Betere last mile? Slimme ideeën genoeg

Aan creativiteit geen gebrek. Met de sterk oprukkende e-commerce neemt de druk op de last mile ook toe. Naast duurzamer moet het vooral slimmer, sneller en klantvriendelijker. Diverse grote en kleine spelers hebben recent nieuwe ideeën gelanceerd om nog beter aan één van die voorwaarden te voldoen. 

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Foto 1 - 6:4 verhouding

DHL


Foto 2 midden links - 16:9 verhouding (vdeoformaat) 6:4 verhouding

Alibaba


Foto 3 - 6:4 verhouding

PostNL


Foto 4 - 6:4 verhouding

Bezorgcollectief


  

Foto in kolom - 6:4 verhouding

DHL bezorgt op afgesproken plek

Het pakket bezorgen op een afgesproken plek rondom het huis. DHL Parcel gaat dit - na een geslaagde pilot met Wehkamp - nu overal in Nederland doen. Favoriete plekken rond de woning zijn 'onder de carport' en 'in de garage', zo bleek tijdens de testperiode afgelopen zomer. Klanten van Wehkamp konden de nieuwe bezorgoptie kiezen op de track en trace-pagina en laten de bezorger weten waar het pakket neergezet kan worden. 

De bezorger belt eerst aan om persoonlijk af te leveren. Lukt dat niet dan checkt de bezorger of de 'afgesproken plek' inderdaad aan de eisen voldoet zoals droog, niet zichtbaar vanaf straat en of het pakket past op die plek. DHL zegt hiermee in te spelen op een nieuwe ontwikkeling in de markt, die verschillende voordelen biedt voor ontvangers, verzenders en vervoerders. Ook is het systeem getest met webwinkels zoals G-Star, HEMA, Just Brands (van PME Legend, Vanguard, Cast Iron), Zalando en Zooplus, zodat veel meer online shoppers hun pakket op de afgesproken plek kunnen ontvangen.

 

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Alibaba last mile robot

Last mile en robots. Al diverse grote spelers testen het, waaronder Amazon. Alibaba blijft niet achter. De e-commere reus uit China komt met zijn eigen ‘Last mile delivery robot’ oplossing. De bezorgrobot is ontwikkeld door de Alibaba DAMO Academy, het wereldwijde onderzoeksinitiatief van de Alibaba Group, en kan 50 pakketten tegelijk vervoeren. De actieradius is 100 kilometer. De robot wordt in eerste instantie ingezet in China waar e-commerce net als in Europa ook sterk groeit. Per dag worden 200 miljoen pakketten bezorgd. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren oploopt tot 1 miljard pakketten per dag.

  

Foto in kolom - 6:4 verhouding

PostNL lanceert ‘beriggie’

Om de last mile te versnellen, lanceert PostNL een nieuwe techniek. Het pakketbedrijf verstuurt nu meldingen wanneer de pakketbezorger bijna bij je is aangekomen. Pakketbezorging is racen tegen de klok, zo bleek recent weer uit een reportage van De Monitor waarin zelfstandige pakketbezorgers flinke kritiek uitten op PostNL. Er is ook niets vervelender als ontvanger dat je de bezorger en dus je pakket net mist. PostNL komt daarom met een nieuwe oplossing die beide problemen in een keer kan tackelen. De grootste pakketbezorger van Nederland stuurt de ontvanger een berichtje wanneer de bezorger er bijna is. De nieuwe methode wordt vooralsnog op kleine schaal getest. Wanneer de techniek breed wordt uitgerold is nog onbekend.  

  

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Bezorgcollectief per fiets

Packaly en Bringly, twee last mile startups uit Amsterdam en Utrecht starten samen het duurzame bezorgcollectief #UnlockRetail. De partnership helpt retailers in tijden van COVID-19 om hun lokale klanten toch te kunnen bereiken.Met het bezorgcollectief willen de startups lokale klanten bereiken. “Het collectief is bedoeld om deze retailers te ondersteunen met hun online zichtbaarheid. Verder is het dankzij deze samenwerking nu mogelijk om producten lokaal en duurzaam te bezorgen in 32 steden in Nederland. Dit is de tijd om samen te werken én de Nederlandse detailhandel te steunen”, aldus Rajiv Laigsingh van Bringly.


Interview met Vincent Weijers

Last mile

2/12
Loading ...