“We willen zonder CO2-uitstoot transporteren. Niet omdat mijn klanten daarop aandringen, maar omdat ik het wil”, zegt directeur John van Dijk van Van Dijk Logistics in Venray. Bij visie bleef het niet. Vorig jaar nam het familiebedrijf de eerste twee bio-LNG trucks in gebruik – twee Scania G410 trucks - als een soort 'living lab'. Binnen twee jaar gaat de vrijwel de hele truckvloot over op bio-LNG. Van Dijk ontdekte, dat het break-even point lager lag dan verwacht, namelijk op 95.000 kilometer per jaar.
DSV investeert een recordbedrag van bijna 270 miljoen euro in de bouw van een mega-distributiecentrum op een kavel van in totaal 700.000 vierkante meter. Het pand verrijst in het Deense Horsens (Jutland). DSV is van plan om op het omvangrijke terrein in Horsens een XXL-distributiecentrum te realiseren met een magazijnvloer krijgt van 200.000 tot 269.000 vierkante meter. Daarnaast is door de logistiek dienstverlener nog eens 50.000 vierkante meter ruimte gereserveerd voor crossdocking activiteiten. In Horsens is voor de mega-uitbreiding ruim voldoende grond voorhanden. DSV heeft in totaal 700.000 vierkante meter aan bouwgrond ter beschikking, waarvan 500.000 vierkante meter onlangs is aangekocht. Het nieuwe distributiecentrum fungeert in de toekomst als belangrijkste draaischijf voor de activiteiten van de logistiek dienstverlener.
Ook in Nederland bouwt DSV flink door, onder andere met een nieuwe locatie in Tholen (Zeeland), waar dit jaar nog een pand van 95.000 vierkante meter open zal gaan. Dat is dan meteen één van de grootste dc’s van DSV in Nederland.
Nederlandse koellogistiek maakt het mogelijk om avocado's uit Ethiopië per trein en boot naar Europa te brengen. In augustus werd de eerste koelcontainer met 24 ton avocado’s in Ethiopië op de trein geladen en via de haven van Djibouti naar Europa gevaren. Ook is een start gemaakt met een koelmagazijn op de containerterminal in Modjo, ten zuiden van de hoofdstad Addis Abeba, waar producten uit het achterland worden geladen in koelcontainers. Daarnaast gaat dit magazijn gebruikt worden voor nationale en regionale distributie. Een tweede project draait om het bouwen van een logistiek centrum in de haven van Djibouti. Veel struikelblokken, zoals lange transporttijden, hoge tarieven en bederf, zijn hiermee weggehaald.
“Wij doorbreken het kip-en-eiprobleem”, zegt Tom Bouwman van Flying Swans, dat de Nederlandse inbreng organiseert. “Omdat er nog geen grote volumes groente en fruit werden aangeboden, was het niet aantrekkelijk om in koelinfrastructuur te investeren.”
Het 'avocado-project' wordt mogelijk gemaakt door het consortium Flying Swans bestaat uit Havenbedrijf Rotterdam, Boskalis International, Mercator Novus, en partnerorganisatie GroentenFruit Huis. Het programma wordt gefinancierd door het ministerie van Buitenlandse Zaken via de Nederlandse ontwikkelingsbank FMO.
Yusen Logistics breidt uit in Nederland met een tweede logistiek centrum in Moerdijk. De logistiek dienstverlener heeft een multi-customer warehouse met een oppervlakte van ca. 24.000 vierkante meter in gebruik genomen, aangevuld met 3.550 vierkante meter mezzanine-ruimte en kantoorruimte. Toegang tot het warehouse wordt verschaft via 24 laaddocks. Naar verwachting zal ‘Moerdijk II’ eind 2020 volledig operationeel zijn. In dit warehouse zal Yusen de opslag en logistieke activiteiten voor verschillende opdrachtgevers uit uiteenlopende marktsectoren onderbrengen. Tevens zal Yusen op de nieuwe vestiging in Moerdijk e-commerce activiteiten gaan ontwikkelen. Het tweede dc volgt ruim anderhalf jaar na de opening van haar eerste distributiecentrum in Moerdijk. De nieuwe vestiging in Moerdijk dient tevens als hoofdkantoor van Yusen Logistics Benelux.