Sluiten
“Het begint met leverbetrouwbaarheid. We zijn niet alleen een logistiek bedrijf, maar ook een levensmiddelenbedrijf als schakel tussen fabrikanten en retailers.” Toon Verhoeven (62) is sinds vorig jaar zomer de nieuwe ceo van Bakker Logistiek in Zeewolde, nadat hij zo ongeveer zijn hele werkzame leven actief is geweest in de voedingsmiddelenindustrie (FrieslandCampina) en tal van functies heeft vervult ook in de supply chain. Hij weet, nu hij aan de andere kant van de tafel zit, als geen ander hoe cruciaal het is om betrouwbaar te zijn, om op tijd te leveren.
Maar hij hamert net zo goed op hygiëne en veiligheid. “Op dat gebied hebben we nog een paar stappen te zetten. En we zijn bezig met het stroomlijnen van onze IT systemen, met name WMS, om onze klanten beter te kunnen bedienen.”
Wat maakt Bakker Logistiek bijzonder? In de eerste plaats de focus op de foodsector met een interessante mix van retailers en levensmiddelenfabrikanten. Verder de combinatie van warehousing en transport – allebei op een behoorlijk grote schaal. Daarvan zijn er niet zoveel. “In de wereld van de dienstverleners zijn we best een grote partij”, zegt Verhoeven. Het bedrijf waaraan hij leiding geeft staat nummer 12 op de lijst van Top 100 logistieke dienstverleners in Nederland. Het bedrijf telt tien vestigingen in drie plaatsen: Zeewolde, in Heerenveen en in Tilburg.
Totaal is er 220.000 vierkante meter warehouse, goed voor 250.000 palletlocaties, deels gekoeld. Ruim 500 trucks rijden dagelijks voor Bakker waarvan 80 procent eigen materieel. Het aantal medewerkers is inmiddels zo'n 1.500. Piet Bakker – derde generatie in dit familiebedrijf – is nog altijd honderd procent eigenaar. Vorig jaar trad hij terug uit de dagelijkse leiding. Verhoeven kende hij al langer als één van zijn grootste opdrachtgevers, FrieslandCampina. Van hetzelfde bedrijf kwam ook Clemens Groot Koerkamp, verantwoordelijk voor finance en IT. Kort daarvoor was Eric Ros aangesteld als verantwoordelijk directielid voor de operatie en commercie. “Met dit nieuwe directieteam gaan we de volgende fase in van dit familiebedrijf.”
“Duurzaamheid gaat wat mij betreft over meer dan alleen het verminderen van uitstoot. Want dat doen we zo veel mogelijk volgens de laatste stand der techniek. We hebben net een zestigtal nieuwe trucks in gebruik genomen met laatste generatie Euro 6 motoren. Dat levert op dit moment nog de meeste milieuwinst op volgens mij, in combinatie met een goede beladingsgraaad. Maar we zijn daarnaast bezig met alternatieve brandstoffen en met elektrische aandrijving. Zeker in stedelijke distributie verwacht ik daar veel van."
Vorig jaar nog werden vanuit de vestiging in Tilburg twee LNG trekkers (Iveco Stralis) aan de vloot toegevoegd. Inmiddels beschikt Bakker Logistiek over 17 LNG trucks. De nieuwe trucks met aardgasmotoren krijgen brandstof uit twee tanks met in totaal 500 liter LNG, goed voor een actieradius van 750 km. Met bio-LNG kan de CO2 reductie oplopen tot 95 procent. "Ze zijn duurder in aanschaf, maar vanaf 120.000 km per jaar loont de aanschaf zich omdat de brandstof goedkoper is.”
"Duurzaamheid gaat verder dan aandacht voor het milieu. Ik vind het zeker zo belangrijk om te kijken naar duurzame inzetbaarheid van mensen. Hoe zorg je er voor dat ze op een veilige, gezonde manier hun pensioen halen?”
“We zagen hier een diversiteit aan automatiseringsoplossingen. Veel verschillende systemen met name vanwege een aantal overnames dat heeft plaatsgevonden.” Bakker Logistiek nam in het verleden Broersma over in Heerenveen. Daarna volgde buurman Kees Becker in Zeewolde. In 2012 werd Gebr. Huybregts in Tilburg onderdeel van de Bakker Logistiek Groep. Op ICT gebied is de integratie nog niet helemaal voltooid. “De WMS systemen in onze magazijnen communiceren niet optimaal met elkaar en met het financiële systeem. Dat is wat ik snel wil veranderen, want het is belangrijk dat je altijd goed inzicht hebt in het bedrijf en de KPI’s.”