Update

Data mining biedt Rhenus extra inzicht bovenop WMS

Data mining is bij logistiek dienstverlener Rhenus een belangrijk onderwerp geworden met de komst van een speciaal softwaretool van Celonis. Dennis Batenburg, manager business reporting & controlling, is erg tevreden over de tool. “Nu al is duidelijk dat we bij de outbound operatie van elke vestiging waar de tool is geïmplementeerd terugkerende besparingen kunnen behalen.” WMS is in zijn ogen heel goed geschikt voor de dagelijkse operatie en het aansturen van magazijnmedewerkers. “Voor het doorvoeren van procesverbeteringen verwachten we meer van data mining, en ook dat we gemakkelijker onze klanten van tips kunnen voorzien. We willen als logistiek dienstverlener meer gaan sturen op basis van data. Iets gaat goed of minder goed. 


Update foto

Is dat laatste het geval, dan willen we dat eerder weten, herkennen en het liefst voorkomen.” Batenburg geeft het voorbeeld van een e-commerce klant, die een doos bestelt met daarin vier artikelen. “In een efficiënte situatie pickt een magazijnmedewerker, die order vanaf één locatie en uit één doos. Dat gaat vaak goed, maar niet altijd. Zo kwamen we er erachter, dat orderpickers soms voor één orderlijn naar twee locaties liepen. Met Celonis kunnen we nu voor elke order alle stappen bundelen.



Update_872

In één keer over op nieuw CRM, ERP en WMS met eigen webshop 

Reinders in Oisterwijk, leverancier van leerhulpmiddelen voor basisscholen en kinderopvang, begon dit jaar met een nieuwe webshop, een nieuw CRM, een nieuw ERP en een nieuw WMS, namelijk Astro van Consafe. “Dat was zeker een spannende periode”, zegt Marjolijn Bertens, teamleider logistiek. Maar echte problemen zijn er niet geweest. 

Via de webshop kunnen scholen zo’n 12.000 artikelen bestellen, waarvan er 9.000 altijd op voorraad liggen. “De webshop, het ERP-systeem én ons WMS moeten als één geoliede machine functioneren. 

“Gezien onze groeiambities wilden we alles in één big bang implementeren. We wilden het voor iedereen heel praktisch houden; voor onszelf, maar vooral voor onze klanten. Die moeten niet bezig zijn met voorraadbeheer.” De totale doorlooptijd van het project was minder dan een jaar. Vanaf het begin kwamen bestellingen via de webshop goed binnen in het WMS. Er waren nauwelijks tot geen fouten bij het picken en uitleveren van orders. “Heel belangrijk in onze logistiek is ook het inpakproces. Alle artikelen die in één doos gaan, worden automatisch gewogen en gemeten. Als de bestelling in de doos compleet is, moet het gewicht kloppen. Dat is voor 99 procent goed gegaan. Belangrijk voor ons was de intelligente boxcalculatie er al standaard in het WMS zat.” 


PostNL zet in op vergaande digitalisering, ook intern

Veel digitaliseringsdrift bij PostNL. Volgens ’s lands grootste pakketbezorger ‘de enige weg voorwaarts’. Dat geldt voor alle niveaus en voor alle bedrijfsonderdelen. Ook in het interne sorteerproces. In dat onderdeel komt AI (Artificial Intelligence) om de hoek kijken. Dat moet tot drastische versnelling van het proces leiden. Het adres van een paar procent van alle pakketten die over de band lopen, is niet te lezen door de camera’s om diverse redenen. De foto’s van deze ‘non readables’ worden vervolgens naar een afdeling in Manilla op de Filipijnen gestuurd waar medewerkers het adres alsnog ontcijferen. Dat kost pakweg vijftien seconden. Door AI in te zetten, kunnen we die tijd terugbrengen naar pakweg vijf seconden,” zegt Marcel Krom, de CIO van PostNL. “Dat lijkt niet veel, maar met de miljoenen pakketten die wij per jaar afhandelen, is dat een significante tijdswinst.”

Update_1211

Ander element zijn de zogenaamde ‘beacons’ op de 250.000 rolcontainers waar het bedrijf mee werkt. “Dat zijn digitale trackers waarmee we de verplaatsingen van alle rolcontainers kunnen volgen. Erg belangrijk om in de toekomst real-time aansturing van de logistieke keten mogelijk te maken. De data van de rolcontainers geven inzichten, die ons in staat stellen betere logistieke beslissingen te nemen ten aanzien van planning, interventies en beheer.”

Zeeman verruilt eigen WMS voor standaard pakket

De aanschaf van een nieuw WMS moet retailbedrijf Zeeman (mede) in staat stellen om een supply chain gedaanteverwisseling te ondergaan met meer snelheid in de keten, meer wendbaarheid en flexibiliteit van het Europese winkelnetwerk. Het netwerk van 1.300 winkels in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Spanje zorgt voor uitdagingen, die groter worden door de e-commerce activiteiten van Zeeman. Dat was de aanleiding om de gesprekken met Manhattan Associates te starten met als resultaat de aanschaf van het pakket Active Warehouse Management voor het centrale distributiecentrum in Alphen aan den Rijn. “We zagen wij de noodzaak van een wendbaarder en flexibeler supply chain netwerk,” verklaart Schelte Halma, directeur logistiek bij Zeeman. “Het in-house ontwikkeld WMS is ons door de jaren heen prima van dienst geweest. Maar we ontdekten dat we behoefte hadden aan een best-in-class oplossing en zijn onder de indruk van de innovatieve orderstreaming- en crossdock mogelijkheden van deze oplossing. Dankzij het cloud native concept zullen we in staat zijn de orderstroom door het distributiecentrum automatisch op basis van capaciteit en cut-off tijden te beheren, waardoor zowel de throughput als het benutten van middelen verbeteren.”.

Update_753

Robot toepassingen

Update

6/11
Loading ...