Social delivery – overleven in coronacrisis

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Nederland werkt massaal thuis vanwege het coronavirus. Gevolg is dat er meer online bestellingen dan normaal plaatsvinden. Voor startups als ViaTim en Homerr zijn het echter zware tijden want hun businessmodel is geschoeid op het afhalen en retourneren van pakketjes via particulieren en lokale retailers. “We kunnen geen nieuwe afhaalpunten opstarten ondanks dat er veel vraag naar is”, zegt Michiel Nieuwkerk, oprichter van ViaTim.  

Sluiting afhaalpunten

Vertraging aansluiting pakketvervoerders

Groei pakketvolume webwinkels

Maatregelen en protocollen

Homerr: omzetdaling

Groeifinanciering droogt op

ViaTim: ‘geen overheidssteun’

Sluiting afhaalpunten

Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat twintig procent van de ViaTim-servicepunten inmiddels is gesloten en de pakketten zijn inmiddels allemaal terug gestuurd naar de webshop. Een domper voor Nieuwkerk, maar onvermijdelijk omdat de pakketverwerkers in woonhuizen tot een risicogroep behoren of ziektesymptomen hebben. “Twintig procent van onze afhaalpunten zijn gesloten. Reden hiervoor is dat ze behoren tot de risicogroep of symptomen van corona vertonen of besmet zijn. Gevolg is verder dat het pakketvolume per punt met zo’n 30 procent is afgenomen en we verwachten een verdere daling.” Daarnaast signaleert Nieuwkerk een sterke daling van meer dan 50 procent op wat hij noemt ‘failed delivery’. “Dat houdt in niet thuis dan naar servicepunt. We zien ook een daling van bewust bezorgd naar servicepunten. Daarentegen neemt het aantal retouren, consumenten en webshop verzendingen neemt licht toe.”

Vertraging aansluiting nieuwe pakketvervoerders

Het gevolg van de corona-epidemie is dat Nieuwkerk en zijn mensen op dit moment geen nieuwe ViaTim Punten kunnen opstarten. “Erg jammer want er is wel veel vraag naar. Dit is eigenlijk een beetje hypocriet, want er komen nog altijd wel consumenten bij onze punten pakketten ophalen en brengen.” Een ander gevolg van corona is dat aansluiten van nieuwe pakketvervoerders en nieuwe webshops een week vertraging heeft opgelopen. “We zijn inmiddels weer bij en hebben: DPD, Red je Pakketje, Budbee, Asendia en Send by Share kunnen laten aansluiten en met nog enkele anderen zijn we in gesprek.”

Groei pakketvolume webwinkels

Nieuwkerk (foto rechts) bevestigt de trend dat sinds de uitbraak van de coronacrisis het pakketvolume van webwinkels fors is toegenomen. “Ik zie ongeveer een groei van meer dan 25 procent in volume vanaf webshops. Webshops in de voeding, healthcare, primaire levensbehoefte en kantoorbenodigdheden hebben te maken met een volume stijging tot meer dan 50 procent. Webshops in de meer ‘nice-to-have’ categorie zoals IT, kleding, wonen en koken laten gelijke volumes zien ten opzichte van eerdere weken.”

Social delivery – overleven in coronacrisis_911

Maatregelen en protocollen

In een periode van sociale onthouding is het lastig werken voor Homerr en ViaTim waarvan hun businessmodel is geschoeid op het social delivery principe. Volgens Nieuwkerk zijn er tal van maatregelen genomen en protocollen opgesteld om de punten in de lucht te houden. “Overdracht van pakketten vindt plaats zonder elkaar aan te raken, het pakket wordt dus door de bezorger op grond gezet voor ons afhaalpunt, bij het ophalen zal het pakket voor de consument op de grond worden gezet en bij beide acties geldt een afstand van 1,5 meter.” Handtekeningen worden daarnaast gezet met laatste drie tekens van documentnummer die gebruikt wordt bij het afhalen. “Dit wordt voorgelezen door de persoon die het pakket komt afhalen.”

Homerr: omzetdaling

Net als voor ViaTim pakt de uitbraak van het coronavirus voor Homerr ook slecht uit. De Amsterdamse startup is de afgelopen twee jaar volop bezig geweest met de succesvolle opbouw van een netwerk van particulieren en retailers die pakketten voor de buurt in ontvangst nemen. Zij krijgen daarvoor een vergoeding van maximaal dertig euro cent per pakket. “We zijn relatief hard geraakt”, zegt directeur en mede-eigenaar Mark-Jan Pieterse. “Alleen bij retourzendingen is de klap minder hard.” Zo’n 2,5 week geleden sloeg volgens Pieterse het sentiment ineens om. Vaste afgiftepunten bij kappers, koffiezaken en sportzaken zijn sindsdien op slot. De omzet van Homerr daalde daardoor met 30 tot 40 procent. Ook particulieren die voor Homerr een afhaal- en retourpunt aan huis hebben, haakten af. “Ze mijden liever het directe contact. Daarom hebben we de regels versoepeld. Er hoeft bijvoorbeeld niet meer getekend te worden voor ontvangst.” Pieterse: “Na de toespraak van premier Rutte voor de natie kwam er meer rust bij de particuliere buurtpunten. Er is nu weer wat meer animo.” Toch heeft de directeur werktijdverkorting aangevraagd voor de werknemers. “De investeerders steunen ons, dus we zullen deze moeilijke tijd wel doorkomen.”

foto breed - wordt afgesneden aan de onderkant - ev. zelf uitsnede maken 1700 x 960

Groeifinanciering droogt op

Nieuwkerk stelt dat het gevolg van de coronacrisis onder meer is dat dat groeifinanciering voor startups als ViaTim nu moeilijk te bereiken is. “We halen het gros van onze groeifinanciering op bij pitch evenementen van bijvoorbeeld ABN Amro MeesPierson, Rabobank Money Meets Ideas en Van Lanschot en bij een regionale ontwikkelingsmaatschappij als LIOF. Die evenementen zijn allemaal geannuleerd. Ook als de markt in mei of juni weer open gaat dan is het zeer onwaarschijnlijk dat deze evenementen nog voor de zomer plaats kunnen vinden.” De eerste evenementen zullen pas in september weer plaatsvinden. “Met een doorlooptijd van drie tot zes maanden komt het geld dan vanaf november tot en met maart binnen. Dit alles ervan uitgaande dat de investeerders op dat moment ook interesse hebben in investeren gezien alle ontwikkelingen op de markt en de impact die dit heeft voor hun eigen portemonnee.”

ViaTim: ‘geen overheidssteun’

De ondersteuning van de overheid geldt niet voor veel startups, stelt Nieuwkerk vast. “Borgstellingskredieten zijn standaard niet voor startups ingericht, maar alleen voor bestaande bedrijven. De Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) van de overheid is gebaseerd op omzet terwijl onze omzet, en die van veel startups, in deze tijden van crisis nog sterk stijgen. Als voorbeeld: onze omzet zal verdrievoudigen de komende drie maanden dat hoort erbij als startup. Het is een interessant onderwerp waar ik nog niet heel veel over heb gelezen. Startups zijn dus welbeschouwd ook behoorlijke werkgevers als alle functies bij elkaar opgeteld worden.” 

Logistiek Academy collegereeks e-logistics

Social delivery – overleven in coronacrisis

10/11
Loading ...