Hoe realiseer je strategische samenwerking tussen winkel en webshop?

Lees verder 

Hoe realiseer je een juiste samenwerking tussen de fysieke winkel en de webshop? Voorwaarde: een omnichannel logistiek met realtime voorraadbeheer om verschillende locaties tegelijkertijd te beheren.

 

WMS-expert Ronald Schepers over de uitdagingen:

Uitdaging voor webshops: sneller leveren tegen lagere kosten

Wat is de belofte van e-commerce? De consument een zo breed mogelijk scala aan producten aanbieden via zijn webshop om deze vervolgens zo snel mogelijk bij de klant af te leveren waar en wanneer de klant het wenst. De afgelopen 10 jaar hebben grote e-commerce spelers de levertermijn bij de klant steeds verder aangescherpt. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ is de standaard geworden waarbij sommige bedrijven in en rondom de grote steden levering binnen 2 uur aan hun klanten beloven. Voor de logistiek dienstverleners een steeds groter wordende uitdaging: hoe beheersen we enerzijds de kosten en voldoen we anderzijds aan de verwachtingen van onze klanten? Om deze uitdagingen aan te gaan, moeten logistiek dienstverleners creatief zijn en nieuwe leveringsmodellen ontwikkelen. De beschikbaarheid van producten dient hierbij continu gegarandeerd te worden.

 

Uitdaging voor fysieke winkels: groei herstellen

Fysieke winkels daarentegen worden geconfronteerd met een aanzienlijke daling van hun omzet. Deze trend heeft zich de afgelopen jaren flink doorgezet als gevolg van een dalend bezoekersaantal. Zij blijven dan ook zoeken naar oplossingen om de consument te verleiden tot terugkeer naar de winkel om zo de omzet op peil te houden en groei nieuw leven in te blazen.

 

Strategische samenwerking fysieke winkel en web

Terwijl de webshop en de fysieke winkel de afgelopen 10 jaar flink met elkaar concurreerden - met als gevolg een omzetstijging bij de een ten koste van de ander – zou er vandaag de dag juist toenadering gezocht moeten worden. Deze toenadering zou voor de fysieke winkel de redding kunnen betekenen in de digitaliserende wereld van vandaag. Hoe moet dit gerealiseerd worden? Door het verdubbelen van omnichannel diensten die worden aangeboden zoals Click & Collect, Ship from Store, e-reservations en het bieden van een real-time inzage in de voorraad van de fysieke winkel. De winkel is in staat 2 fundamentele pijlers van de webshop te bedienen en te versterken: het aanbieden van een grote diversiteit aan producten evenals het fungeren als afhaalpunt voor de klant waardoor een snellere levering tegen lagere kosten gegarandeerd kan worden. De webshop is hierdoor niet langer beperkt tot de voorraad die beschikbaar is in zijn eigen magazijn, maar kan het gehele distributienetwerk inzetten om het gevraagde product aan haar klanten te leveren. De fysieke winkel draagt daarbij zorg voor een snelle levering: het product is beschikbaar in de directe omgeving van de klant. Met Ship from Store verkorten retailers bovendien de transporttijden, besparen ze op de leveringskosten en hebben ze de producten sneller beschikbaar op hun website. Met Click & Collect worden de transportkosten verder verlaagd. De webshop draagt daarnaast bij aan het stimuleren van de omzet van de fysieke winkels. Door de klanten uit te nodigen hun pakketje op te halen in de fysieke winkel, wordt deze verleid meer aankopen te doen. Zo blijkt dat de gemiddelde winkelmand van een omnichannel klant twee tot drie keer meer gevuld is in vergelijking tot een klant die van één verkoopkanaal gebruik maakt. Het model is dus een win-win situatie voor alle partijen.

Foto bij quote - 6:4 verhouding

Reflex In-Store is een verlengstuk van ons WMS wat heel goed is in de afhandeling van retouren, de voorraadniveaus, het herbevoorraden van de schappen en het ondersteunen van omnichannel-diensten als click&collect en ship-from-store

Het winkelmagazijn van morgen

Om deze nieuwe diensten te kunnen leveren, zullen fysieke winkels diverse en complexe logistieke taken moeten uitvoeren en nieuwe uitdagingen aan moeten gaan: zijn mijn verkopers in staat om snel de locatie van een Click&Collect order te identificeren om de levertijd voor klanten te verkorten? Moeten de retourzendingen opnieuw in de winkelvoorraad worden opgenomen of teruggestuurd worden naar het logistiek depot?   Om effectief op deze uitdagingen in te spelen, moeten de winkels hun bedrijfsmodel, organisatie en de indeling herzien. Zo zal er ruimte gereserveerd moeten worden voor de voorbereidingen van bestellingen en Click&Collect. Verder zal er geïnvesteerd moeten worden in logistieke oplossingen die de uitvoering van logistieke taken in winkel zullen vereenvoudigen en verkopers hierbij ondersteunen. De fysieke winkel van morgen wordt deels mini-magazijn en de verkoper van morgen wordt voor een deel logistiek medewerker.  

 

Mobiele oplossing voor beheer winkellogistiek

Met de implementatie van een oplossing voor winkellogistiek wordt de ruggengraat van het magazijninformatiesysteem gevormd. De oplossing moet een aantal belangrijke end-to-end processen in de winkel beheren en ondersteuning bieden om de uitvoering van taken te optimaliseren: ontvangstbeheer, voorraadbeheer, locatiebeheer, Click & Collect, Schip from Store, herbevoorrading, retourmanagement.... Om aan deze nieuwe behoeften te voldoen, heeft Hardis Group - al 25 jaar expert in logistieke oplossingen - een oplossing ontwikkeld voor het beheer van winkellogistiek: Reflex In-Store Logistics. Verkopers hebben via Reflex In-Store Logistics realtime inzicht in de voorraden en de exacte locatie van ieder product. Hierdoor kunnen zij vanuit het systeem efficiënter bestellingen voorbereiden en meer tijd besteden aan verkoop en het adviseren van klanten in de winkel. Zo worden klanten sneller bediend en de klantervaring verbeterd. De winkel wordt het boegbeeld van retailers en de belangrijkste troef van multichannel commerce.

 

Voor meer informatie over Reflex-In-Store Logistics www.reflex-logistics.com/nl

 

 Vraag een demo aan   


Rajapack, selectiecriteria voor WMS

Hoe realiseer je strategische samenwerking tussen winkel en webshop?

4/10
Loading ...