robot is enorm in trek

Aansprekende voorbeelden

Robots worden meer en meer gemeengoed in de logistiek. Logistieke dienstverleners, verladers en e-fulfilment bedrijven kiezen en masse voor de gerobotiseerde collega. Snelheid, kosten en efficiency zijn de belangrijkste argumenten.

 

Ook in Nederland neemt het aantal implementaties toe. Basiq Dental, een groothandel voor tandartsen, was in 2014 een van de eerste bedrijven die een piece picking robot (Pick it Easy van Knapp) introduceerde in zijn logistieke operatie. Nu jaren later vinden steeds meer robots en cobots de weg naar het distributiecentrum. En in sommige gevallen worden de metalen collega’s gecombineerd met andere slimme, geautomatiseerde material handling systemen.

Ceva en DSV kiezen voor Locus robots en zelfrijdende en -pickrobot

 


DHL  door robots meer efficiency envoorsprong op de concurrentie

 


Kruidvat kiest cobots van IAM Robotics. XPO investeert onder meer in ‘layper pick’ robots

 


Active Ants combineert robot en smart warehousing, Bleckmann kiest goods to person robots van Hikvision


Grote namen in het buitenland investeren in smart warehousing systemen en robots

 


Nederlandse supermarkten kiezen massaal ook voor automatisering/robotisering

 


Ceva en DSV koesteren robottechnologie

Kunnen robots in warehouses het verschil maken? Niet alleen voor de mensen die er werken maar ook voor de business?

Ceva Logisitcs en DSV menen van wel en zetten ook vol in op de nieuwste technieken

Foto - 6:4 verhouding

Ceva heeft in 2020 twee robotsystemen geïmplementeerd in zijn warehouse in Roosendaal. De logistiek dienstverlener heeft sinds begin dit jaar vijftien Locus cobots operationeel in zijn dc in Roosendaal.

 

Later volgde de Skypod van het Franse Exotec. De oplossing is een kruising tussen een robot en een shuttle en biedt daarmee ook het beste van deze twee werelden, aldus Ceva Logistics.

 

Robot die zelf kan picken en rijden. DSV Solutions koopt niet een kant-klaar model, maar ontwikkelt de cobot samen met Smart Robotics. Over twee jaar moeten de eersten operationeel zijn.

 

DHL heeft eigen 'plug & play' platform

DHL maakt serieus werk van digitalisering en robotisering. Het investeert de ­komende jaren twee miljard euro in nieuwe technieken. Het doel is verder te kunnen groeien. Ook is het de oplossing tegen personeelstekort volgens het wereldconcern. Om de implementatietijd van het toenemend aantal robots te reduceren heeft DHL Supply Chain een nieuw "plug & play" robotica-platform gelanceerd in samenwerking met Microsoft en Blue Yonder, leverancier van digitale fulfilment. Het systeem is onlangs getest met 6 River Systems in een van de locaties van DHL Supply Chain in Madrid. Dit leverde een reductietijd van 60 procent op.

Foto - 6:4 verhouding

   

Foto - 6:4 verhouding

Kruidvat kiest voor cobots XPO robots

Robot als orderpicker. A.S. Watson, het moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister, gaat het doen. Twaalf zelfpickende en zelfrijdende robots zijn volwaardig onderdeel van de e-commerce operatie in het e-fulfilment dc in Ede. Dit dc wordt binnenkort officieel geopend.

 

XPO investeert de komende tijd fors in zijn capaciteit en oplossingen. Aanleiding is groei in het algemeen en die van e-commerce in het bijzonder. Robotisering staat ook op de agenda.

 

Active Ants en Bleckmann-Superdry

Active Ants heeft misschien wel het meest gerobotiseerde e-fulfilment center van Nederland gebouwd. Diverse robot en smart warehousing oplossingen zijn gecombineerd voor een zo efficiënte mogelijke operatie.

 

Bleckmann en klant Superdry robotiseren de e-fulfilment van het kledingmerk. De test eerder dit jaar beviel zo goed dat de robots permanent worden ingezet. Uitbreiding zit in de pijplijn, en het gebruik van andere robots wordt ook niet uitgesloten. Het e-fulfilmentbedrijf en de retailer maken gebruik van het goods-to-personsysteem Hikrobot van Hikvision.

Foto - 6:4 verhouding

 

 

 

OOK BUITEN NEDERLAND VINDEN ROBOTS HUN WEG

Foto - 6:4 verhouding

Nederland is natuurlijk niet het enige land waar robots hun weg vinden naar warehouses. Vlak over de grens bij Arnhem investeert sportmerk Asics in robotisering.  Robots die samen met mensen tegelijk orders picken in het magazijn om precies te zijn. In navolging van onder meer Fiege, die in 2016 de primeur had, en Zalando kiest ook Asics voor de cobot-oplossing van start up Magazino voor het picken van schoenendozen.

 

Gap had begin 2020 al plannen om zijn aantal pickrobots in het najaar ruim te verdrievoudigen tot 106. Met het uitbreken van de coronacrisis, de oprukkende e-commerce en het tekort aan mensen, versnelde Gap zijn robotplan. Gap is sowieso niet vies van robots. "We testen alles wat er voor handen is. We zijn early adapters als het neerkomt op automatisering. Maar we nemen ook snel afscheid van een systeem als het niet werkt",

 

 

 

Supermarktorganisaties wijzen elkaar de weg

Ook de grote supermarktketens in Nederland ontkomen niet aan robotisering/automatisering. De verkoop van Deen in februari maakte dat extra duidelijk. Deen verkoopt zijn tachtig supermarkten vanwege de kostbare investeringen in mechanisatie en e-commerce die nodig zijn voor een goede toekomst. De concurrenten hebben die weg al ingeslagen. Ze automatiseren en masse hun logistieke operaties. Albert Heijn was in 2018 de eerste. Gevolgd door Spar, Jumbo en Hoogvliet. Plus volgt spoedig met zijn eigen logistieke revolutie. Ook Picnic heeft grootse plannen.

artikel 6 tekst ankeilers_239


WMS dag

Robot toepassingen

7/11
Loading ...