Ketenregie staat voor snel en direct sturen op goederenstromen, duurzame uitvoering van alle transities tussen ketenpartners en het makkelijk delen van data met alle betrokken partijen. Dat laatste kan met behulp van slimme tools en digitale oplossingen. Een vijftal best practices laten de verschillende mogelijkheden zien waarbij bedrijven niet alleen nauw samenwerken met hun klanten, maar dus ook met hun IT-leverancier.
Duurzaamheid is getransformeerd van een marketing term naar een belangrijke differentiator voor bedrijven. Voor het realiseren van een duurzame supply chain koos Philips voor een andere aanpak. Het bedrijf stopte met het doen van audits en investeerde in plaats daarvan in voorspellende modellen die ook voor de leveranciers beschikbaar zijn. Marco Baren, Head Supplier Development, Supplier Sustainability and Operational Excellence bij Philips: “Toen ik in 2014 met deze functie begon, gebruikten we 26 KPI's om supply chain sustainability te beschrijven. Ik had geen idee waarom of wat we aan het doen waren, dus begon ik een verandering die ook het beëindigen van het auditprogramma inhield. We hebben opnieuw bepaald aan welke onderwerpen we moeten werken om onze supply chain sustainability te verbeteren.”
Philips investeerde in voorspellende modellen die helpen bij het realiseren van het verbeterpotentieel in de supply chain. Een IT-systeem wordt geïmplementeerd en zal, eenmaal gereed, ook beschikbaar zijn voor andere bedrijven. "Als Philips zullen we onze verantwoordelijkheid nemen om ons deel van de keten te verbeteren, maar als andere bedrijven toetreden, kunnen we de resultaten en voorspellingen op basis van machine learning ook daar verbeteren."
De investeringen in voorspellende modellen zijn een aanvulling op een mentaliteitsverandering bij het bedrijf. Audits zijn verbannen, omdat het volgens Baren beter is om zelf controles te doen in plaats van een controlepartner in te huren. "Ik zou onze aanpak ‘Lean on steroids for sustainability’ willen noemen.”
Een producent annex logistieke onderneming, die zelf een WMS mede ontwikkelt is niet gebruikelijk. Bieze Food Group (BFG) in Nijkerk deed dit samen met Optimizers gericht op verslogistiek. Inmiddels is het WMS-pakket flink doorontwikkeld. Het ziet de complexiteit in het logistieke landschap snel toenemen, maar houdt graag vast aan het in eigen huis ontwikkelde WMS Warpspeed. Ook investeerde BFG intensief in andere IT-applicaties omdat het daarmee verwacht zich ten opzichte van de concurrentie te kunnen onderscheiden. Het Exact ERP werd vervangen door een ERP van Microsoft, gebaseerd op Dynamics AX. Ook investeerde het bedrijf in een Product Information Management-systeem (PIM) van Syncforce en erg recent in een AI-tool (Artificial Intelligence) genaamd Foodcast, gericht op forecasting.
Mark Kornet is hoofd warehousing proces control. ”Als een proces net een keer iets anders moet dan normaal, kunnen wij dat regelen en borgen." Met ‘borgen’ doelt Kornet op een groot aantal – zestig tot zeventig – processen, die BFG in het WMS heeft gedefinieerd. Dat is bij de inrichting van het WMS een flinke klus, maar daarmee voorkomt het bedrijf maatwerk of de inhuur van externe specialisten. BFG heeft een eigen IT-afdeling en kan naar eigen zeggen snel klanten aansluiten en nieuwe activiteiten toevoegen. Het WMS is recent voorzien van een fast lane flow, die het bedrijf samen met leverancier Westland Kaas ontwikkelde. Daarmee kan BFG snel klanten en data in gebruik nemen. “We ontvangen leveranciers met een goede performance geheel automatisch, zonder tussenkomst van fysieke ontvangstmedewerkers.”
Retailer Swiss Sense in Uden is overgestapt van een analoog planbord naar een planningapplicatie waarmee het eigen ritten plant. Dit is een stap om klantgerichter te kunnen werken. Met het snel veranderende klantgedrag in de retail, aangevuld met een complexe supply chain wilde Swiss Sense de efficiëntie van de eigen logistieke processen verhogen. Tegelijkertijd streefde het bedrijf ernaar de klantgerichtheid naar een hoger niveau brengen. “Hoewel we initieel zochten naar een applicatie om ritten effectiever te plannen, bleek klantgerichtheid hierin belangrijker”, aldus Christian Voets, operationeel manager logistiek en warehouse. Beide zaken pakt de retailer nu op met het cloudgebaseerde ritplanningpakket Plan-R van Oliver IT.
