E-fulfilment: zo pakt CB dat aan

Foto in kolom - 6:4 verhouding

De tijd dat e-fulfilment het speelveld was van slimme, snelle, jonge entrepreneurs is allang voorbij. E-fulfilment is gemeengoed geworden. Pure players krijgen steeds meer concurrentie van logistieke dienstverleners. Hoe pakken de verschillende partijen dit aan? Wat is hun strategie en visie? Pure players en logistieke dienstverleners komen aan bod in deze serie. In dit deel CB. 

Belang e-fulfilment

Omzet

Start e-fulfilment

Corona

Aparte business of integratie

Onderscheid

Snelheid

Hoe belangrijk is e-fulfilment voor jullie business?    

Bart Sanders, commercieel manager CB Healthcare: “Zeer belangrijk. Je zou misschien zelfs kunnen concluderen dat B2B fulfilment steeds meer de kant op gaat van e-fulfilment. Late cut off, kleinere zendingen en frequente replenishment, in verband met beperken voorraadrisico.” Bert-Jan Hartog, commercieel manager Media: “Daarnaast kan een B2B klant ook kiezen voor onze thuisbezorgservice (in de winkel bestellen, volgende dag thuis bij de consument geleverd), deze dienstverlening zorgt er al helemaal voor dat B2B en e-fulfilment in elkaars verlengde liggen en elkaar uitstekend kunnen aanvullen.”


Zo pakt CB E-fulfilment aan _1027

Bart Sanders

Hoe groot is de omzet van e-fulfilment ten opzichte van totale omzet?

Hartog: “Lastig te beantwoorden omdat het een heel vreemd jaar is door Covid-1, waarbij CB een forse toename in e-fulfilment ziet. We hebben zelfs een piek gehad waarbij we meer e-fulfilment hebben uitgevoerd dan B2B. Uiteraard is dit de afgelopen maanden weer redelijk gestabiliseerd. Maar het is de grote vraag of deze tendens zich in het najaar en in 2021 zal voortzetten. Sanders: “Ik denk dat e-fulfilment bij Healthcare ongeveer 60 procent van de totale omzet is.”

Sinds wanneer zijn jullie met e-fulfilment gestart, waarom en hoe sterk is de groei?

Hartog: “In 1999 zijn we begonnen met deze dienstverlening en eigenlijk passen we deze elk jaar aan op de behoeften vanuit de markt. De groei is uiteraard sterk geweest en evenredig met de opkomst van webshops. In de afgelopen jaren zien we jaarlijks een stijging van 1 a 2 procent in e-fulfilment. In 2019 was het aandeel online verkoop ongeveer 25 procent van het totaal met betrekking tot het fysieke boek. In 2020 zien we een heel divers beeld met forse pieken in e-fulfilment door corona.”

 

Sanders: “Binnen CB Healthcare zijn we gestart in 2014 en vanaf dat moment is e-fulfilment hard gegroeid. Afgelopen periode zien we een gemiddelde groei 15 procent per jaar.”

foto breed - wordt afgesneden aan de onderkant - ev. zelf uitsnede maken 1700 x 960

   Jan Hartog

 

Wat heeft corona gedaan voor jullie e-commerce business en jullie visie op e-commerce?

Sanders: “Corona heeft ons gesterkt in de visie dat e-commerce alleen nog maar belangrijker wordt. De investeringen die we als CB Healthcare op dit vlak doen, gaan we vergroten. Flexibiliteit, kwaliteit en communicatie wat betreft zending status zijn essentieel. Hartog: “Zoals aangegeven heeft Corona een grote impact gehad op onze business. Het is dan ook de vraag of deze grote groei blijft in de komende jaren. Maar hoe dan ook zal e-commerce steeds belangrijker worden en de daarbij behorende servicelevels. CB is dan ook continue aan het kijken hoe we deze kunnen verbeteren en aanpassen aan de markt. Ons besluit van het nieuwe bakkenmagazijn (in 2021 gereed) is daar een mooi voorbeeld van.  Dit zorgt voor efficiënte logistiek in een markt waarin het aantal bestellingen toeneemt en de omvang van bestellingen kleiner wordt. Dit zien we in B2B en is natuurlijk ook aan de orde in B2C-logistiek. Met het nieuwe magazijn zijn we optimaal voorbereid op de toekomst, e-commerce met marktconforme servicegraad.”

 

 

Hoe pakken jullie e-fulfilment aan? Is het een aparte business of is het geïntegreerd in de bestaande operatie en waarom die keuze?

Sanders: “E-fulfilment is een geïntegreerd onderdeel van de operatie. Onze visie altijd geweest om vanuit één voorraad alle stromen te kunnen afhandelen.” Hartog: “Ook voor Media leveren we vanuit 1 voorraad.  Tijdens het proces vindt een scheiding plaats van B2B en B2C. Een fysieke boekhandel besteld vaak in grotere aantallen in dozen (of zelfs op pallets, bulk) en heeft vaste aansluitdagen. Dit is een ander proces dan 1 á 2 boeken richting de consument. Een boekverkoper heeft daarnaast niet altijd behoefte aan 24-uurs levering, bijvoorbeeld als er nog genoeg voorraad is maar wel aangevuld dient te worden. Levering op basis van 48 uur is dan bijvoorbeeld ook voldoende en dan is er geen toeslag voor de ‘snelle’ levering. Een (fysieke) boekverkoper heeft dus de keuze.”

foto breed - wordt afgesneden aan de onderkant - ev. zelf uitsnede maken 1700 x 960

Hoe onderscheid je je als bedrijf?

Hartog: “CB is al 150 jaar hét shared service center van en door het boekenvak en daarmee uniek in zijn soort. We hebben dan ook een zeer nauwe relatie met de uitgevers en boekverkopers, waardoor wij in staat zijn om optimaal op de behoeften van onze klanten in te spelen.” Sanders: “CB Healthcare is groot genoeg om heel professioneel te werken, klein genoeg voor maatwerk. We hebben veel aandacht voor de producten, snappen welke behandeling producten nodig hebben - of het nu gaat over speciale verpakking of conditioneerde opslag.”

Snelheid van leveren is een belangrijk issue in e-commerce. Hoe ervaren jullie dat en hoe pakken jullie dat aan?

Sanders: “Essentieel inderdaad. Wij investeren fors hierin met onder andere ons nieuwe magazijn. Hartog: “Daarnaast zijn we continue aan het kijken naar de beste partners die ons hierbij kunnen helpen. Niet alleen qua snelheid en service, maar ook qua duurzaamheid.”  

Logistiek Academy

Zo pakt CB E-fulfilment aan

11/12
Loading ...