Slim transport kan alleen samen

Lees verder 

Ketensamenwerking. Aan initiatieven geen gebrek, maar slechts weinigen zijn succesvol. Slimmer transport lijkt er daar een van te zijn. De Experience Week Connected Transport eind vorig jaar biedt aanknopingspunten.

 

Transport en logistiek moet slimmer, schoner, veiliger en efficiënter worden. De sector lijkt die boodschap te omarmen zo bleek eind vorig jaar tijdens de Experience Week Connected Transport. Waarom? Omdat de pijnfactor en winkansen voor alle partijen nagenoeg gelijkwaardig zijn. Personeelstekort (met name chauffeurstekort), fileleed en veiligheid (de sector wil minder ongelukken dus betere doorstroming en brandstofbesparing) waren voor de tientallen logistiek dienstverleners, verladers, overheden en techbedrijven reden om aan te haken. Op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd met name de gevolgen van de techniek van platooning op de keten. 250 vrachtwagens reden, verdeeld over de deelgebieden retail, containervervoer en veilingtransport, hun normale logistieke route, maar dan in konvooi. De trucks waren uitgerust met slimme technieken, die getest werden. Zo testte ECT de gevolgen van platooning op onder meer het ‘gate in’ proces. Wat betekent de ‘entry’ van meerdere vrachtwagens en dus containers tegelijk voor de systemen?

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Doen is belangrijk. Op een tekentafel kan je heel veel dingen bedenken die in de praktijk nooit voorkomen.

Marc van der Drift, ceo Cornelissen

Slimme verkeerslichten (VRI’s); hoe zorg je er voor dat een konvooi in zijn geheel een kruising passeert. Ook dat werd getest. Een bandenspannings meetsysteem op de Van Brienenoordbrug werd onderworpen aan het konvooi. Waarom? “Je kunt platoonen, maar als er 1 truck een klapband krijgt, valt er niks te platoonen”, aldus Robbert Janssen van TNO. Een andere proef op de Van Brienenoordbrug die werd uitgevoerd was de kwaliteit van bruggen en wegen. TNO test via metingen welke gevolgen het verkeer heeft op de staat van de weg en de brug. Het doel is een volwaardig meetsysteem te ontwikkelen dat ook de impact van platooning kan meten.

 

Robbert Janssen van TNO: “De grootste winst zit vooral in het aanhaken van de logistieke sector en het daadwerkelijk ervaring opdoen met konvooi rijden door professionele chauffeurs. Daarnaast zijn er veel nieuwe verbindingen in de sector, maar ook tussen de logistieksector en wegbeheerders, digitale technologie partijen en overheden gelegd.” Hoe nu verder? De komende jaren werkt het ministerie aan het project met de werktitel  Ursa Major Neo wat platooning verder moet ontwikkelen. Cora van Nieuwenhuizen, minister Infrastructuur en Waterstaat: “We lopen nu voorop als het gaat om nieuwe technieken. We hebben veel kennis in huis en onze infrastructuur is geschikt om nieuwe technieken toe te passen. Daarbij is het belangrijk dat de overheid met de markt samenwerkt. Want dit moet je echt samen doen.”

Lean&green off road

Slim transport kan alleen samen

11/15
Loading ...