Digitalisering, transparantie en
veilig rijden

Data driven transport was het thema, maar eigenlijk ging het vooral over samenwerking en over transparantie tijdens de Digital Delivery Day van Simacan. Foodretailers en logistiek dienstverleners met retailbedrijven als klant waren blij elkaar weer in levende lijve te kunnen ontmoeten. 

Lees verder 


Verschillende ‘haakjes’ had Peter Leegstraten, manager transport expertise van Albert Heijn, meegebracht het seminar van Simacan; haakjes die vragen om meer data delen in het leveringstraject naar supermarkten. Hij kreeg veel bijval van andere retailers, Jumbo en Spar, maar ook van logistiek dienstverleners, die in opdracht van retailers het transport uitvoeren.




1 Zero emissie zones – elektrisch rijden maakt plannen complexer

Eerste, voornaamste haakje wellicht is de invoering van zero emissie zones vanaf 2025 en de transitie naar elektrisch transport. Aan de hand van analyses liet Leegstraten wat daarvan de impact is op de organisatie. “We hebben het over circa duizend vrachtwagens van 21 verschillende vervoerders, waarvan er 600 worden ingezet voor de bevoorrading van supermarkten. Dertig procent van de winkels zit in zero-emissie zones.” De vervoerders zijn bezig met bakwagens te vervangen, maar het vraagt vooral ook een andere manier van plannen. “Welke laadpaal is op welk moment beschikbaar bijvoorbeeld. We zullen nog veel meer data moeten delen als verlader met onze vervoerders en zij met hun chauffeurs.” Hij wil meer tijd van de overheid, vooral ook omdat de vraag naar elektrische energie exponentieel toeneemt.


Digitalisering, transparantie en veilig rijden

2 Betrouwbaarheid – alle ketenpartners zien dezelfde 'waarheid'

Alberdine van Velzen, manager supply chain planning en transport van Jumbo, had een soortgelijk verhaal met aandacht voor het ‘haakje’ betrouwbaarheid. Zij ziet in de uitrol van een control tower, samen met Simacan, de basis voor data delen op een manier waardoor iedereen over dezelfde gegevens (‘waarheid’) beschikt. Lars Boersma, ook van Jumbo maar voorheen werkzaam bij Simacan, kwam daar later nog op terug. Ondanks de grote verscheidenheid aan vervoerders ziet Jumbo toch kans om met minder planners meer en vooral meer betrouwbare planningen af te leveren. Spar gaat in 2022 volledig papierloos de winkeldistributie uitvoeren. Rob Salomé liet een app zien met data uit de control tower, die chauffeurs concreet helpen bij hun werk. Daar was hij zeer tevreden over, maar hij had ook een kanttekening. “Wij als verlader denken dat we zelf de oplossingen moeten verzinnen en dus doet iedere retailer het weer op zijn eigen manier. Hoe zorgen we er nou voor dat we beter op elkaar afstemmen.”

Digitalisering, transparantie en veilig rijden

3 Arbeidsmarkt - mensen nodig in het bedrijf die data driven zijn

Dat laatste sprak vervoerders als Dasko zeer aan. Meije Smink had voor zijn presentatie op een grafische manier het thema Data Driven Transport met alle facetten aan elkaar geknoopt. Conclusie: “Als logistiek dienstverlener ‘verkoop’ je niet een voertuig aan de opdrachtgever, maar een heel systeem. Hoe gaan we dat systeem implementeren met een hoge mate van flexibiliteit?” Want Dasko heeft voor een goede serviceverlening een bepaalde uitwisselbaarheid nodig van zowel wagens als chauffeurs. Dus is Smink groot voorstander van meer digitalisering, maar hij vraagt zich wel af wie hiervan het meest profiteert.  “We verrijken data voor klanten en voor overheden, daar heb ik geschoolde mensen voor nodig. Maar waar kan ik de kosten in rekening brengen?”

Inspirerend was het verhaal van Mark van der Drift, ceo Cornelissen Groep. Hij stelde de mens centraal, chauffeurs die moeten werken in een organisatie waar IT de boventoon dreigt te voeren. “Laat IT geen breekijzer zijn voor veranderingen in het proces of de organisatie”, gaf hij de toehoorders mee. Dat sloot mooi aan bij een ander ‘haakje’ van Leegstraten. “Als wij er voor zorgen dat de data die chauffeurs te zien krijgen ook echt behulpzaam is en betrouwbaar, dan blijven zij plezier houden in hun werk. Transparantie betekent winst voor ons allemaal, ook bij de bestrijding van het chauffeurstekort.”

 

 

4 Verkeersveiligheid - vrachtwagen lossen op een drukke locatie

Nog een laatste, maar niet het minste ‘haakje’ – dat van verkeersveiligheid. Voor Leegstraten en de andere retailers nog relatief nieuw in de zin van: hoe kan data hierbij nuttig zijn? Thomas van Noort, business development TVM, had daar al wat meer ervaring mee. Hij liet een interessant filmpje zien, waarin een chauffeur probeert zijn vrachtwagen achteruit op een drukke plek richting winkel te rijden. Met meer data zou de planner van dit transport andere keuzes hebben kunnen maken vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid. Van Noort heeft ook de oplossing, namelijk last mile guidance via een speciale service van TVM samen met Simacan onder de naam Bumper; in feite soort coöperatieve databank waarin vervoerders elkaar van praktische data voorzien. Begin november volgt er een concreet plan.


Digitalisering, transparantie en veilig rijden_1347

4Shipping en Uturn containervervoer


Digitalisering, transparantie en veilig rijden

8/10
Loading ...