Shuttles worden slimmer

Lees verder 

Shuttlesystemen zijn al jaren bezig met een flinke opmars. Niet raar in een snelle, dynamische logistieke wereld aangevoerd door de oprukkende e-commerce. Shuttlesystemen zijn flexibel. Ze zijn eenvoudig uit te breiden en de uitbreidingskosten zijn niet zo hoog. Ze zorgen voor een hoge doorloopsnelheid. Naast de populariteit nemen ook de opties toe. Een goed voorbeeld van de ‘verslimming’ van shuttles komt van Knapp. Knapp heeft een reputatie hoog te houden en doet dat nu met de OSR Shuttle Evo (zie de video bovenaan). De shuttle beweegt zich tussen de opslaglocaties in zowel langs- als dwarsrichting en kan daarmee op iedere plek komen op het betreffende opslagniveau. Dat geeft de shuttle de mogelijkheid om bakken in de juiste volgorde te plaatsen voor uitlevering aan een werkstation.

 

 

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Stöcklin lanceerde in 2018 de FSP shuttle: In tegenstelling tot standaard shuttles, die meestal alleen bakken handelen die ongeveer 60x40 cm zijn, biedt de FSP capaciteit voor containers zo groot als 85x66 cm. Naast zijn flexibiliteit qua afmetingen kan de FSP ook een verscheidenheid aan dozen en bakken verwerken, waaronder kartonnen dozen en containers. En, net zo belangrijk, bakken kunnen worden geleverd bij temperaturen zo laag als -30 graden Celsius.

Een oude bekende oplossing op de markt is Intelis PTS van Savoye: Intelis PTS is een shuttlesysteem voor de opslag en uitslag van lichte goederen. Het bestaat uit: Shuttles voor het horizontale transport en liften voor de verticale verplaatsingen. Hoge snelheden: Het systeem is in staat om een combinatie van 1100 dubbele cycli (in- en uitslag) per uur te halen Het systeem functioneert in allerlei omgevingen: kamertemperatuur, koel- of vriesruimte en kan zowel kratten, trays als dozen in hetzelfde gangpad verwerken.

Foto in kolom - 6:4 verhouding COPY
Foto in kolom - 6:4 verhouding

Een stuk nieuwer (sinds 2018 op de markt) is Flexi Shuttle van SSI Schäfer: Het systeem is er voor de opslag van dozen, bakken, trays (door elkaar heen desgewenst) van verschillende formaten. Afmetingen vanaf 200 mm tot 680 x 860 mm kunnen in verschillende dieptes en in verschillende lengteconfiguraties opgeslagen worden. Het vak is vrij in te delen en wordt dynamisch toegewezen aan wat er binnen komt aan diverse formaten. Nieuw is ook dat het lastopnamemiddel zich aanpast aan het formaat van de doos. De techniek was er al, maar is nu verder ontwikkeld. De  kanalen zijn niet meer voorzien van vaste stroomvoorziening, maar de shuttles hebben zelf supercaps bij zich. Voordeel: vervanging van stroomtoevoer na verloop van tijd is veel minder kostbaar en zijn minder slijtdelen. Bovendien krijgen supercaps voldoende de gelegenheid om tussentijds op te laden als ze stil staan bij een oplaadpunt. Uitbreiden van de installatie is hiermee ook sneller te realiseren met een gunstig investeringsplaatje. De Flexi Shuttle kan modulair worden opgebouwd in lengtes tot 150 meter en 30 meter hoog. Bakken tot 50 kg zijn hanteerbaar. Het systeem is ook geschikt voor diepvriestemperaturen.

TGW heeft al jaren Stingray als zijn shuttle-oplossing. Het Stingray shuttle-systeem van TGW kan kleine onderdelen, dozen, trays en bakken op- en uitslaan. Naast diverse ladingdragers is het systeem in staat om ladingen van verschillende dimensies te verwerken in normale en bevroren temperatuurtoepassingen; enkel- en dubbeldiep. Het systeem kan eenvoudig worden uitgebreid door shuttles toe te voegen en is schaalbaar.

Foto in kolom - 6:4 verhouding COPY
Foto in kolom - 6:4 verhouding COPY

Vanderlande heeft de Adapto. Adapto is een flexibele 3D opslag en retrievalsysteem dat gebruik maakt van shuttles. De Adapto shuttles bewegen op één laag van links naar recht en van voren naar achteren waarbij verschillende liften de trays, bakken of kartonnen dozen van boven naar beneden en naar werkstations brengen. De orders worden gesorteerd en in klantvolgorde aangeleverd bij een werkstation. ADAPTO is een flexibele, schaalbare en ruimtebesparende oplossing, waarmee je klaar bent voor de toekomst.


10 WMS Trends

Shuttles in de logistiek

11/13
Loading ...