Peter Appel en Albert Heijn vinden elkaar in ontwikkeltraject e-truck

Lees verder 

De eerste volledige elektrische DAF trekker is begin juli afgeleverd bij Peter Appel Transport. Met de levering van deze eerste DAF CF Electric gaat de transporteur de volgende fase in van de proeftuin met het elektrisch bevoorraden van Albert Heijn supermarkten in binnensteden.

 

De elektrische trekker wordt door Peter Appel ingezet op relatief korte ritten. In de praktijk betekent het dat er per rit maximaal drie winkels vanuit het Albert Heijn-distributiecentrum in Zaandam worden bevoorraad in de stad Amsterdam en de directe omgeving. “We plannen nu voor deze truck op een rondje van ongeveer 65 kilometer. De truck kan verder rijden maar we gaan voor zekerheid want er zijn verschillende factoren die de actieradius beïnvloeden. Dat zorgt ervoor dat we die marge willen houden”, zegt Peter Leegstraten, Manager Transport Expertise bij Albert Heijn.

Foto in kolom

Met de recente levering van de eerste DAF CF Electric aan Peter Appel Transport gaat de volgende fase in van de proeftuin met het elektrisch bevoorraden van Albert Heijn supermarkten in binnensteden.

Voor het laden van de batterijen liet Albert Heijn de laadinfrastructuur in Zaandam verbeteren met onder andere een ultra snellader van ontwikkelaar Heliox en geleverd door VDL waarmee de gemiddelde laadtijd na een rit is teruggebracht van 70 naar 35 minuten. Leegstraten zegt hierover: “De laadinfrastructuur in dit project is de grootste uitdaging op dit moment. We zijn nu echter zover dat binnen de pauze van een chauffeur de truck zover geladen kan worden dat de rit volledig uitgereden kan worden. Met andere woorden wachttijden behoren tot het verleden en dat was in de aanloop naar het project niet het geval. Wat we ons echter realiseren is dat er zeker twee jaar voor nodig is om een omvangrijke laadinfrastructuur op te zetten. Vraag is of dat gaat lukken voor begin 2025, het moment dat de zero-emissie zones in zeker dertig steden van kracht zijn.”

Transitie naar ‘elektrisch’ met zware trucks is verre van eenvoudig

 

Leegstraten stelt dat het succes van binnen proef in het kader van het DKTI (Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport)-programma staat of valt in de samenwerking die Albert Heijn is aangegaan met vervoerders Peter Appel Transport en Simon Loos. “De transitie naar elektrische rijden met zware trucks is verre van eenvoudig. Daarom is het voor ons heel belangrijk dat we transparant met elkaar samenwerken. Dat is ook nodig om samen te kunnen optrekken naar de diverse vrachtwagenconstructeurs die elektrische oplossingen aanbieden. Door samen op te trekken, weten we ook beter waar de risico’s liggen en hoe we die kunnen bestrijden. Zonder transparante samenwerking zou dit project niet kunnen slagen.”

Emissievrije bevoorrading binnensteden

De proeftuin met elektrische en ook plug-in hybride trucks die worden ingezet om Albert Heijn supermarkten in de binnenstad zero-emissie te beleveren wordt ondersteunt door het DKTI-subsidieprogramma. De partners Albert Heijn, Peter Appel Transport, Simon Loos, DAF Trucks, TNO en toeleveranciers onderzoeken ook samen met een stedelijke klankbordgroep hoe binnensteden in de toekomst zoveel mogelijk emissievrij kunnen worden bevoorraad. Dus zonder schadelijke uitstoot van CO2, NOx en fijnstof en met zo min geluid. In dit project is Peter Appel Transport een belangrijke partner bij het vaststellen van functionele en operationele vereisten en bij het testen van de voertuigen.


Snel neemt Transport Blokker over

Elektrische DAF voor Peter Appel – Albert Heijn

6/12
Loading ...