Vijf eigenschappen die een WMS voor 3PL moet bezitten

Om concurrerend te zijn op de markt voor logistieke dienstverlening moet een 3PL zijn productiviteit verhogen, zijn reactievermogen vergroten en zijn exploitatie- en onderhoudskosten verlagen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, is een goed warehouse management systeem (WMS) een belangrijk strategisch instrument. Wout Berken, WMS Consultant van Hardis Group Benelux zet hier vijf essentiële eigenschappen op een rij.

Lees verder 



Hardis Group Benelux, de ontwikkelaar en integrator van Reflex WMS, werkt al 25 jaar samen met 3PL, bestudeert hun specifieke behoeften en ontwikkelt het WMS in samenwerking met hen. 

Foto in kolom- 6:4 verhouding

Wout Berken, WMS Consultant van Hardis Group Benelux

Momenteel vertrouwen meer dan 50 logistiek dienstverleners op Reflex WMS wat van origine voor 3PL is ontwikkeld en het WMS wordt dan ook binnen enkele honderden magazijnen in 15 landen ingezet.

 

In de visie van Hardis Group Benelux, volgens onderzoeksbureau Gartner in 2018 behorend tot de top 10 WMS-leveranciers in Europa, is de belangrijkste taak van een WMS het maximaliseren van de productiviteit. 

 

Welke vijf eigenschappen moet een WMS voor logistiek dienstverleners volgens Wout Berken bezitten?

1.  Rijke functionaliteit

Een goede software voor een 3PL dient over een rijke functionaliteit te beschikken: het moet in staat zijn alle soorten logistieke stromen te beheren met één enkel systeem. Dit betekent dat een grote verscheidenheid aan activiteiten en producten verwerkt moet kunnen worden, variërend van voedingsmiddelen, textiel, reserveonderdelen, geneesmiddelen tot cosmeticaproducten en dit binnen meerdere locaties.   Bovendien moet de software voortdurend doorontwikkeld worden om met organisaties mee te kunnen groeien om zo continue nieuwe logistieke uitdagingen aan te kunnen gaan. Een goed voorbeeld zijn de logistieke uitdagingen die we zien binnen e-commerce: retourmanagement, deconsolidatie in sorteerdozen, enzovoort. Als ontwikkelaar van Reflex WMS werkt Hardis Group Benelux nauw samen met logistiek dienstverleners om processen te blijven optimaliseren en de oplossing verder door te ontwikkelen. Zo worden iedere vier maanden correcties en verbeteringen doorgevoerd.  

 


  

2. Performance management & KPI’s

Een andere essentiële schakel om de productiviteit te verhogen, is operations management. Het WMS moet de mogelijkheid bieden om de activiteiten en prestaties van de operator te monitoren via een krachtig en gebruiksvriendelijk dashboard. Het is van belang om met een reeks gepersonaliseerde prestatie-indicatoren en serviceniveaus te werken en een waarschuwingssysteem op te zetten waarmee snel correctieve maatregelen kunnen worden genomen als er een probleem wordt ontdekt.  

 


  

3. Autonomie

Autonomie is tevens een uiterst belangrijke factor voor 3PL's. De operator moet per project kunnen beslissen welke mate van uitbesteding hij wenst te realiseren op basis van de return on investment (ROI) die hij wil bereiken, zijn IT-budgetten en het interne personeel dat voor elk project beschikbaar is. Op die manier kunnen bedrijven bepalen welke taken ze aan hun leverancier toewijzen en welke intern opgepakt worden. Hiermee kunnen logistiek dienstverleners hun reactievermogen vergroten en de kosten van het WMS aanpassen aan hun behoeften. Om aan deze specifieke 3PL-eis te voldoen, bieden de Reflex-teams een ontwikkelingskit (SDK Reflex), een testautomatiseringssysteem (TDK Reflex) en twee labelbewerkingsprogramma's (Crystal Report en Exlabel) aan hun klanten aan. Ook kunnen zij de logistiek medewerkers opleiden om indien gewenst autonoom met Reflex WMS te werken.  


Het WMS moet de mogelijkheid bieden om activiteiten en prestaties van de operator te monitoren via een krachtig dashboard

 

4. Robuust

Daarnaast heeft een 3PL een robuust WMS nodig. Updates moeten eenvoudig en snel door te voeren zijn om de processen binnen het warehouse niet te beïnvloeden. Bovendien zorgt een krachtige software ervoor dat het magazijn optimaal presteert tijdens piekperiodes en dat storingen worden voorkomen. Zo heeft Reflex WMS tijdens de kerstperiode bij één van de grootste Europese retailers binnen 18 uur 650.000 orderregels foutloos verwerkt en 350 operators wisten gelijktijdig bijna 2 miljoen pakketten te verwerken met behulp van voice picking. 

 


  

5. Gebruiksvriendelijk

Tot slot benadrukken wij de gebruiksvriendelijkheid van het WMS om zo het werk van de operator te vereenvoudigen. De grafische terminals waar medewerkers in het magazijn mee werken, moeten ergonomisch, intuïtief en eenvoudig te configureren zijn om de opleidingstijd van de tijdelijke medewerkers tot een minimum te beperken en de vaste medewerkers in staat te stellen zich door te blijven ontwikkelen. Voor Reflex WMS bedraagt de opleidingstijd voor een operator die belast is met eenvoudige taken 30 minuten. Bovendien heeft ons bedrijf ervoor gekozen om klanten de mogelijkheid te geven de terminologie van het WMS aan te kunnen passen aan de wensen van de medewerkers binnen het warehouse. Een functie waar bedrijven veel waarde aan hechten, om zo een gemeenschappelijke taal te creëren voor alle medewerkers.   Kortom, de visie ons bedrijf is om een robuust, modern en flexibel WMS aan te bieden, met een rijke functionaliteit welke bedrijven in staat stelt autonoom te opereren, om zo niet systematisch afhankelijk te zijn van hun softwareleverancier. Logistiek dienstverleners behouden de controle over hun projecten en hebben de mogelijkheid specifieke softwareontwikkelingen door te voeren waardoor er snel op veranderende factoren ingespeeld kan worden en kosten beheerst kunnen worden.  

 


 

Bekijk onze 3pl-referenties

Kijk op de website van reflex-logistics.com

Vraag een demo aan


Innovatie by Hardis Group Benelux

Vijf eigenschappen die een WMS voor 3PL moet bezitten

6/10
Loading ...