De Logistieke Hotspot van het Jaar verkiezing is uitgegroeid tot een begrip, zowel binnen als buiten de logistieke sector. Vijftien jaar geleden ging het fenomeen van start en de aanpak is sindsdien – met hier en daar een paar aanpassingen – niet zo heel veel veranderd. Wat is er voor nodig om de meest in het oog lopende logistieke hotspot in Nederland te worden?
LogistiekKrant – de voorganger van de huidige Logistiek – bracht in 2005 de belangrijkste Logistieke Hotspots van Nederland voor het eerst in kaart middels een poster. Aanleiding voor de inventarisatie is dat de redactie een beeld wilde krijgen wat de sterke en zwakke punten zijn van de logistieke hotspots in Nederland voor puur logistiek, distributie en aanverwante activiteiten. Aan de hand van zeven criteria – het zijn er nu zes – werden 14 logistieke hotspots destijds door onder meer logistiek vastgoed en locatie deskundigen van Buck Consultants, Eurindustrial, Eurinpro, Groenewout, ING en Jones Lang LaSalle (het huidige JLL) aan de hand van plussen en minnen beoordeeld. Venlo scoorde de meeste plussen terwijl een op dit moment populaire vestigingslocatie als Zoetermeer-Zevenhuizen destijds de meeste minnen kreeg toebedeeld.
De uitslag van de verkiezing (inclusief de toelichting) werd op een poster met daarop prominent de kaart van Nederland afgedrukt. Dat is inmiddels ieder jaar zo, maar vanaf 2006 is het fenomeen logistieke hotspots en de verkiezing die eraan gekoppeld is echt gaan leven sectorbreed. Dat komt mede door het competitie-element dat erin is aangebracht, het feit dat er meer logistieke hotspots zijn bijgekomen en het expertpanel dat in de loop der jaren flink is uitgebreid met panelleden die in lagen van de sector werkzaam zijn.
Sinds de start van de verkiezing in 2005 vormen 6 criteria (hieronder) de basis voor de logistieke hotspot van het jaar verkiezing:
Op basis van deze criteria beoordeelt het panel de 28 logistieke hotspots van Nederland, waarbij de eerste drie criteria het zwaarst worden gewogen in de uiteindelijke ranking. Voorheen was het zo dat de panelleden op basis van deze drie criteria een ranking maakten van alle 28 logistieke hotspots.
Dat bleek in de praktijk erg lastig. Daarom beoordelen de panelleden sinds vorig jaar minimaal 15 logistieke hotspots, die ze goed kennen. Consequentie hiervan was dat de hotspots Alkmaar-Enkhuizen, Dryport Emmen-Coevorden, Delfzijl-Eemshaven, Emmeloord, Heerenveen-Drachten, Hoogeveen en Vlissingen-Terneuzen amper een ranking hebben gekregen van de panelleden. Deze rankings zijn vorig jaar niet meegenomen voor het bepalen van de eindscore. De waardering voor de drie (hoofd)criteria is bij het opmaken van de einduitslag van 2019 gecombineerd met de voorkeurstemmen, die konden worden gegeven aan de ‘overige’ drie criteria:
Daaraan toegevoegd zijn ook de stemmen op de drie subcategorieën die drie jaar geleden zijn toegevoegd aan de verkiezing namelijk:
Rond de 45 experts krijgen jaarlijks van de redactie van Logistiek het verzoek om een online enquête in te vullen waar zij hun waardering geven op de eerder genoemde criteria. Geprobeerd wordt een panel te laten reageren die binnen al geledingen van de logistiek werkzaam is en dagelijks te direct of indirect te maken heeft met het onderwerp locatiekeuze en wat daar allemaal bij komt kijken.
Ter indicatie: het afgelopen jaar deden 38 experts mee aan de verkiezing van de Logistieke Hotspot van het Jaar. Van dat aantal is 34 procent werkzaam in de logistiek vastgoed ontwikkeling, 18 procent in de makelaardij, 14 procent in de logistieke dienstverlening, 12 procent consultancy en advies, 8 procent verlader in logistiek en transport, 7 procent in onderwijs en wetenschap en eveneens 7 procent is werkzaam in de aannemerij en bedrijfshuisvesting. Binnen het panel van het afgelopen jaar een meerderheid (54 procent) een directiefunctie.
De Top-3 van de Logistieke Hotspot van het Jaar verkiezing wordt sinds de start gedomineerd door de hotspot regio’s Venlo-Venray, West-Brabant en Tilburg-Waalwijk. In de einduitslag was het de afgelopen jaren regelmatig stuivertje wisselen tussen de eerste twee voornoemde logistieke hotspots, waarbij Venlo-Venray in het verleden het vaakst aan het langst eind trok.
Het afgelopen jaar bracht een verrassing toen Tilburg-Waalwijk, de (bijna) eeuwige derde, de verkiezing eindelijk won en Venlo-Venray en West-Brabant (de winnaar van de verkiezing in 2017 en 2018) wist te passeren. Tilburg-Waalwijk won in 2019 de verkiezing, omdat de hotspot de hoogste waardering kreeg van het expertpanel op de belangrijke criteria medewerking gemeente en beschikbaarheid personeel.
Ondanks dat de Top-3 van logistieke hotspots sinds de start van de verkiezing in 2005 wordt gedomineerd door Venlo-Venray, West-Brabant en Tilburg-Waalwijk was er het afgelopen jaar een kleine trendbreuk zichtbaar met twee opvallende nieuwkomers in de Top-10: Almere-Lelystad-Zeewolde (plaats 4 vlak achter Venlo-Venray) en de regio A12 Corridor (gemeenten Lansingerland, Zoetermeer, Waddinxveen en Zuidplas) op plaats 7. Beide regio’s bivakkeerden jarenlang in de onderste regionen van de logistieke hotspot ranking.
De hoge posities zijn mede te danken aan het feit dat de gemeentes binnen deze logistieke hotspots de handen ineen hebben geslagen en nadrukkelijk zijn gaan inzetten op het werven van nieuwe logistieke bedrijvigheid door ze de ruimte te bieden op nieuwe bedrijventerreinen en te investeren in de infrastructuur en de multimodale bereikbaarheid. Almere-Lelystad-Zeewolde en de regio A12 Corridor kreeg vorig jaar loon naar werken met een Top-10 notering in de logistieke hotspot ranking. Zo zijn er meer want ook de Gelderse regio Rivierenland en Twente (Almelo-Enschede-Hengelo) ambiëren nadrukkelijk een positie in de top-5 van logistieke hotspots.
De bekendmaking van de winnaar van de Logistieke Hotspot verkiezing van het jaar vormde de afgelopen vier jaar de uitsmijter van de Summit Logistieke Hotspots die plaatsvond in achtereenvolgens Nieuwegein (voormalige distributiecentrum van V&D), Dordrecht (distributiecentrum van Hercuton), Lelystad (Catalina Hangaar op Lelystad Airport Businesspark (LAB) en Weert (distributiecentrum Wetron).
Dit jaar vindt de Logistieke Hotspot Summit op dinsdag 21 april aanstaande plaats in het warehouse van Bolk Logistics op XL Businesspark in Almelo. Dan wordt ook bekend welke regio winnaar is van de 15e editie van de Logistieke Hotspot van het Jaar verkiezing. Deze verkiezing belooft een extra spannende te worden, want hoe gaan de logistieke hotspots en de sector om met heikele thema’s als stikstof/PFAS, de maatschappelijke druk rondom de verdozingsdiscussie en het voortdurende personeelstekort, waar maar geen oplossing voor wordt gevonden.