Zero emissie stadsdistributie en startups

In 2030 moeten de stadscentra vrij zijn van schadelijke emissies zoals fijnstof en CO2, luidt de ambitie van de Europese Commissie. In Nederland richt de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek zich op volledig schone stedelijke distributie in 2025. Gevolg is dat er op dit moment een hausse aan stadsdistributie startups het levenslicht ziet. Stuk voor stuk hebben ze met elkaar overeen dat gebruik wordt gemaakt van slimme software in combinatie met hippe lichte elektrische voertuigen of de bakfiets. Ook logistiek dienstverleners kruipen uit hun schulp en zoeken de samenwerking met deze initiatieven. Een selectie van vijf initiatieven die de last mile delivery in steden een stuk schoner, sneller en duurzamer maken.


Teamtrans en Fietskoeriers vormen tandem

 


Dockr biedt last mile ‘as a service’   

 


CB levert met bakfiets in Culemborg

 


Leen Menken verduurzaamt horecadistributie

 


Dropper: brede last mile distributie

 


Zweedse startup Budbee wil Nederland veroveren

 


Teamtrans en Fietskoeriers.nl vinden elkaar in last mile distributie

Regio- en stadsdistributienetwerk Teamtrans, een samenwerkingsverband van tien logistiek dienstverleners en de lastmile-specialisten van Fietskoeriers.nl, hebben sinds dit voorjaar hun logistieke netwerken gekoppeld. Zendingen die geschikt zijn voor bezorging op de fiets in de stad geeft Teamtrans mee aan de fietskoeriers. Na een geslaagde pilot in Zwolle schalen Teamtrans en Fietskoeriers.nl nu landelijk op. Door deze samenwerking zijn beide bedrijven in staat efficiëntere en duurzamere routes te rijden. Relatief dure stops voor kleine colli-zendingen in stedelijke gebieden worden geconsolideerd en daarna opgenomen in de routes van de fietskoeriers.

De koppeling van de netwerken moet volgens beide bedrijven bijdragen aan een schone en leefbare stad, want de truck hoeft de stad niet meer in met kleine zendingen die over veel adressen moeten worden verspreid. De fietskoerier kan die adressen vaak sneller bereiken, bespaart op de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen. Fierskoeriers.nl werd in 2016 opgericht en is nu in dertig steden actief met negentien bedrijven. Er zijn dagelijks landelijk zeshonderd fietskoeriers actief. 

Foto - 6:4 verhouding

Begin dit jaar voerden Teamtrans-lid Tielbeke en Fietskoeriers.nl uit in Zwolle waarbij eerstgenoemde  zendingen bij de vestiging van Cycloon (lid van Fietskoeriers netwerk, red.) aan de rand van de stad bezorgde. Vervolgens bracht de fietskoerier de zending naar de klant. De pilot tussen Teamtrans en Fietskoeriers.nl is ondersteund door Topsector Logistiek.

Startup Dockr start in Utrecht met Mobility as a Service concept

Flexibel en maandelijks opzegbaar. Startup Dockr maakt licht elektrisch vrachtvervoer in Utrecht toegankelijk voor bedrijven en ondernemers middels een nieuw Mobility as a Service (MaaS) concept. Deze maand opent het bedrijf haar eerste experience center in Utrecht, in samenwerking met stadsdistributieur City Hub. Dockr biedt een zogeheten groene last mile ‘as a service’.

Strengere milieunormen, het dichtslibben van de binnensteden, maar ook stijgende parkeerkosten vormen een toenemende logistieke uitdaging voor bedrijven. Veel steden hebben zich inmiddels aangesloten bij Zero Emissie 2025, waardoor de vraag naar licht elektrisch vrachtvervoer sterk toeneemt. Dockr speelt hierop in door een breed assortiment aan voertuigen aan te bieden in een – maandelijks opzegbare – full service abonnementsvorm. Dit moet drempelverlagend zijn voor ondernemers die de overstap willen maken naar elektrisch vervoer. In Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag rijden inmiddels tientallen elektrische Dockr-voertuigen.

Susanne Balm, projectleider in het Onderzoeksprogramma Urban Technology van de Hogeschool van Amsterdam, bevestigt dit stadsdistributie-initiatief de behoefte aan flexibele oplossingen, niet alleen in Utrecht, maar in alle stedelijke gebieden. “Veel ondernemers en organisaties weten nog niet hoe ze moeten omgaan met het duurzaamheidsvraagstuk in combinatie met hun wagenpark. Ze wachten tot het ‘ideale’ elektrische voertuig op de markt komt, dat de huidige diesel/benzine voertuigen kan vervangen. Maar één-op-één vervanging is kostbaar en niet innovatief”, zegt Balm.

Dockr zorgt er volgens de stadsdistributie-expert voor dat er met verschillende voertuigen kan worden geëxperimenteerd. “Ook stimuleert deze startup organisaties hun logistieke processen onder de loep te nemen. Dit resulteert niet alleen in een schonere, maar ook een efficiëntere bedrijfsvoering.” 

