Martin Moermans, logistiek manager Rajapack, deelt zijn selectiecriteria voor nieuw WMS

Rajapack Benelux groeide snel en was toe aan een nieuwe warehousemanagementsysteem (WMS). Martin Moermans - logistiek manager bij Rajapack Benelux - deelt met ons zijn selectiecriteria voor een nieuw WMS bij de marktleider in verpakkingsmateriaal. 

Lees verder 


Het logistieke hart van Rajapack Benelux bevindt zich in Tongeren waar dagelijks meer dan 2.000 orders vertrekken naar 7 Europese landen. Met een opslagcapaciteit van 50.000 m2 en 8.800 artikelen op voorraad, levert het bedrijf artikelen die vandaag zijn besteld, de volgende dag bij de klant af.

 

Door de snelle groei van Rajapack moest er flink in de organisatie geïnvesteerd worden om een efficiënte logistiek te kunnen blijven garanderen. Een flexibel WMS dat in staat is mee te groeien met de organisatie, bleek hiervoor de juiste oplossing.

Tijdsbestending WMS

Het Enterprise Resource Planning (ERP)-systeem van Rajapack Benelux had de grenzen van haar kunnen bereikt en vanuit het moederbedrijf kwam daarom de vraag om een uniform en schaalbaar softwarepakket te selecteren.

 

Martin Moermans: “Dit betekende voor ons de vrijgeleide voor een nieuw WMS. Tezamen met een extern consultancybedrijf hebben we de eisen voor het nieuwe WMS in kaart gebracht. Het nieuwe WMS diende in staat te zijn voorraden op internationaal niveau en per filiaal te kunnen beheren, onafhankelijk van de grootte van het filiaal. Daarnaast was het van belang dat de zeer korte doorlooptijden tussen orders en leveringen gemanaged konden worden. Het nieuwe WMS moest ons handvatten aanreiken om dit mogelijk te maken.” De keuze werd gemaakt voor Reflex WMS van Hardis Group.

Foto bij quote - 6:4 verhouding

We hebben de juiste balans gevonden tussen efficiëntie in het warehouse en anderzijds de dagelijkse distributie van bestellingen naar 7 landen in 24 uur

Breed productassortiment

Bovendien moest het WMS een breed scala aan producten kunnen beheren. Martin Moermans vertelt: “Binnen Rajapack beschikken we over een breed productassortiment variërend van enveloppen tot pallets met omsnoeringsmateriaal. Ook zijn de maten en gewichten van vele producten erg uiteenlopend. Daarnaast wordt het assortiment nog volop uitgebreid: afgelopen jaar hadden we 8.000 artikelen op voorraad voor onze klanten. Dit jaar zijn dit er ruim 8.800 en we verwachten binnenkort verder op te schalen richting 10.000 artikelen op voorraad.”

 

Flexibiliteit

Een zeer gedegen en flexibel WMS was voor ons essentieel om de groei van het bedrijf te kunnen ondersteunen”, aldus Moermans. “Reflex WMS gaf ons hiervoor verschillende mogelijkheden. Door de rijke standaard en zogenoemde ‘exit-points’ kan de software aangepast worden aan onze eigen processen. De architectuur is zo ingericht dat het mee kan groeien met onze organisatie. Voor ons is dit een grote meerwaarde, kijkend naar de toekomst.”

 

Efficiënte orderpicking

Om onze klantbelofte te kunnen vervullen, is het ontzettend belangrijk onze logistiek zo efficiënt mogelijk te organiseren. Orderpicking is hiervan een belangrijk onderdeel. Moermans: “We kunnen met Reflex WMS verschillende vormen van picking toepassen: voicepicking, picking op basis van zone, transporteur, land en het juiste DC. Met name Reflex Voice is voor ons van grote toegevoegde waarde. Verder weet Reflex leegrijden te vermijden en afstanden te optimaliseren, door opdrachten om pallets weg te zetten en te halen zoveel met elkaar te combineren.”

We weten nu leegrijden te vermijden en afstanden te optimaliseren

 

 

State-of-the-art WMS

Martin Moermans concludeert: “Naast de bovengenoemde criteria konden we bij Reflex WMS rekenen op een minimum aan maatwerk, begeleiding vanuit Hardis tijdens de analyse-fase en ondersteuning tijdens de go-live. Bovendien hebben site visits en de klantreferenties van Reflex ons ervan overtuigd om voor dit state-of-the-art WMS te kiezen. Reflex WMS heeft ervoor gezorgd dat we de juiste balans hebben gevonden tussen enerzijds efficiëntie in het warehouse en anderzijds de dagelijkse distributie van bestellingen naar 7 landen binnen 24 uur.”

Lees hier het volledige verhaal over de Rajapack successtory

 

Over Rajapack

Rajapack is dé verpakkingsspecialist in Europa. Rajapack Benelux is deel van de Europese Raja groep die momenteel in 18 landen actief is. De groep beschikt over 11 distributiecentra verdeeld over diverse Europese landen. Vanuit deze distributiecentra - samen goed voor 210.000m2 opslagcapaciteit - worden meer dan 700.000 klanten binnen heel Europa bediend.

 

 Vraag een demo aan  

 


Vijf eigenschappen die een WMS voor 3PL moet bezitten

Martin Moermans, logistiek manager Rajapack, deelt zijn selectiecriteria voor WMS

5/10
Loading ...