Komende maand rondt Blokker de overdracht van de transportdivisie naar Snel Shared Logistics af.
Een stevige ingreep, voor beide partijen. Maar Peter de Vries, directeur van Snel, heeft vaker met dit bijltje gehakt. Hier meer over het hoe en waarom van dit uitbestedingsproject.
Lees verder
“Als één van de laatste grote retailers in dit land brengt Blokker de complete transportdivisie onder bij ons. Dat betreft de chauffeurs, medewerkers op kantoor en ongeveer veertig voertuigen en trailers. Om hoeveel mensen het precies gaat, kan ik op dit moment niet zeggen. We zijn daarover nog in gesprek.”
“Alle verladers en eigen vervoerders zien een onomkeerbare trend op zich afkomen. De transitie naar elektrisch wegvervoer in binnensteden, de restricties ten aanzien van zero-emissietransport, lengte- en gewichtsbeperkingen, of denk aan winkelcentra met steeds krappere venstertijden. Iedereen loopt tegen grenzen aan. Dat geldt dus ook voor Blokker. Kun je nog effectief de veertig wagens gedurende de dag inzetten?, vroegen ze zich af. En: willen we investeren in nieuwe technologie op het gebied van transport om te voldoen aan de eisen in 2025? Wat als straks het chauffeurstekort weer toeneemt? Maar ook: hoe kun je vaker winkels bevoorraden als ze ook een functie hebben of krijgen als pick-uplocatie voor onlinebestellingen? Blokker heeft besloten om het complexe distributievraagstuk voor de 437 winkels neer te leggen bij een specialist.”
“We hebben de ervaring op dit punt. In het verleden was dat met De Bijenkorf, later V&D, maar ook twee jaar geleden alweer met Blokker, toen het dc in Mijdrecht werd afgestoten. Een grote groep chauffeurs heeft toen bij ons in Woerden direct een vast contract gekregen, ongeacht hun leeftijd. Dat is wat met name retailers als eerste naar voren brengen bij een overnamegesprek. Kunnen wij onze chauffeurs met een gerust hart aan jullie toevertrouwen, hebben ze bij jullie voor langere tijd een goed onderkomen? Die garantie kunnen we geven, zo hebben we inmiddels laten zien.”
“Dat snappen we. Er zijn vaak verschillen in cao’s. Daarover gaan we in gesprek samen met de retailer. De FNV heeft dat aan de kaak gesteld. Er wordt gezorgd voor een oplossing. Blokker bespreekt momenteel met FNV en de medewerkers hoe de verschillen in de cao’s opgevangen kunnen worden. Op zich een logisch proces bij overgang van onderneming. Belangrijkste is dat er geen ontslagen vallen en chauffeurs hun baan behouden, net als chauffeurs die we eerder hebben overgenomen. Voor ons geldt, dat we geen onderscheid mogen maken door chauffeurs van verschillende herkomst anders te belonen. We volgen daarin de cao Beroepsgoederenvervoer. Afwijkingen zijn niet toegestaan en het is ook onwenselijk.”
"Ja, maar we doen dat stap voor stap. Blokker is straks in onze organisatie een aparte activiteit, die we vanuit Geldermalsen gaan uitvoeren. Het kan zijn, dat we daar na verloop van tijd activiteiten aan toevoegen voor andere opdrachtgevers. Verder gaan we kleine zendingen overbrengen naar ons sorteercentrum in Woerden en van daaruit gecombineerd met andere zendingen distribueren. Dat is wat wij kunnen toevoegen, bredere inzet van materiaal en planningstools. Blokker zelf kwam misschien twee of drie keer per week bij een filiaal. Dat blijft zo voor de grote aanvullingen, maar we kunnen straks ook met veel kleinere volumes de winkels bevoorraden, bijvoorbeeld voor onlinebestellingen die in de winkel worden afgehaald volgens het click-and-collectmodel van Blokker. Daartoe beschikken wij over een groot netwerk en 250 auto’s dagelijks op de weg.”
“Nee, dat staat volledig los van deze deal. Om te beginnen deden we al werk voor Blokker om ze bij te staan op piekmomenten in het verleden. Anders dan Vos zijn we juist heel sterk in fijnmazige winkeldistributie in de Benelux. Dat is juist de reden waarom Vos in ons was geïnteresseerd. Juist in de b2c leveringen vullen beide bedrijven elkaar goed aan, mede ook omdat we geografisch gunstig gespreid liggen.” op dit punt.”
“Het is niet onverwacht. Blokker slaat een compleet nieuwe weg in – volledige focus op winkels en op klanten - en ik moet zeggen: met heel veel enthousiasme. Ik was daar verbaasd over, het lijkt wel of je met een jonge start-up onderneming in gesprek bent. Daar heerst echt een heel positieve vibe, waar ik zelf ook energie van krijg. Transport vraagt voor verladers bovengemiddeld veel managementaandacht, zeker gezien de veranderingen die aan de gang zijn. Warehousing zullen ze in Geldermalsen zelf blijven doen, maar transport is voor een retailer als Blokker geen kernactiviteit.”
“Jazeker, dat is beslist het geval. Dit past bij onze ambitie om het netwerk verder te verdichten. We zijn in staat om de mensen en de middelen effectiever in te zetten, en we investeren volop in duurzaamheid en nieuwe technologie. Maar ook in mensen, want we blijven groeien. Recent hebben we in drie weken tijd op één Facebook-advertentie in totaal 22 nieuwe chauffeurs met ervaring kunnen aantrekken om de groei in Woerden te kunnen faciliteren. Ik merk dat we worden gezien in de markt, ook op dit punt.”