Rhenus gaat voor de hoogste duurzaamheid

Lees verder 

Het nieuwe distributiecentrum van Rhenus Contract Logistics pal aan de A58 in Tilburg is allesbehalve een saai, rechttoe-rechtaan magazijn. Het is een futuristisch distributiecentrum met ronde vormen in staal, glas en aluminium en ook nog eens extreem duurzaam. Binnenin het dc is een belangrijke rol weggelegd voor een Autostore-systeem.

 

New Logic III – zoals het dc officieel heet – is gebouwd door Heembouw, in opdracht van logistiek vastgoed ontwikkelaar Dokvast. Het indrukwekkende, futuristische ontwerp is afkomstig Heembouws huisarchitect Habeon Architecten. Vanuit het ellipsvormige dc – dat door de Tilburgers inmiddels The Tube wordt genoemd - verzorgt Rhenus Contract Logistics sinds begin dit jaar de logistiek voor diverse klanten in de healthcare en hightech sector.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Het hele warehouse is voorzien van twee verdiepingsvloeren die een dubbele breedte hebben. Alphons van Erven zegt hierover: “Normaal is het zo dat de vloeren gemiddeld ongeveer 16 meter diep zijn. Deze vloeren zijn dertig meter met een vloerlast van 800 kilo per vierkante meter voor onder andere VAL-activiteiten. We hebben een tussenvloer van in totaal 18.000 vierkante meter op een warehouse van 60.000 vierkante meter. Dat is enorm veel.

Dc voor 75 procent gevuld

Alphons van Erven, Senior Vice President bij Rhenus Contract Logistics, en Willem Boersbroek, Site Manager van het Rhenus dc, gaven onlangs tijdens een exclusieve rondleiding voor de camera van Logistiek.nl tekst en uitleg over dit duurzame dc in logistieke hotspot Tilburg dat inmiddels voor 75 procent gevuld is en waar binnen het pickproces een belangrijk functie is weggelegd voor een Autstore-systeem dat Swisslog installeerde.

 

Witte sprinklers in plaats van rood

Wat tijdens de rondleiding vooral opvalt is dat er in het pand overal veel daglicht toetreding is. Van Erven zegt hierover: “Om dit realiseren hebben we gekozen voor veel raampartijen. Bovendien is het warehouse zo wit mogelijk. Kijk maar naar de sprinkler die is in het wit uitgevoerd in plaat van rood wat een gangbare kleur in de meeste distributiecentra. Daarnaast past de ledverlichting in de gangpaden zich aan de hoeveelheid buitenlicht die door de raampartijen naar binnen komt.”

 

13.000 zonnepanelen

Het dak van The Tube wordt op dit moment vol gelegd met zonnepanelen. Van Erven: “De eerste voorzieningen liggen er nu en de komende tijd zullen uiteindelijk meer dan 13.000 zonnepanelen worden geïnstalleerd. We kunnen hiermee ruim 4 megawatt aan elektriciteit opwekken. Dat is ongeveer vier keer zoveel als wij zelf gaan gebruiken. Het overschot wordt teruggeleverd aan het net.”


We kunnen ruim 4 megawatt aan elektriciteit opwekken

Zelfvoorzienend in energieverbruik

Om nog meer zelfvoorzienend te zijn in de energievoorziening wordt in het pand ook gebruik gemaakt van grote accu’s. “Dat stelt ons in staat om de energie die we op de dag opwekken, ’s avonds weer terug te halen uit deze accu’s. We kunnen daardoor helemaal zelfvoorzienend worden in ons energieverbruik. Een eventueel spanningsuitval van het net heeft geen nadelige gevolgen voor de opslag van kwetsbare medische producten hier. Eigenlijk worden we een energieleverancier doordat we dit dak volledig kunnen benutten met zonnepanelen. In het kader van duurzaamheid past dit uitstekend in de energietransitie die de overheid graag wil en die ook het bedrijfsleven gaat doormaken.”

 

Hoogste BREEAM score

Al deze maatregelen hebben er in geresulteerd dat het dit dc in Nederland en op Europese schaal de hoogste BREEAM-score ooit gehaald heeft met een Outstanding van 98,48 procent. Van Erven: “Dat is inmiddels ook bevestigd in een oplevercertificaat. Een mooie score en mijn gevoel zegt mij dat het heel lastig wordt in de toekomst om deze score voor dit type vastgoed te evenaren. Vooral ook omdat de BREEAM-eisen steeds hoger komen te liggen.”

