Lidl heeft zijn nieuwe Europese e-commerce distributiecentrum in Roosendaal klaar. Toch duurt het nog een jaar voordat de supermarktketen het nieuwe dc in gebruik gaat nemen. Het concern wil eerst zijn online platform verder ontwikkelen.
Het distributiecentrum in Roosendaal, dat is bedoeld voor de fulfilment van online orders, is al sinds april 2019 klaar. Maar de eerste pakketten moeten nog op zich laten wachten; nog bijna een jaar, heeft de Lidl directie eind vorig jaar besloten.
Lidl wil eerst het online platform verder ontwikkelen voordat dit distributiecentrum in gebruik wordt genomen en daar is extra tijd voor nodig.
Het distributiecentrum op logistiek bedrijvenpark Borchwerf 2 in Roosendaal telt 50.800 vierkante meter en beschikt over 52 laaddocks en parkeergelegenheid voor 40 trucks en 131 opleggers. Het distributiecentrum is opgedeeld in drie units: bulkopslag, orderpicking en een unit voor verpakken en verzenden van orders. Het pand beschikt daarnaast over mezzanine vloer van 2.000 vierkante meter. Ook is het dc extreem duurzaam en beschikt het over een BREEAM very good certificaat.
In het distributiecentrum moeten 1.300 mensen in 3 ploegen aan de slag gaan. Lidl is bezig met een regeling voor mensen die aan de slag zouden gaan in het dc en die hiervoor hun baan al hebben opgezegd.
Boze omwonenden van het voormalige Philips terrein in Roosendaal, vertragen de komst van een nieuwe mega dc. De omwonenden, verenigd in het actiecomité CA58.nl, verzetten zich niet zozeer tegen de komst van het XXL-dc, maar tegen de ontsluiting. Zij zijn het niet eens met de gekozen ontsluitingsroute voor de vrachtwagens. De ontwikkelaar (LCP) van het dc heeft daarop een nieuwe route ingediend. De gemeente en omwonenden moet nog reageren op het voorstel.
Het heeft lang op zich laten wachten. Drie jaar nadat Plus zijn plannen aankondigde om een nieuw, geautomatiseerd dc te bouwen, mag de supermarktketen eindelijk bouwen. Niet op de oorspronkelijke plek in Tiel, maar in Oss.
Stikstof gooide roet in het eten in Tiel. Milieuorganisaties en omwonenden protesteerden tegen de komst van het project Na een negatieve uitspraak van de Raad van State koos Plus eieren voor zijn geld, staakte de nieuwbouw plannen in Tiel. De supermarktketen mag nu wel bouwen in Oss.
Het wil maar niet vlotten met het Logistiek Park Moerdijk (LPM). Omwonenden en milieuorganisaties strijden al jaren tegen de komst van het park. Nu komt daar de stikstofcrisis bij. Het gevolg is dat de komst van LPM weer met één á twee jaar wordt opgeschort. Noord-Brabant moet in een nieuw onderzoek aantonen op welke wijze de (verwachte) stikstofuitstoot wordt gecompenseerd of gereduceerd. Dat heeft de Raad van State besloten. Het nut en de noodzaak van LPM is inmiddels wel ‘voldoende aangetoond’.