Foto - 6:4 verhouding

Amazon has arrived…logistiek volgt

Amazon is gearriveerd in Nederland. Dat Amazon verkoopt via een eigen Nederlandse website betekent dat de e-commerce gigant zijn macht en logistieke kracht volledig gaat inzetten in Nederland. Maar zoals in andere landen neemt de Amazon de tijd. Ook met zijn logistiek.

Lees verder 


Distributiecentra

Last mile

Amazons eigen transportnetwerk

Amazon in Nederland. Medio maart domineerden koppen van dergelijke strekking de headlines van diverse media. Merkwaardig eigenlijk, want de Amerikaanse onlinegigant is al sinds 2014 live in Nederland, weliswaar via zijn Duitse portal en met een beperkt assortiment, maar wel met een respectabele omzet en bovenal een goed bereik. De Nederlandse consument weet Amazon goed te vinden. Vinex/NOBO becijferde dat alleen Bol.com, Mediamarkt en Coolblue in januari 2020 meer verkeer trokken dan Amazon. Het mag helder zijn dat Amazon een steeds prominentere rol zal spelen op de Nederlandse e-markt, maar de logistieke aanpak van het bedrijf in ons land is nog in nevelen gehuld. Diverse logistieke partijen die werkzaamheden verrichten voor Amazon, inclusief de Amerikaanse techgigant zelf, willen niks kwijt over de logistieke aanpak. Wat we wel weten, is dat Amazon bekend staat om zijn kleine marges. Volgens e-commerce-expert Roy Lenders geldt dat niet voor transport en logistieke kosten. Lenders verkoopt al jaren vitaminepillen via Amazon. Hij stelt dat de prijzen die Amazon hanteert niet veel schelen met de tarieven die we in Nederland kennen.

Distributiecentra

Op dit moment bedient de e-commercereus de Nederlandse klant vanuit Duitsland, onder meer vanuit Koblenz, Rheinberg en vanuit het nieuwe distributiecentrum in Mönchengladbach. Hier worden de orders gepickt en verpakt en ingeladen in vrachtwagens, die op weg gaan naar de Nederlandse consument. Lenders: “Ik zie dagelijks tien tot twintig vrachtwagens op de A73 rijden.” De duizenden pakketten worden gelost bij een van de pakketbedrijven waarmee Amazon samenwerkt voor de last mile.

Foto in kolom - 6:4 verhouding
Foto in kolom - 6:4 verhouding

Last mile

Amazon maakt in Nederland voor de last mile voorlopig gebruik van lokale transporteurs, laat het bedrijf weten. DHL, vanwege de lagere tarieven dan PostNL, is volgens Lenders de prominentste partij. Of die inschatting klopt, is door het zwijgen van de betrokken logistieke partijen onduidelijk. Feit is wel dat Red je Pakketje ook een van de last mile-spelers is. Het jonge Amsterdamse bedrijf bezorgde namelijk medio maart het allereerste pakketje.

Foto in kolom - 6:4 verhouding.

Amazons eigen transportnetwerk

De vraag is wel hoe lang dat nog duurt, want Amazon steekt miljarden in het opbouwen van zijn eigen transportnetwerk. Denk aan eigen vliegtuigen en zeeschepen. Recent kondigde het bedrijf aan 100.000 elektrische bestelbussen aan te gaan schaffen.  Vlakbij Groningen bouwt Amazon  in het Duitse Emden een bezorghub.

Duitsland is een van de succesvolste landen voor Amazon buiten het thuisland Amerika. Amazon heeft in Duitsland inmiddels bijna de helft van de onlinemarkt veroverd.   Geduchte concurrentie in Nederland Of Nederland hetzelfde lot te wachten staat als Duitsland, ligt niet in de lijn der verwachting volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel. In tegenstelling tot Duitsland, waar Amazon ruim twintig jaar geleden startte, betreedt de onlinereus in Nederland een volwassen markt, waar bedrijven als bol.com, Coolblue en Wehkamp een solide plek hebben veroverd. Dat zijn bovendien webwinkels die zelf al scherpe prijzen en snelle bezorging bieden, zegt Jongen in het NRC. Hij acht de kans dan ook klein dat Amazon de bestaande concurrentie zomaar wegvaagt.  Vorig jaar publiceerden adviesbureau Maze-One en onderzoeksbedrijf MeMo2 de MarketPlace Monitor. Daaruit bleek dat Bol.com niet alleen het grootste e-commerceplatform in Nederland is, maar ook veruit de populairste plek voor Nederlanders om bestellingen te doen. Amazon heeft dus nog een wereld te winnen in Nederland.  

Robots bij Kruidvat

Amazon - wat vinden experts?

2/11
Loading ...