Vincent Weijers

Op 1 maart kwam Vincent Weijers binnen als directeur voor de gehele logistieke afhandeling en operatie van bol.com. Onwetend nog van de hectische tijd die hij met zijn team voor de kiezen zou krijgen in een bedrijf, dat toch al ‘sneller groeit dan beton kan drogen’.
Weijers nam een schat aan ervaring mee naar Waalwijk, onder andere als voormalig supply chain voorman bij Unilever en daarna als CEO van Mediq in de Benelux en Frankrijk. Maar bol.com is van een andere orde met deze week opnieuw jubelende kwartaalcijfers, die elke verbeelding tarten. Het is die groei, die deze wereld zo uitdagend maakt voor Weijers.
Want hoe doorbreek je de cirkel van alsmaar uitbreiden en bij oplevering al weer te kampen krijgen met nieuwe capaciteitsgrenzen? “Die vraag heb ik ook gesteld, toen we in gesprek raakten over deze functie. Maar het lukt toch steeds weer, dankzij een fantastisch jong en slim team, waarvan de helft een IT achtergrond heeft.”


Foto in kolom - 6:4 verhouding

Maximaal voorbereid op de najaarspiek

Blijven groeien en toch betrouwbaar blijven

Koploper in e-commerce loopt verder uit

 

 

'Niemand is beter voorbereid op een piek dan wij'

“Afgelopen weekend ging de verkoop weer door het dak.” Reden was dit keer de lockdown in België. Dat is meteen aanleiding voor veel online shoppers om persoonlijke beschermingsmiddelen aan te schaffen. En dat niet alleen. Ook andere productgroepen zijn erg in trek. De vraag is alleen steeds: welke groepen? Dagelijks komen medewerkers in zogenaamde ‘cirkels’ bijeen om hierover af te stemmen. “Moeten we extra gas geven of kan de rem er op? Wat verandert er in de vraag van onze klanten? Welke trend zien we op dit moment?"

Standaard vraagvoorspellingsmethodieken en data analyses schieten tekort in deze tijd waar de coronacrisis alles op zijn kop zet. Maar ook bij ‘normale’ pieken is dicht op de bal zitten cruciaal. “Niemand is beter voorbereid op een piek dan wij”, merkt Weijers op en hij doelt op het afstemmen van capaciteiten, van voorraden en assortimenten. “Voorop staat dat we doen wat we beloven. Daar hebben we aan de voorkant een zekere controle op, want we kunnen een leverbelofte aanpassen van bijvoorbeeld bestellen voor 23.59 uur naar voor 22.00 uur. Het kan ook dat we niet morgen leveren, maar op een ander afgesproken tijdstip. Aan de achterkant in de operatie spelen we met capaciteiten, met voorraad om meerdere plekken van hetzelfde artikel, met een fast mover flex lane bijvoorbeeld. Er is veel mogelijk om flexibel te zijn en pieken te kunnen opvangen.”

Foto in kolom - 6:4 verhouding
Foto in kolom - 6:4 verhouding

 

 

'Kunnen we blijven groeien en toch betrouwbaar blijven?'

Slapeloze nachten vanwege wat bol.com de laatste weken van dit jaar te wachten staat, heeft Weijers niet.
“Uiteindelijk geldt ook bij ons op is op. Daarin zijn we niet anders dan een gewone winkel en hebben we tijd nodig om aan te vullen. Maar met dit team gaan we het redden, daar ben ik zeker van. Hier zit zoveel magic in; er zijn zoveel slimme mensen, daar ben ik echt van onder de indruk. We vertellen ze niet wat ze moeten doen, dat overzicht hebben we niet als directie. Ze vertellen ons wat er moet gebeuren.”
“Desondanks maak ik me wel zorgen. Want kunnen we blijven groeien in dit tempo en toch betrouwbaar zijn? Wat gebeurt er als de winkels in Nederland dicht gaan? Als ergens bij ons in de operatie een deel dicht moet vanwege een corona-uitbraak? We doen er alles aan om hier een antwoord op te hebben. Ook hier geldt: een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.”

Bol.com loopt steeds verder uit op de rest

Bovenaan de lijst van honderd grootste bedrijven van Twinkle staat bol.com met (naar schatting) 2,2 euro miljard omzet. Dat is twee keer zoveel als Coolblue (nummer 2) en ruim vier keer zoveel als Wehkamp (nummer 5). De rangschikking is gebaseerd op cijfers van 2019, dus van voor de corona pandemie. Vorig jaar liep bol.com uit op de rest. Dit jaar zet de groei onverminderd door met een omzetplus in het derde kwartaal van 2020 van 47 procent.

 

Bij bol.com werken 2.100 medewerkers. Ongeveer 300 daarvan houden zich bezig met logistiek en operatie in het team van Weijers. De dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden berust bij partners, waarvan Ingram Micro, Ceva Logistics en PostNL de belangrijkste zijn. In piekperiodes zijn zo’n 4.000 mensen bezig met opslag, transport, orderpicken en verpakken van de 25 miljoen producten die op de website worden aangeboden.

 

 

PostNL

Bol.com interview met Vincent Weijers

3/12
Loading ...