Online platforms vol ambitie

Online vrachtplatforms veroveren de transportmarkt, geholpen door oprukkende digitalisering en een toenemende vraag naar 'visibility' in de transportsector. De nieuwe initiatieven die vracht en vrachtvervoer bij elkaar brengen, verschillen in details van elkaar, maar willen allemaal zo snel mogelijk groeien. Dat blijkt uit recente aankondigingen van verschillende platforms.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Foto 1 - 6:4 verhouding

Quicargo breidt uit naar Duitsland


Foto 2 midden links - 16:9 verhouding (vdeoformaat) 6:4 verhouding

Chronotruck komt naar Nederland


Foto 3 - 6:4 verhouding

Uber Freight schrijft rode cijfers


Foto 4 - 6:4 verhouding

Emerge nieuwkomer


Quicargo breidt uit naar Duitsland

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Het online transportplatform Quicargo, dat het mogelijk maakt om voor lege laadruimte in vrachtwagens nieuwe klanten te vinden, werd in 2017 opgericht. Na hard te zijn gegroeid in de Benelux heeft het platform zijn zinnen gezet op onze oosterburen. COO Sam Houwen: “Richting de tweede helft van dit jaar gaan we uitbreiden naar het buitenland. Het eerste land is Duitsland. Vervolgens willen we onze activiteiten doortrekken naar de rest van Duitsland.” Quicargo heeft inmiddels 5.000 verladers aan zich weten te binden en 300 transporteurs, stelt Houwen. “Sinds mijn aantreden vorig jaar ben ik aan het kijken of we de relatie met de verladers en transporteurs verder kunnen uitbouwen. Dat betekent dat we naast de spotmarkt ook willen gaan voorzien in de dagelijkse transportbehoefte van verladers, door dit proces vergaand te digitaliseren. 

“Wij zijn het sterkste in LTL (less than truckload) en groupage. FTL (full truck load) bieden we uiteraard ook aan, maar dat ligt wat complexer. Ten eerste hebben we minder speelruimte met lege ruimtes, en verder is er in die hoek meer concurrentie.”

 

 

 

Chronotruck komt naar Nederland

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Gefco nam vorig jaar het uit 2016 daterende digitale vrachtplatfrom Chronotruck over, dat transporteurs en verladers met elkaar verbindt. Na jaren enkel in Frankrijk geopereerd te hebben, wordt het platform dit jaar uitgerold naar andere Europese landen. Ook Nederland staat op de planning. Gefco denkt door de overname verladers het broodnodige inzicht in hun supply chain en meer transportopties te kunnen bieden. De Franse logistiek dienstverlener wil met Chronotruck de klantervaring verbeteren en volledig gedigitaliseerde diensten gaan aanbieden. Chronotruck belooft de juiste transporteur op het juiste moment voor de juiste prijs. Maar dat doen alle online vrachtplatforms. De onderscheidende kracht is volgens Gefco de techniek erachter: een zelf ontwikkeld algoritme.

Chronotruck is zo ontwikkeld dat het systeem van transportmatching en pricing steeds slimmer wordt naarmate het systeem langer wordt gebruikt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Uber Freight doet Chronotruck zowel FTL als LTL, waarbij ladingcapaciteit wordt gedeeld door meerdere opdrachtgevers. België en Polen zijn de eerste twee landen waar het platform wordt uitgerold. Dit jaar moeten meer landen volgen, waaronder Nederland. Dit jaar wil Chronotruck ook de integratie met API en TMS hebben gerealiseerd. In 2021 staan Rusland, Noord-Afrika en Latijns-Amerika op het programma.

 

 

 

Uber Freight schrijft rode cijfers

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Uber Freight kondigde vorig jaar met veel enthousiasme zijn entree aan in Europa. Nederland had de primeur. Later volgden Duitsland en Polen. Maar het online vrachtplatform zal minder enthousiast zijn over de resultaten van 2019. Het lukt het bedrijf vooralsnog niet om winst te maken. In het vierde kwartaal boekte het Amerikaanse vrachtplatform een verlies van 55 miljoen dollar. Dat blijkt uit begin februari gepubliceerde cijfers. De 55 miljoen dollar verlies meer dan een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Toen was het verlies 23 miljoen dollar. Vergeleken met het derde kwartaal van 2019 heeft Uber Freight in het vierde kwartaal een verbetering laten zien. Tussen begin juli en eind september kwamen de Amerikanen nog uit op een verlies van 81 miljoen dollar.  De omzet steeg overigenswel flink. 

Het vrachtplatform noteerde in het vierde kwartaal vorig jaar 219 miljoen dollar omzet, ofwel 75 procent meer dan een jaar eerder, toen de omzet op 125 miljoen dollar uitkwam. In vergelijking met het derde kwartaal van 2019 is de groei echter bescheiden. Toen kwam Uber Freight uit op 218 miljoen dollar. 

 

 

 

Emerge nieuwkomer

Foto in kolom - 6:4 verhouding

De ‘new kid on the block’ is Emerge. Emerge is een in Arizona gevestigd digitaal vrachtplatform dat wordt aangesloten op het transportbeheersysteem (TMS) van een verzender, zoals Oracle, BluJay of SAP. Hun integratie stelt klanten in staat om de transportnetwerken die ze momenteel gebruiken naar het platform te brengen, en creëert een soort particuliere vrachtmarktplaats voor verladers. Het bedrijfsmodel lijkt sterk op dat van bekende namen als Convoy en Uber Freight. Het bedrijf is volgens CEO Michael Leto anders, omdat het zich meer richt op de verladers. Convoy en Uber Freight gaan achter de vrachtwagens aan, terwijl Emerge zich met de verladers bezighoudt. Doel van het bedrijf is om de klant te helpen de best mogelijke vrachtwagen voor zijn lading te krijgen. Vooralsnog is Emerge nog niet beschikbaar in Europa.


Logistiek Academy Digitaal Leiderschap

online platforms overzicht

11/12
Loading ...