Om onderscheidend te blijven gaan groothandelsbedrijven en (online) retailers steeds grote assortimenten voeren. Maar hoe houd je dan nog grip op de voorraad? In dit artikel krijg je negen voorraadtips om ook bij grote assortimenten de servicegraad hoog en de kosten laag te houden.
In essentie is voorraadbeheer heel eenvoudig. Het draait om twee vragen: wanneer en hoeveel moet je bestellen? Wat voorraadmanagement complex maakt, is het feit dat iedereen er anders naar kijkt. Zo kijkt een financieel directeur naar de kapitaalkosten en incourantie. Een logistiek manager denkt vaak in aantal palletplaatsen en aantal orderregels. De verkoopdirecteur vertaalt voorraad in meer omzet, meer marge en een tevreden eindklant.
De traditionele supply chain bestaat niet meer. In plaats van goederen die via producent, groothandel en retailer naar de consument gaan, zijn supply chains veel meer hybride geworden. Waar leg je dan de voorraad neer voor de beste service? Met een groeiend assortiment, meer verkoopkanalen en meer voorraadpunten, blijkt dit in de praktijk heel lastig aan te sturen voor bedrijven. Op basis van onze ervaringen bij meer dan duizend klanten wereldwijd, die onze software gebruiken voor het optimaliseren van hun voorraad, komen wij tot onderstaande tips.
Maak de juiste vertaling van je bedrijfsstrategie naar business rules met bijbehorende automatische scenario’s. Twee groothandels verkopen hetzelfde artikel, hun voorraad- en inkoopstrategie is echter volledig anders.
Maak gebruik van (big) data! Dit maakt het mogelijk om ook voor extreem grote assortimenten dagelijks met statistisch verantwoorde modellen de juiste forecast en (vaak nog belangrijker) de juiste bijbehorende veiligheidsvoorraad te calculeren.
Het is onmogelijk om bij grote long tail assortimenten elk artikel evenveel aandacht te geven. Breng focus aan door frequent een gedegen ABC/XYZ-analyse op basis van de forecast te maken. Welke producten leveren de meest toegevoegde waarde op in marge, omzet en/of aantal klanten? Tip 4: Op voorraad leggen of juist niet? Houd hierbij rekening met het 3-staps-model. Past het artikel in het assortiment? Moet je het artikel zelf op voorraad leggen? Hoeveel stuks? Hierbij is de tweede stap de belangrijkste. Veel hangt af van de bereidheid van de klant om te wachten en de wijze waarop de toeleverancier zijn back office heeft ingericht.
Het is onmogelijk alle artikelen dagelijks handmatig te checken. Hoeveel excepties kun en wil je managen? Wat wil je automatiseren en wat moet / mag een planner nog zelf beslissen? Zorg hierbij voor de juiste trade off tussen efficiency en effectiviteit.
Samenwerking is key, zowel extern als intern. Deel informatie met je leveranciers voor betere prestaties. Deel tijdig informatie met sales om issues rondom overvoorraad en mogelijke tekorten zo effectief mogelijk op te lossen.
Professionaliseer je supply chain stap voor stap. Zorg daarbij voor het juiste fundament. Het Slimstock bouwstenenmodel helpt om structuur aan te brengen.
Dit artikel is gesponsord door Slimstock: www.slimstock.com/nl