Koers vast houden. Zeker in stormachtige tijden komt het daar op aan. De verleiding is groot om alleen nog oog te hebben voor de dagelijkse operatie, iets waar logistiek dienstverleners van nature al erg goed in zijn. Bedrijven die zich positief onderscheiden in de sector durven inmiddels meer dan dat, zo bleek tijdens de bekendmaking eerder dit jaar van de Top 100 Logistieke Dienstverlening. Naar aanleiding daarvan organiseerde Logistiek.nl, samen met Buck Consultants International en Connekt (Lean & Green programma) een drietal webinars – op afstand dus, zoals de gaat in coronatijd.
Hieronder de samenvatting daarvan.
Lange tijd was duurzaamheid voorbehouden aan bevlogen ondernemers in de transportsector. Nog altijd wachten logistiek dienstverleners vooral op initiatieven van opdrachtgevers die meer dadendrang eisen. Zeker in coronatijd zou de aandacht voor minder milieubelasting kunnen vervagen. Daar lijkt het echter niet op, zeker niet bij bedrijven die zich al als koploper op dit gebied hebben laten zien.
“Duurzaamheid zit zo verankerd in onze processen, dat – ook al zouden we dat willen – we dat niet zomaar aan de kant kunnen zetten.” Aan het woord is Henk van der Wal, die zijn onderneming met kracht richting duurzame oplossingen aan het sturen is. Hij vindt dat de overheid op dit punt meer dwingend moet optreden.
“Nieuwe kansen zijn er volop, ook nu”, zegt Sabine Zijderlaan, vanuit het familiebedrijf waar zij leiding aan geeft. “We kunnen op duurzaamheidsgebied steeds meer als verlengstuk van onze klanten optreden. Dat wordt enorm gewaardeerd.”
Nog een familiebedrijf afkomstig uit de middenmoot van de Top 100 Logistieke Dienstverlening is Claassen. Onder leiding van Huub Claassen wordt hard gewerkt aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. “Met het tool Big Mile hebben we nu meer zekerheid over de benodigde data.” Verder aan het woord in dit webinar komen Jeroen Meijer (Buck) en Nico Anten (Connekt): “Complimenten juist voor deze groep bedrijven die hier onverminderd mee door gaan.”
Links en rechts in de logistieke sector is al meer dan een begin gemaakt met innovatie, met digitalisering en zelfs met robotisering. Een crisis als deze kan dat allemaal naar de achtergrond verschuiven om alle focus te houden op de lopende business, te redden wat er te redden valt. Bleckmann wil die valkuil omzeilen, vooral ook omdat de specialist in fashionlogistiek ziet dat vernieuwing heeft geleid tot een sterkere marktpositie. Onderscheidend zijn is nu, maar zeker straks als de markt weer aantrekt, van groot belang voor ambitieuze dienstverleners.
“Robotisering staat nog steeds hoog op onze agenda”, zegt Steven Rymenans van Bleckmann. “Eerst keken we vooral naar productiviteit gekoppeld aan krapte op de arbeidsmarkt. Nu is die krapte afgenomen maar blijft het opvangen van pieken en dalen in e-commerce ons bezig houden.” Aantrekkelijk blijven als werkgever is ook voor Tielbeke een blijvend punt van aandacht. Peter Korpershoek vertelt daarover. “Samen met onze mensen willen we innoveren in alle lagen van de organisatie. Ik zie grote bereidheid, ook bij onze partners, om daarin mee te denken.”
In dit webinar geven ook Kees Verweij (Buck), Serge Claesen (Heiwegen) en Michiel Maassen (YouGrow) hun visie op innovatie en hoe het verder moet met automatiseren van manuele processen.
De marktsituatie voor logistiek dienstverleners is dramatisch gewijzigd sinds de uitbraak van het coronavirus. De terugval verschilt per deelsector en type opdrachtgevers, maar vrijwel nergens is de groei van voor de crisis onverminderd door gegaan. Maar dat betekent nog niet, dat bedrijven als Ceva Logistics en Emons het moede hoofd laten zakken. Ze pakken zichzelf in de kraag en proberen samen met de partijen waar ze voor werken snel en wendbaar te reageren.
“Ik merk in de gesprekken met opdrachtgevers, dat ze juist nu bereid zijn om een extra stap te zetten in de samenwerking”, aldus Willem Veekens van Ceva Logistics in dit webinar. “Samen proberen we zo goed mogelijk zicht te houden op de totale keten.”
“Het gaat er om hoe je als bedrijf hierop reageert samen met je partners”, meent Daan Emons. “Aan een crisis kun je niets veranderen, maar wel aan de manier hoe je hierop reageert. Ik ben er positief over hoe we dat met elkaar aan het oppakken zijn.” Verder komen aan het woord Christiaan van Luik (Buck) en Bart Banning, sectorbanker ABN Amro.
“We zullen later met zeer gemengde gevoelens terugdenken aan 2020.”