Foto - 6:4 verhouding

Veel steden in Nederland hebben zich inmiddels aangesloten bij Zero Emissie 2025. Gevolg is dat de vraag naar licht elektrisch vrachtvervoer sterk toeneemt. Startup Dockr speelt hierop in door een breed assortiment aan zero-emissie voertuigen aan te bieden in een – maandelijks opzegbare – full service abonnementsvorm.

CB werkt bij zero-stadsdistributie samen met Parcls en Cityhub

In het centrum van thuishaven Culemborg is logistiek dienstverlener CB eerder dit jaar gestart met de inzet van een elektrische bakfiets voor grotere en kleinere leveringen. Reden hiervoor is dat meer dan 90 procent van deze leveringen zich leent voor bakfietsvervoer. Als het bevalt in Culemborg wil de logistiek dienstverlener ook in de omliggende dorpen leveren met een elektrische bakfiets. De berijders van de bakfiets werken bij CB via Werkzaak Rivierenland.

De logistiek dienstverlener werkt inmiddels ook samen met duurzame stadsdistributie startups als Parcls in Amsterdam en Cityhub. CB heeft zichzelf ten doel gesteld om voor 2020: 40 procent minder CO2- en 80 procent minder fijnstofuitstoot te realiseren.

Het zelf ontwikkelen van elektrische bakwagens is volgens CB een van de manieren om deze doelstelling snel te bereiken.

Het bedrijf werd tijdens het Topsector Logistiek congres eerder dit jaar beloond met een Lean & Green Star voor het bereiken van de eerste 20 procent CO2-reductie. Ten tijde van dit congres gaf CB-transportmanager Arjan de Jong (lees ook het verslag over de Summit Ketenregie verderop in dit digi-magazine, red.) aan dat de logistiek dienstverlener ook elektrisch wil gaan rijden. “Daarom hebben we de samenwerking gezocht met een innovatief bedrijfje dat voor ons een unieke, elektrische bakwagen maakt. De eerste wagen rijdt naar verwachting binnenkort Amsterdam, waar we dan 100 procent CO2-neutraal en met 0 procent fijnstofuitstoot.”

Foto - 6:4 verhouding

Begin april leverde CB voor het eerst met zijn eigen elektrische bakfiets. De eerste levering werd gedaan bij een boekhandel in Culemborg, de vestigingslocatie van de logistiek dienstverlener. CB werkt hard aan de verdere verduurzaming van zijn wagenpark. De elektrische bakfiets is een van de initiatieven.

Leen Menken en Easy Dish verduurzamen horeca-distributie Amsterdam

Het aantal leveringen aan de Amsterdamse horeca substantieel terugdringen en het transport verduurzamen: dat wil een groep logistieke bedrijven. De partijen hebben half september hun krachten gebundeld om die doelstelling te halen. Dit initiatief moet de Amsterdamse horeca last mile verduurzamen. ‘Last Mile Fresh Amsterdam’ heet het initiatief. Leen Menken en Easy Dish zijn de initiatiefnemers van het plan, waarbij wordt ingezet op het bundelen van goederenstromen.

Bezorging vindt plaats met licht elektrische vrachtvoertuigen, zogeheten LEVV’s. Reden voor dit initiatief is dat de horeca met een aandeel tussen de 25 en 40 procent een van de belangrijkste vormen van stadsdistributie is. Het gezamenlijke plan om dit transport meer te verduurzamen is door de initiatiefnemers genomen in het kader van de Agenda Logistiek Amsterdam.

Leen Menken en Easy Dish voeren het plan uit namens een brede groep bedrijven, de gemeente Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. In Amsterdam worden wekelijks 5.000 horecavestigingen meer dan 10 keer beleverd. Het gaat dan om 20.000 tot 30.000 vervoersritten in de stad. Het merendeel van deze transporten vindt plaats tussen 9.00 en 12.00 uur.

Leen Menken en Easy Dish zorgen beide voor het operationele gedeelte van het ‘Last Mile Fresh’. Leen Menken faciliteert de logistiek en een ‘vers’ sorteercentrum. Een sorteercentrum dat in de Houthavens, net even buiten het centrum van Amsterdam, is gevestigd. Alle goederenstromen komen hier bij elkaar, om deze vervolgens met de lichte elektrische vrachtvoertuigen gekoeld of bevroren te bezorgen. Deze vorm van transport zou de uitstoot van ongewenste stoffen fors moeten verminderen.

Het bedrijf Easy Dish faciliteert een online bestelplatform waarop horecaondernemers bij hun eigen leveranciers kunnen bestellen, maar alle bestelinformatie en andere data wel volledig zijn afgeschermd. 

