Hoe krijg je meer efficiency in de laatste schakel?

De helft van de logistieke kosten van een e-commerce levering komen voor rekening van de beruchte last mile. In grote steden kan dat aandeel omlaag als aan de rand van die steden overslaghubs komen, die maximaal op een half uur rijtijd liggen van het eerste afleveradres.

Lees verder 


Wanneer gaat het mis?

Afleveradres geeft niet thuis, de laadruimte van de bestelauto is niet optimaal gevuld, suboptimale routes (dus langere rijtijd dan nodig) en lastig combineren met retouren in congestiegevoelige stedelijke gebieden. Meer dan de helft van de totale logistieke kosten van een e-commerce bestelling is te herleiden naar pure transportkosten. De oplossing is het openen van overslaghubs aan de rand van de stad. Cushman & Wakefield deed hier eind vorig jaar onderzoek naar in vier grote Europese steden: Londen, Parijs, Madrid en Milaan.

 

Wat levert dit op?

Stedelijke hubs, vaak langs of binnen de ring van een stad, verminderen de tijd en de loonkosten van bezorgers, verlagen de brandstofkosten en optimaliseren het gebruik van het vervoer, of dit nu bestelauto´s of fietsen zijn. Een vermindering van 20 minuten reistijd in de last mile levert een gemiddelde besparing op van 2 miljoen euro per jaar voor een grote stad (of, zoals in Parijs, maar liefst 4 miljoen euro per jaar). Voor kleiner steden is een extra hub aan de stadsrand vaak niet effectief. Dan kan toezending beter direct vanuit het e-fulfilmentcenter gebeuren.

Foto in kolom 6:4 verhouding

Uit een analyse van de vier belangrijke Europese markten - Londen, Parijs, Madrid en Milaan – bleek dat het verkleinen van de STEM-afstand (de afstand naar het eerste afleverpunt) de totale kosten in de laatste schakel gegarandeerd verlaagt. Ondanks de hogere huren voor stedelijke distributiepunten is dit nog altijd kostenefficiënter dan werken vanuit distributiecentra buiten de stad. De STEM-afstand moet eigenlijk binnen een half uur kunnen worden overbrugd om van een efficiënte aanlevering te kunnen spreken. Deze optimalisatieslag kan de kosten voor de last mile terug brengen van 50 procent naar 32 procent van de totale logistieke kosten.

Wat zijn de gevolgen?

Projectontwikkelaars hebben de neiging om dure vestigingslocaties bij grote steden te vermijden, maar volgens Cushman & Wakefield is een kentering zichtbaar om juiste hier nieuwe locaties als huurobject aan te bieden. Menno van Boxtel, Head of Industrial & Logistics van Cushman & Wakefield concludeert: “De hogere huren voor stedelijke distributiepunten worden zeker terugverdiend door de enorme besparingen, die in dit laatste deel van de supply chain te realiseren zijn. Daarnaast is de nabijheid van consumenten een steeds belangrijker criterium om het verschil te maken.” Met een nieuw tool (zie hieronder) wil Cushman & Wakefield investeerders en vastgoedgebruikers inzicht geven om belangrijke keuzes omtrent locatiekeuzes beter te kunnen maken met het oog op de totale supply chain.


Meer efficiency in laatste schakel _843



Verkiezing logistieke hotspot 2020

Meer efficiency in laatste schakel

8/11
Loading ...