 

Autostore in opstartfase

Site-manager Willem Boersbroek laat voor de camera van Logistiek weten dat het Autostore-systeem in een – wat hij noemt – ramp-up fase zit. “In april hebben we genoeg volume om de Autostore volledige te laten draaien. We verwachten dat dit systeem eind dit jaar alle klanten in dit systeem zijn ondergebracht.” Volgens Boersbroek is dit goods-to-man picksysteem de levensader van dit distributiecentrum. “In feite zullen alle zendingen en pakketzendingen via de Autstore het pand verlaten. Ons doel is om voorraad van zo veel mogelijk klanten onder te brengen in dit systeem. Dat is echter afhankelijk van het type product en de product vereisten.”

 

Zendingen combineren

Over de wijze waarop het pickproces is ingericht in combinatie met Autostore zegt Boersbroek: “Dat is uniek te noemen want we gebruiken deze Autostore-oplossing in combinatie met een conventioneel picksysteem waar de oversized producten worden gepickt. Binnen dit proces proberen we zoveel mogelijk zendingen met elkaar te combineren.”

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Het dc van Rhenus beschikt over een gebouwbeheersysteem dat beschikt over 1.000 sensoren voor storingsmeldingen en luchtvochtigheid. Van Erven: We hebben veel medische producten hier opgeslagen. Sensoren ook belangrijk voor het gebouw. Zo zijn bijvoorbeeld alle dockdeuren voorzien van een sensor. Zo meten we exact hoeveel een deur gebruik wordt.

 

The Tube beschikt in totaal over 40.000 vierkante meter aan magazijnvloer, 18.000 vierkante meter mezzaninevloer (waarop met name value added services uitgevoerd worden) en 4.400 vierkante meter kantooroppervlakte. De totale perceelgrootte bedraagt 75.000 vierkante meter.

180 picks per uur

Op dit moment maakt Rhenus gebruik van een Autostore systeem dat uitgerust is met 19 robots. In het systeem zitten om en nabij 19.000 bakken. “We kunnen dit systeem met gemak uitbreiden met extra robots. Geldt ook voor het aantal pickspoorten waarvan we er nu drie in gebruik hebben. Per poort kunnen we per uur om en nabij 180 picks doen.

 

Vloer moet 100 procent vlak zijn

Volgens de site-manager bleek de vloer bleek een cruciaal aspect te zijn bij de installatie van de Autstore. “Die moet 100 procent vlak zijn want op het moment dat er een oneffenheid in zit dan zal het hele systeem uit balans raken en niet meer goed functioneren.”

 

Bewuste keuze voor reachtrucks

Naast de Autostore is volgens Van Erven bewust gekozen voor reachtrucks terwijl voorheen gebruik werd gemaakt van smallegangentrucks. “In ons vorige pand dat we 20 jaar geleden in gebruik namen maakten we gebruik van smallegangentrucks, maar het orderprofiel is dusdanig veranderd in de loop der jaren met een variatie van pallets, veel losse stuks en dozen waardoor veel orderpicking in de gangen zelf moet plaatsvinden. Daar is een smallegangenmagazijn eigenlijk niet geschikt voor. Dat is te traag en inefficiënt.” In het nieuwe dc kunnen meerdere orderpickers in een gang actief zijn. “Dat biedt ook de mogelijkheid om vanaf grondniveau te verzamelen. Dat was trouwens een enorme verandering voor onze mensen. We hebben ze ook voor onze verhuizing extra moeten trainen voor het gebruik van extra transportmiddelen en dan met name reachtrucks. Zo’n trucks heeft geen inductie of railgeleiding – zoals bij een smallegangentruck het geval is – en bovendien blijft de bestuurder op begane grond niveau zitten. Dat maakt een enorm verschil in de wijze waarop een chauffeur een pallet oppakt en wegzet.”

CBS-cijfers over zeven jaar logistieke hotspots

Nieuw distributiecentrum Rhenus

4/12
Loading ...