Limburg is niet uniek in zijn aanpak. Ook West-Brabant, de Logistieke hotspot van 2017 en 2018, timmert hard aan de weg. Het Brabantse equivalent van Crossroads dat begin maart is gelanceerd is REWIN. REWIN valt onder de Economic Board West-Brabant en is ook op aard om innovatie te stimuleren. Kortom; een triple helix-organisatie, waarbij de overheid samenwerkt met onderwijsinstellingen en ondernemers voor een sterke regionale economie. Thema’s als verslimmen, verbinden en verduurzamen staan centraal. Een onderdeel uit het regionale programma logistiek is CONNECTED West-Brabant wat enerzijds als ‘brand’ weggezet wordt voor de profilering, maar ook als living lab fungeert. De partijen die hier aan verbonden zijn lopen voorop in regionale triple helix samenwerking en pakken concrete acties op. REWIN organiseert ook onder meer masterclasses.
BISCI is volgens Hanneke Bruinsma, programmamanager bij REWIN te vergelijken met Logistics Community Brabant (LCB) dat in april 2018 het levenslicht zag. LCB is een samenwerking tussen de Technische Universiteit Eindhoven, Tilburg University, Nederlandse Defensie Academie Breda, NHTV Breda University of Applied Sciences, provincie Noord-Brabant en gemeente Breda. LCB heeft als doel een fysieke en digitale ontmoetingsplaats te zijn voor mkb-bedrijven die werken in de logistiek. LCB wil het innovatievermogen versterken van de logistieke sector en de samenwerking intensiveren van het bedrijfsleven met de verschillende kennisinstellingen, waaronder TKI/Dinalog. Binnen het netwerk worden nieuwe inzichten uit het onderwijs en de laatste ontwikkelingen in het bedrijfsleven uitgewisseld. Zo’n 150 bedrijven nemen deel aan het Brabantse kennisnetwerk.
De drie hotspots, Rivierenland, regio Arnhem- Nijmegen en Liemers/Achterhoek bundelen hun krachten onder de vlag Logistics Valley. Zo willen zij in de top 3 van logistieke hotspots in Nederland komen. Vorig jaar eindigden de afzonderlijke hotspots respectievelijk op plek 4, 13 en 16.
Logistics Valley werkt hiervoor samen met onderwijsinstellingen (ROC’s, HAN) en Kennis DC Logsitiek, JLN) en provincie en gemeenten. Het consortium zet zich op de kaart via diverse projecten. Denk aan: kennisbijeenkomsten, coördineren van onderwijsinstellingen versus bedrijfsleven en promotie in binnen- en buitenland via events als: Logistiekdag, Provada en Transpor& Logistics München. Verder heeft Logistics Valley een (internationale) acquisiteur die zich actief richt op binnenhalen van bedrijven. Belangrijkste uitdaging is misschien wel om de gezamenlijke visie uit te blijven dragen. Met andere woorden: het groepsbelang boven het individuele belang per hotspot te stellen.
Logistieke hotspot Utrecht profileert zich in tegensteling tot West-Brabant of Logistics Valley niet als een homogeen collectief. In feit zijn bestaat uit drie entiteiten met Lage Weide en Nieuwegein als belangrijkste delen. Ook Vianen hoort er bij. Aan initiatieven echter geen gebrek. Lage Weide is bezig met een nieuw initiatief; een combinatie van onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Wat en hoe de samenwerking er precies uit komt te zien, blijft nog ongewis. Josien van Breda-Hoekstra, directeur Werkstichting Lage Weide kan nog geen details geven, omdat de subsidieaanvraag nog loopt. Komende zomer wordt waarschijnlijk meer bekend. In het algemeen wil Lage Weide zich nog veel meer ontwikkelen als hub van en naar de stad Utrecht.
Er zijn al twee aansprekende voorbeelden: de bouwhub van Volker Wessels en de bouwhub van Witts Vastgoed. Er zijn ook meerdere bedrijven, gespecialiseerd in slimme logistieke oplossingen, op Lage Weide die alles in het groot aanvoeren en vervolgens emissievrij de stad in transporteren. CityHub en DHL zijn daar een voorbeeld van. Van Breda-Hoekstra: “Bij provincie en gemeente is er groot draagvlak om de logistieke hub functie van Lage Weide door te ontwikkelen. Met als belangrijkste overwegingen betere luchtkwaliteit en het leefbaar houden van de stad.
Nieuwegein timmert vooral hard aan de weg als hotspot voor grote partijen met dikke stromen. Zo bouwt Hema een nieuw retail dc op Logistiek Park ’t Klooster. Jumbo bouwt er een groot gemechaniseerd dc. Deze moet in 2020 operationeel zijn. PostNL heeft recent al een sorteercentrum geopend op ’t Klooster.
Nieuwegein stimuleert duurzaamheid op andere manieren. Onder meer via groene waterstof als brandstof en zonnepanelen op distributiecentra gevestigd op ’t Klooster. Gemeente Nieuwegein stimuleert bereikbaarheid door het clusteren van bedrijven. Om de beschikbaarheid van goed opgeleid personeel te garanderen, worden :projecten en bijeenkomsten gehouden als ‘Werken in de logistiek’.