaak ook ander equipment. De online operatie in Gouda gaat dicht, net als eerdere locaties. Dat zorgt in Geldermalsen voor een complexe puzzel van goederenstromen, processen en systemen – inclusief een compleet aangepast WMS – waarmee de vernieuwing stap voor stap vorm begint te krijgen. Geen gemakkelijke klus. “We hebben door alle veranderingen steeds met een lay-out te maken, die het WMS op dit moment niet ondersteund”, zo ondervindt sitemanager Roel Megens nog elke dag. De rol van het WMS (Centric) wordt meer dan ooit cruciaal en verdraagt ook geen ‘gemarchandeer’ meer. Orderpickers weten straks niet of ze voor online of voor een winkel picken. Pas later in het proces gaan stromen uit elkaar naar pakstations of naar een rolcontainer. Samen met Inther en Still zocht Blokker naar de juiste middelen, de flowracks, stellingmateriaal, pick-to-light karren en een shuttle met 4.000 opslaglocaties voor de online bestellingen.

Blokker begon twee jaar geleden met afbreken en opbouwen van bestaande systemen en opslagmiddelen. Deze zomer moet de verbouwing in Geldermalsen zijn beslag krijgen. Het hele concept is gebaseerd op het maximaliseren van de output in het orderpickproces en het creëren van één voorraadpunt om kosten te besparen. Mechaniseren is niet verkeerd, maar lang niet altijd nodig. “Flexibiliteit is echt het sleutelwoord hier in onze operatie”, vindt Roel Megens, die wil voorkomen dat automatische systemen een bottleneck kunnen vormen.


Mens en robot - gaat dat wel samen?

Hoe slim zijn magazijnen op dit moment? Gaat robotisering helemaal los? Zijn er al voorbeelden van AI (Artificial Intelligence)? Vier verrassende cases staan op het programma van het nieuwe congres Warehouse Insight op 21 mei in Den Bosch.

3/13
Loading ...