Update

E-commerce-wereld piekt dankzij coronavirus

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor e-commerce- en e-fulfilmentbedrijven. E-commerce groeit momenteel flink omdat het openbare leven stil ligt. Waar de ‘bricks’ kampen met veelal lege winkels of zelfs sluiten, hebben de ‘clicks’ het drukker dan ooit. E-fulfilmentbedrijf Montapacking, dat de logistiek verzorgt voor ruim 600 webwinkels, noteert sinds vrijdag 13 maart 20 procent groei in het aantal pakketten. Edwin van der Ham, directeur Montapacking: “Natuurlijk zien we meer hygiëneproducten, maar ook fashion, cosmetica, eigenlijk in alle productgroepen.” En de verwachting is dat het niet bij 20 procent groei blijft. “Wij verwachten 50 procent toename, dat zou hetzelfde zijn als de kerstpiek.”


Update foto

Collega en concurrent Active Ants ziet met name een forse groei (25 procent) in voedingssupplementen, laat eigenaar Jeroen Dekker desgevraagd weten. Toelevering, ondanks enkele vertragingen, zijn geen probleem. Roy Lenders, eigenaar van webshop Topvitamins, constateert ook een forse omzettoename van enkele tientallen procenten. “Met name vitamine c en zink.” Coolblue heeft zijn fysieke winkels gesloten. Het bedrijf merkt dat mensen veel spullen - zoals monitoren en webcams - online bestellen om hun thuiswerkplek in te richten.



Update_901

Picnic gaat retourlogistiek DHL doen  

De elektrische wagentjes van onlinesupermarkt Picnic halen vanaf 2 april pakketjes van DHL op bij klanten thuis. Door die samenwerking kunnen klanten retourzendingen van webwinkels meegeven als de boodschappen worden bezorgd. Op termijn wil Picnic ook zelf pakketjes gaan bezorgen. De ophaalservice start in Gouda en Zoetermeer en wordt daarna uitgerold naar de ruim honderd plaatsen in Nederland waar Picnic inmiddels actief is. De samenwerking zorgt voor een efficiëntere retourlogistiek. “Zowel Picnic als DHL richten hun bezorgroutes hiermee nog slimmer in, met minder CO2-uitstoot tot gevolg.  Zo verduurzamen we samen de stadsdistributie”, aldus Picnic-medeoprichter Michiel Muller.

Ook consumenten die zelf een pakketje versturen, kunnen deze straks meegeven aan de bezorger van Picnic. DHL zorgt er vervolgens voor dat de pakketjes bij de geadresseerden terechtkomen. Picnic wil in een later stadium ook het bezorgen van pakketjes aanbieden. “Stel dat je schoenen bij een webshop hebt gekocht, dan krijg je die meteen mee met je boodschappen”, aldus Muller. DHL is blij met de samenwerking. “Wij zijn voortdurend op zoek naar oplossingen om het onze klanten makkelijker te maken om pakketjes te ontvangen, retour te sturen of zelf te versturen. Dit partnership met Picnic is daarin weer een mooie stap,” aldus Martijn Kleij, vicepresident marketing & retail bij DHL Parcel. 


Last mile nieuwkomer breidt uit naar Amsterdam

Last mile specialist Packaly start na Utrecht nu ook met bezorgen in Amsterdam. Retailers in de hoofdstad kunnen net als in de Domstad hun pakketten binnen 60 minuten per fiets bij de klant laten bezorgen. “We zijn in de afgelopen maanden hard gegroeid in Utrecht en zijn klaar voor een volgende stap in ons proces. Mede door de extreme ontwikkelingen rond het coronavirus willen we zo snel mogelijk apothekers, retailers en huishoudens helpen bij het bezorgen van noodzakelijke producten. We zien in Utrecht een toename in bezorgingen en hebben de focus gelegd op het ondersteunen van retailers in deze moeilijke tijden”, aldus Axel Dekker, CEO bij Packaly.


Update_749



PostNL breidt pakketpunten fors uit

Het afgelopen jaar stuurden we met zijn allen zo’n 600 miljoen pakketten heen en weer. Retouren tellen immers ook als een verzending, en dat aantal stijgt evenredig mee. Het aantal pakketten is bijna niet meer te verwerken voor winkeliers met een pakketpunt. Het gevolg is dat velen er de brui aan geven en het aantal pakketpunten vermindert. Tv-programma Radar besteedde onlangs aandacht aan het nijpende tekort. In een reactie op het tv-programma laat PostNL weten zijn aanbod pakketpunten fors uit te breiden. Vorig jaar kwamen er 150 pakketpunten bij. Voor dit jaar staan er 500 nieuwe punten op de planning. Daarmee komt het totale aantal PostNL-pakketpunten uit op 3.900. 


Update_902

Bakker en DPD

Update

5/11
Loading ...