Foto - 6:4 verhouding

Een nieuwe mega ‘cityhub’ in de Amsterdamse haven moet zorgen voor veel minder bestelbusjes en vrachtwagens in de hoofdstad. In plaats daarvan gaan pakketjes, horecabestellingen en bouwmaterialen dan per elektrische boot Amsterdam in. Dat is de gedachte achter het Amsterdam Logistic Cityhub (ALC), dat begin september is gepresenteerd. In 2021 moet het 160 miljoen euro kostende ALC er staan in het Westelijk havengebied van Amsterdam.

Dropper: marktplaats voor stadsdistributie

Het idee achter Dropper is simpel: een slim algoritme dat de logistieke stromen in de stad in kaart brengt, moet een flinke kostenbesparing opleveren. Dat maakt het voor ondernemers interessant om met dit stadsdistributie-initiatief in zee te gaan. De laatste paar kilometers van de keten eisen nu namelijk bijna de helft van de totale transportkosten van een product op, zegt Jantine Doornbos de initiatiefneemster van Dropper. Dat maakt het voor ondernemers in de binnenstad van Groningen interessant om te gebruiken.

De stadsdistributie wordt ook een stuk groener, omdat er veel minder bezorgbusjes en koeriers van verschillende bedrijven langs dezelfde adressen hoeven te rijden, ook buiten Groningen. PostNL is gecharmeerd van dit initiatief en werkt in Groningen inmiddels nauw samen met Dropper. Recent startte het post- en pakketbedrijf met Dropper emissievrije pakketbezorging in delen van de Westerhaven in Groningen. Ook wordt een groot deel van het centrum emissievrij beleverd. Beide bedrijven hebben de ambitie om in 2025 in 25 binnensteden emissievrij te beleveren. De bezorging wordt nu exclusief per cargobike gedaan.

Dropper heeft de afgelopen jaren vooral veel ervaring opgedaan in de bezorging van on-demand maaltijden in de stad Groningen. Deze kennis en ervaring hebben geresulteerd in de ontwikkeling van een slim IT-netwerk dat de startup nu ook inzet om de pakketten van PostNL efficiënter en duurzamer te bezorgen. 

Na een succesvolle uitrol van de uitbreiding naar de dienstverlening in het centrum verwachten PostNL en Dropper de samenwerking verder uit te breiden in Groningen en daarbuiten. Daarnaast zal Dropper zich als platform en netwerk gaan focussen op een bredere last mile bezorging. “Zo zullen we naast maaltijden ook bloemen, boodschappen en pakketten gaan bundelen om zo een nog efficiëntere last mile bezorging op te zetten”, zegt Jantine Doornbos.

Foto - 6:4 verhouding

Dropper ontving begin dit jaar een subsidie van 200.000 euro van de provincie Groningen. De provincie verwacht dat Dropper – mede door deze subsidie - zeventien nieuwe arbeidsplaatsen oplevert. Jantine Doornbos wil daarnaast de software achter haar dienst inzetten om allerlei verkopers, bestellers en verschillende bedrijven onderling aan elkaar te verbinden. Met de toegekende financiering moeten de juiste algoritmes hiervoor ontwikkeld worden.

Budbee levert alleen als de consument echt thuis is

De Zweedse start up Budbee lanceerde half september zijn bezorgoplossing in ons land. De nieuwkomer belooft alleen te bezorgen als je echt thuis bent. Onnodig lang wachten, pakketjes die in het haardhok liggen of bij de buren. Bij last mile nieuwkomer Budbee niks van dat alles., die doet het volgens eigen zeggen 'helemaal anders'. Tijd en onnodige kilometers besparen bij de bezorging van je e-commerce besteling. Dat is de doelstelling van Budbee.

De start up heeft daarom als onderscheidend vermogen alleen te bezorgen als je echt thuis bent. “Wij bezorgen op de voorwaarden van de consument, niet op de onze. De consument is de baas”, aldus Budbee. State-of-the-art tech innovaties zijn daarbij leidend. Het bedrijf wil met de steun van grote Zweedse investeerders als H&M en Kinnevik volgen in de voetsporen treden van succesvolle tech-voorlopers als Spotify, Skype en Klarna.

Jørgen Höppener, general manager Nederland: “Vandaag de dag zijn we marktleider in Zweden, Denemarken en Finland - en morgen hopen we Nederland aan dit lijstje toe te kunnen voegen. Onze operatie in Nederland is kersvers. We hebben onze IKEA bureaus en stoelen in augustus in elkaar geschroefd - en ons eerste pakketje begin september bezorgd.”

artikel 6 tekst ankeilers_239

Begin april kreeg Budbee een investering van 4,8 miljoen euro van de H&M Group en Kinnevik en werden de eerste stappen gezet voor de lancering van de dienst in Nederland. Budbee is bijna 100 miljoen euro waard. De start-up wil marktleider in Nederland worden. 



Summit Ketenregie 2019

Stadslogistiek trends

2/12
Loading ...