AH zet vaart achter nieuwe Home Shop Centers

Lees verder 

De onlineverkopen van Albert Heijn zijn stormachtig gegroeid en het aantal boodschap bestellingen blijft voorlopig toenemen mede onder invloed van het corona-virus. Een nieuw Home Shop Center (HSC) in Bleiswijk vergroot de capaciteit van de marktleider aanzienlijk.

 

Zevende Home Shop Center van AH  

Albert Heijn heeft in een jaar tijd de bezorgcapaciteit verdubbeld. Dat was ook hard nodig, want door coronagroei liep het supermarktconcern op het vlak van online hard tegen de eigen grenzen aan. Recent opende AH in Bleiswijk het zevende Home Shop Center. De bouw hiervan stond eigenlijk voor volgend jaar op het programma, maar door de enorme toename van het aantal bestellingen was het supermarktconcern genoodzaakt om de opening van dit dc en - eerder ook in het Gelderse Oosterhout (bij Nijmegen, red.) en nu in Bleiswijk te vervroegen. En daar blijft het ook niet bij, zegt AH-e-commerce directeur Philip Padberg: “We gaan volgend jaar gewoon verder.”  

 

40.000 bestellingen per week  

In het 20.000 vierkante meter nieuwe online dc in Bleiswijk kunnen 40.000 bestellingen per week worden verwerkt. Padberg is niet bang dat als corona voorbij is, de marktleider met te veel capaciteit komt te zitten. “Voor de korte termijn voorspellingen doen is op dit moment lastig. De trend op de lange termijn is duidelijk en was ook al voor corona ingezet. De groeilijnen van online boodschappen en andere takken van de retail, zoals kleding en elektronica, kun je leuk naast elkaar leggen. Bij boodschappen gebeurt het altijd pas later, maar ze tonen wel een vergelijkbare trend.”

Het aantal onlinebestellingen steeg bij Albert Heijn het afgelopen jaar met ongeveer 50 procent. "Mede door het coronavirus kon onze recent geopende HSC in Amsterdam niet tegen de vraag opboksen." Desalniettemin lukt het Albert Heijn - evenals partijen als Jumbo en Picnic - nog altijd hard sappelen om online boodschappen winstgevend te maken. Padberg: "Het blijft een financiële uitdaging. Er zijn veel kosten gemoeid bij online distributiecentra. Maar met de huidige groei in het achterhoofd ziet de lange termijn er positief uit."r

Foto in kolom  - abbeel

Weinig mechanisatie  

Opvallend is dat het grootste deel van het orderpicken van bestellingen in het nieuwste HSC van Albert Heijn nog altijd hoofdzakelijk handmatig gebeurt door orderpickers die met pickkarren langs legbordstellingen lopen. Per bestelling legt een orderpicker gemiddeld ongeveer een kilometer af. In Bleiswijk – in tegenstelling tot het zwaar gerobotiseerde nieuwe dc in Zaandam – geen shuttlesystemen, agv’s op pickrobots die orders volautomatisch verzamelen.


De processen zoals we die nu hebben worden heel goed ondersteund door data, algoritmes en technologie

Er zit nog rek in de efficiency  

Volgens Padberg is het logisch dat in dit HSC geen robotisering is toegepast. “De toekomst in logistiek wordt zonder meer voor een heel groot deel beïnvloed door mechanisatie en robotisering. De processen zoals we die nu hebben worden heel goed ondersteund door data, algoritmes en technologie. Als we dan kijken naar de beste performance van robotisering die nu op de markt is, dan is het de investering nog niet waard. Ook niet als we er rekening mee houden dat de efficiency nog 20 of 30 procent kan verbeteren. Het gaat in de toekomst ongetwijfeld gebeuren, maar het kost nu nog altijd ontzettend veel geld en vergt zeker bij e-commerce ook nog altijd veel handmatig werk.”  

 

Lancering nieuwe app

De opening van het nieuwe Home Shopping Center werd door Albert Heijn ook aangegrepen voor de lancering van de nieuwe dienst AH Compact. Dit is een nieuwe onlineboodschappendienst, gericht op kleinere huishoudens. Het minimale bestelbedrag is 35 euro en bezorgen is gratis. Ten opzichte van de reguliere websupermarkt van de marktleider is er wel een veel kleiner assortiment van 5.000 artikelen te koop en hebben klanten keuze uit veel minder verschillende bezorgmomenten.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

De lancering van de 'Compact app' zorgt volgens Padberg voor een aangepaste orderpickstrategie in de HSC's. "We gaan beide stromen met elkaar vermengen. Het meeste concrete voorbeeld hiervan is dat een orderpicker tijdens het picken in een HSC een kilometer aflegt. Als een orderpicker voor 'Compact' ook iedere keer een kilometer moet lopen dan zou dat heel erg inefficiënt zijn. Door toepassing van slimme algoritmes maken orderpickers hele slimme korte 'loopjes' met korte afslagen zodat ze deze relatief kleine orders zo efficiënt mogelijk kunnen picken zonder lange afstanden te hoeven lopen."

Bestellen kan ook alleen in de aparte app van AH Compact. Met de dienst, in eerste instantie alleen actief in Haarlem, wil Albert Heijn nieuwe klantengroepen nadrukkelijker aanspreken, legt Padberg uit. “Meer dan de helft van het totale aantal huishoudens in Nederland bestaat uit één of twee personen. De klanten van onze websuper zijn nu vooral gezinnen, bedrijven en mensen die een feest hebben.”

Quadient

AH home shop

7/12
Loading ...