Met de software kan de retailer week- en dagplanningen maken en nieuwe ritten plannen op basis van trucks die al deels zijn gevuld. Half mei ging Swiss Sense live met Plan-R. Eén van de directe resultaten daarvan is dat het bedrijf meer orders eerder kan leveren. “We kunnen vanuit een automatische planning met maximale efficiency kiezen voor het eerder leveren van orders voor een hogere klantgerichtheid, maar met een iets lagere efficiency.”
Planningsystemen voor pure logistiek dienstverleners zijn in ruime mate voorhanden, stelt Voets. Voor bedrijven als Swiss Sense is het aanbod echter beperkt. "Je hebt als retailer toch met andere aspecten te maken. We willen daarom toe naar een dynamische planning die onder andere meer op e-commerce activiteiten is gestoeld en waarbij gemak en service voor onze klanten voorop staan.” Dat betekent bijvoorbeeld dat de planning op vrijwel elk uur van de dag verandert. Aspecten waarop het bedrijf stuurt zijn duurzaamheid, geografie, klantafspraken, productvariabelen en lead-times. Ook zijn er verschillende soorten leveringen, naar winkels en naar klanten. Swiss Sense produceert een deel van de producten in de eigen fabriek. Het bedrijf maakt onderscheid zijn tussen voorraadgestuurde- en klantspecifieke producten.
Als het Verenigd Koninkrijk (VK) buiten de EU valt – wat het geval is als de Brexit doorgaat – dan moet een logistiek dienstverlener als LIS Logistics diverse douanedocumenten aanpassen.“In aanloop naar dat moment hebben we onszelf een aantal vragen gesteld. Zoals bijvoorbeeld of we bij de juiste softwareleverancier zitten en of deze in staat is om het VK op te nemen als nieuw afzetgebied met de daarbij horende documenten”, aldus Jaap Vermeer, directeur bij LIS Logistics. “Inmiddels hebben we antwoord op de belangrijkste vragen en verzorgen we de douaneafhandeling met een applicatie van Descartes als Software-as-a-Service (SaaS).” Door medewerkers een opleiding te geven en de software tijdig gereed te hebben wil de LDV’er laten zien dat hij Brexit proof is.
Onderscheidend zijn ten opzichte van concurrenten, dat is wat LIS Logistics wil en steekt om die reden veel tijd in de voorbereiding. “We zijn nu al klaar voor de Brexit en kunnen diverse opties bieden. Ongeacht de keuze die ze in het VK maken, kunnen wij onze klanten blijven bedienen. Daarmee ontzorgen we onze klanten, die zich vervolgens volledig kunnen richten op het produceren van hun product. Laden, lossen, palletisering, douaneactiviteiten, opslag, VAL activiteiten en vervoer nemen wij ze uit handen. Tijdig leveren van de goederen is voor onze opdrachtgevers erg belangrijk. In aanloop naar de deadline van de Brexit kan het verstandig zijn om de besteleenheden groter te maken of tijdig te bestellen. Hiermee creëer je meer ruimte en tijd om eventuele wachttijden en onvoorziene problemen op te lossen.”
Logistiek dienstverlener Simon Loos is bezig om alle 650 vrachtwagens te voorzien van nieuwe boordcomputers. Het bedrijf koos voor een combinatie van de mobiele FleetXPS Android tablet met de vaste boordcomputer Truck4U van Trimble. Belangrijkste reden is de wens om de digitale vrachtbrief in te voeren. Met Heineken en Jumbo is inmiddels een eerste pilot opgestart. “Deze investering is een investering in de toekomst. Die staat in het teken van verdere digitalisering van het transport”, aldus Martin Knol, CFO bij Simon Loos. Een flink deel van de 650 vrachtwagens wordt ingezet voor de bevoorrading van distributiecentra en supermarkten. Een aantal klanten in dat segment heeft aangegeven graag met de digitale vrachtbrief aan de slag te willen. “De digitale vrachtbrief levert een enorme administratieve lastenverlichting op, zowel bij ons als bij opdrachtgevers. De aanzienlijke papierstroom waarmee we nu nog opgezadeld zitten, is niet meer van deze tijd”, verklaart Knol.
Simon Loos gaat meer retailers en foodproducenten aansluiten, zoals FrieslandCampina. De FleetXPS tablet met de Truck4U boordcomputer speelt in al die pilots een cruciale rol. “Wij hebben bewust gekozen voor de uitneembare boordcomputer van Trimble”, legt Knol uit. “Ook een digitale vrachtbrief moet immers door de ontvanger worden afgetekend.”
Chauffeurs hoeven geen aparte app te openen, maar kunnen een levering digitaal afhandelen door simpelweg de instructies op hun boordcomputer op te volgen. Eventuele opmerkingen of aanvullingen kunnen ze direct digitaal ingeven. Vervolgens is de digitale vrachtbrief inclusief de opmerkingen direct beschikbaar voor de kantoormedewerkers van Simon Loos én die van de opdrachtgever. “De eerste ervaringen uit de pilot zijn ronduit positief”, stelt Knol dan ook.