Britten op zoek naar dc's in Nederland

Nederland Distributieland (NDL-HIDC) haalde het afgelopen jaar 91 investeringsprojecten van buitenlandse bedrijven naar Nederland. Wat opvalt is dat het steeds meer Europese logistieke projecten zijn. Dat komt door de brexit. Britse bedrijven verplaatsen hun logistieke activiteiten steeds vaker naar Nederland.

Lees verder 



Telefoon stond roodgloeiend bij NDL

Voor NDL is traditioneel Noord-Amerika de belangrijkste herkomstregio van nieuwe projecten in Nederland. Dat bleek het afgelopen jaar niet het geval. Europa is de belangrijkste regio geworden, met als belangrijk oorzaak volgens algemeen directeur Remco Buurman de brexit. Volgens Buurman stond vanaf oktober de telefoon roodgloeiend bij NDL als gevolg van het naderende vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. “Veel Britse bedrijven zijn op zoek gegaan naar een magazijn in Nederland om hun klanten op het vasteland in Europa goed te kunnen blijven bedienen”, zegt Buurman. Dat heeft er het afgelopen jaar in geresulteerd dat in Nederland al 13 logistieke projecten voor Britse bedrijven zijn gerealiseerd met een contractwaarde van 5 miljoen euro. Buurman: “En ook in het begin van dit jaar is er al weer een groot aantal aanvragen voor ondersteuning binnengekomen.”

Veel nieuwe aanvragen door brexit

Reden voor de grote Britse belangstelling is het feit dat het land na het vertrek uit de EU begin dit jaar een ‘derde land’ is geworden, waarvoor douaneformaliteiten zijn gaan gelden. “Dat veroorzaakt voor de Britse bedrijven hogere kosten en langere levertijden”, aldus de NDL-directeur. Het is daarom aantrekkelijk voor Britse bedrijven om een deel van hun voorraden rechtstreeks in distributiecentra op het Europese vasteland onder te brengen. 

Uitbesteden logistiek blijft ondanks corona doorgaan

Volgens Buurman heeft covid-19 er niet voor gezorgd dat het aantal gerealiseerde projecten in 2020, 91 in totaal, drastisch is gedaald ten opzichte van 2019 toen de teller uitkwam op 94. “Vanwege de mondiale economische onzekerheid en reisbeperkingen als gevolg van corona zijn verschillende grotere investeringsprojecten uitgesteld, maar de uitbesteding bij Nederlandse logistieke dienstverleners liep ondanks die onzekerheid en beperkingen wel gewoon door. De gemiddelde omvang van de projecten is daardoor wel wat kleiner dan vorig jaar.”

Top 40 meestgestelde vragen over brexit en douane

Nu de brexit een feit is, zijn er veel vragen over de afspraken die per 1 januari 2021 gelden. Daarom heeft de douane een document opgesteld met de top 40 meest gestelde vragen en antwoorden rondom de nieuwe relatie met het Verenigd Koninkrijk. De vragen variëren van waar informatie te vinden is over de brexit en met welk formaliteitenstelsel bedrijven te maken krijgen vanaf 1 januari 2021 tot welke functie de verlegging van omzetbelasting bij invoer heeft en hoe dat werkt.

Douane

900 nieuwe banen

Het is de verwachting dat de logistieke projecten die vorig jaar naar Nederland zijn gehaald door NDL na drie jaar zo’n 900 banen opleveren, dat de contractwaarde rond de 18 miljoen euro per jaar bedraagt. In 2019 was dat nog iets meer met 20 miljoen euro. De directe investeringen in eigen vestigingen in Nederland kwamen het afgelopen jaar uit op 76 miljoen euro tegen 60 miljoen euro in 2019.


Retourlogistiek _1128

NDL kende een sterk vierde kwartaal

De pijplijn met nieuwe projecten is volgens NDL het afgelopen jaar ondanks corona goed gevuld gebleven. Na een terugval in het tweede en derde kwartaal heeft een sterk vierde kwartaal er voor gezorgd dat de vooruitzichten voor komende periode goed blijven. Ondanks dat de resultaten over 2020 bevredigend zijn, zij er bij de promotie- en matchmaking organisatie zorgen over de concurrentiekracht van Nederland bij het aantrekken van logistieke investeringen. Mede door de stiktofproblematiek komt de toch al beperkte beschikbaarheid van grond verder in de knel. Remco Buurman: “Onze buurlanden profiteren van de schaarste en kosten van geschikte kavels in Nederland. Bovendien zijn zij ook steeds concurrerender op andere aspecten van het vestigingsklimaat, zoals kosten en beschikbaarheid van arbeid en fiscale regelgeving.”


Brownfield Den Bosch

NDL over brexit

2/11
Loading ...