Mainports en hotspots versterken elkaar

Hoe groot is de toegevoegde waarde van de mainports voor de logistieke sector in Nederland? Iets meer dan zes procent van de totale economie, volgens recente cijfers van de Erasmus Universiteit over de Rotterdamse haven. Maar hoe werkt dat door in het achterland? In hoeverre zijn de logistieke hotspots buiten de mainports afhankelijk van wat er in Rotterdam en op Schiphol gebeurt? Daarover gaat het in een podcast met Iwan van der Wolf (Portbase), Rico Luman (ING) en Kees Verweij (Buck). Vast staat dat groei in de mainports alleen lukt als duurzaamheid en digitalisering meer en meer vaste voet aan wal krijgen. Wat gebeurt er met brexit en de Zijderoute?

Meer doen met data – drie cases_369

Iwan van der Wolf

CEO digitale community Portbase

Rico Luman

sectoreconoom ING Economisch Bureau

Kees Verweij

partner Buck Consultants International

Iwan van der Wolf

CEO digitale community Portbase

“De digitale transportstrategie van de overheid is er op gericht om gemakkelijk data te kunnen delen. Er zijn grote logistiek systemen in dit land. Als we daar meer data mee kunnen uitwisselen, wordt iedereen daar blij van - overheid en bedrijfsleven. Hoe mooi zou het zijn als we straks één waarheid hebben van status van lading en transportmiddelen. Partijen als Amazon en Alibaba zoeken naar landingsplaatsen in Europa waar ze zowel met hun data als hun goederen terecht kunnen.”

Foto breed

Rico Luman

sectoreconoom ING Economisch Bureau

“Het heeft mij wel enigszins verbaasd hoe groot het achterland is in de toegevoegde waarde van de Rotterdamse haven. Je ziet wel dat er ontwikkeling is in de logistieke hotspots. Er zitten relatief weinig grote distributiecentra in de Rotterdamse haven zelf. De activiteiten in het achterland zijn veel meer gekoppeld aan wat consumenten kopen en niet zozeer aan de energiedragers en bulk die ook door de haven gaan. Ik voorzie nog wel groei, zeker nu er meer sprake is van bundeling naar het achterland.”

Foto breed

Kees Verweij

partner Buck Consultants International

“Multinationals kijken naar multimodale bereikbaarheid, ook als ze voorlopig geen gebruik gaan maken van binnenvaart en spoor. In de praktijk zien we nu echt problemen in de afhandeling van containers vanuit Rotterdam naar het achterland. Verladers raken daardoor gefrustreerd. Logistieke hotspots zijn aan het veranderen. Voor grotere kavels is de ruimte soms beperkt. Verschillende regio’s in Nederland weten zich goed te onderscheiden voor specifieke markten en grijpen op die manier hun kans.”

Foto breed

Rhenus toont futuristische Tube - VIDEO

Mainport podcast

3/12
Loading ...