‘Voorlopig bouwen we nog wel even door…’

De ‘verdozing’ van Nederland is menigeen een doorn in het oog. Nieuwsuur zond recent een reportage uit met als titel Het bedreigde landschap, vooral veroorzaakt door de onstuitbare groei van het aantal distributiecentra. In vijf jaar tijd is het aantal vierkante meter logistieke bedrijvigheid met 20 procent toegenomen. Kan dat zo doorgaan? Moet de overheid ingrijpen? Doen bedrijven en regio’s genoeg aan duurzaamheid en leefbaarheid?

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Foto 1 - 6:4 verhouding

Marktwerking


Foto 2 midden links - 16:9 verhouding (vdeoformaat) 6:4 verhouding

Regionale kracht


Foto 3 - 6:4 verhouding

Verduurzaming


Foto 4 - 6:4 verhouding

Last mile


Markt zal zelf een keer met een correctie komen

De discussie loopt al langer. Vorig jaar tijdens de Summit Logistieke Hotspots in Lelystad lieten tien experts uit de wereld van logistiek vastgoed en logistieke dienstverlening zich uithoren over de aanzwellende kritiek op de grijze dozen, die het landschap vervuilen, zoals in de reportage van Nieuwsuur naar voren kwam.

 

In vier thema’s kijken de deskundigen vanuit hun eigen achtergrond naar de ontwikkelingen. Ze snappen de kritiek, maar geloven in de kracht van marktwerking. “Je kunt niet overal zomaar logistieke panden neerzetten.”

 

Tien experts:

  • Jurgen Bevelander – DHL Supply Chain
  • Jan de Breet – Ceva Logistics
  • Tom Horstink – Sprangers
  • Mari van Kuijk – Groenewout
  • Martijn Sleutjes - WDP
  • Lóri Tavasszy – TU Delft
  • Robert van der Waal – Samsung
  • Machiel Wolters – CBRE
  • Erik van Wunnik – DSV Solutions
  • Rolf Verdel – Heembouw

Verdozing gaat nog wel even door…

“Laten we voorlopig de markt nog even zijn werk laten doen” 

“Bedrijven gaan samenwerken en hebben minder ruimte nodig” 

“Verdozing is niet erg als het maar op de juiste manier wordt toegepast.” 

“Kijk naar de toekomst. Nu is de vraag XXL, maar hoe lang houdt dat nog aan?” 

Bundelen helpt om de regio sterker te maken

Het is logisch, dat regio’s graag logistieke activiteit willen binnen halen. Daarmee krijgen ze de kans om snel veel vierkante meters aan de man te brengen. Zo worden regio’s economisch gezien sterker en trekken ze andere bedrijvigheid aan. Sommige regio’s zouden echter beter moeten kijken naar bepaalde marktsegmenten. Een beetje concurrentie tussen de regio’s onderling is ook niet verkeerd. Bedrijven moeten vooral kiezen op basis van hun logistieke strategie. Geen beperkingen vanuit de overheid alsjeblieft, soms wel wat meer regulering. Bijvoorbeeld wat betreft de uitgifte van terreinen; het liefst zo dicht mogelijk bij spoor- en waterverbindingen. Locatie is enorm belangrijk: bereikbaarheid, personeel, modaliteiten. Zoiets bouw je als regio niet zomaar op. Maar zou het niet beter zijn als bedrijven zelf meer gaan samenwerken in plaats van steeds weer nieuw te bouwen? “De meeste dc’s worden maar gebruikt door één of twee bedrijven.”

Heel Nederland is logistieke hotspot…

“Iedereen presenteert zich momenteel maar als logistieke hotspot”
“Het is voor regio’s relatief gemakkelijk om logistiek binnen te halen”

“Als we alle dc’s beschikbaar stellen voor anderen is dat veel efficiënter”

“Ben ik bereid om concurrenten toe te laten in mijn dc? – ja, dat ben ik”

Verduurzamen in sneltreinvaart – mooi om te zien

In een paar jaar tijd is duurzaamheid de logistieke vastgoedwereld binnengedrongen met ongekende daadkracht. Zonnepanelen, LED verlichting, een vleermuizenhotel – niemand kijkt er meer van op. Sterker nog, de logistiek loopt voorop in vergelijking met andere sectoren. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Het levert in grote distributiehallen bovendien gewoon geld op. Als dat de achterliggende reden is, ook prima. Nu komt circulair bouwen om de hoek kijken met herbruikbare bouwmaterialen; en ook dat zal binnen afzienbare tijd gemeengoed zijn. Vergeet ook het verduurzamen van bestaande panden niet. Daar is misschien wel meer mee te verdienen, hetgeen kan leiden tot een economisch kantelpunt. Nu nog op zoek naar slimme oplossingen om energie tijdelijk op te slaan en te gebruiken in de wintermaanden of ’s nachts als de zon niet schijnt. “Wat doen we als iedereen BREEAM outstanding is?”

Duurzaam is al niet bijzonder meer…

“Logistiek doet dat al – heel wat locaties zijn al gasloos”

“Je kunt beter geld steken in upgraden van bestaande panden”

“Ik denk dat we al zo’n beetje het plafond hebben bereikt”

“Het gaat de komende tijd veel meer over werkomstandigheden”

Door last mile verspreidt distributie zich over het land

De e-commerce wereld zet ook de vastgoedwereld op z’n kop. Grote dc’s zullen altijd wel blijven, maar een reshuffling van het logistiek landschap valt zeker te verwachten. Hoe belever je binnen een halve dag een grote groep online consumenten met een zeer uitgebreid assortiment? Diverse business modellen trekken de aandacht. Maar wie durft te zeggen wat de ultieme oplossing is voor het last mile vraagstuk? Veel partijen worstelen er mee. Hubjes buiten de stadscentra, in een shared facility, misschien wel in leegstaande winkelcentra – het zou zomaar kunnen. Maar hebben webwinkels en hun vervoerders wel voldoende vertrouwen in elkaar om lading te delen? Niet iedereen. Want alle bekende webwinkels bouwen mega dc’s ergens centraal in een logistieke hotspot en beleveren van daaruit gemakkelijk iedere consument in Nederland en zelfs verder weg. “Overal in Nederland kun je binnen een dag leveren.”

Dicht bij de consument, maar hoe dan…?

“De last mile distributie is inderdaad wel een hele aparte”

“Een hete aardappel voor velen, want er is niet één duidelijke trend”

“Ja, kleinere panden en super complex – daar kan ik aan verdienen”

“Last mile? – met 100 tot 150 km kun je iedereen bereiken”


Colofon

Terugblik Summit

10/12
Loading ...