Zoektocht naar talent

Jong Logistiek Nederland organiseert tijdens ICT & Logistiek speeddates tussen bedrijven en jonge logistieke professionals. “Bedrijven als Lidl en DSV bieden mooie trajecten, terwijl ze zelf eenvoudig kennis kunnen maken met gemotiveerde kandidaten.”

Logisieke speeddate

Studenten en andere jonge logistieke professionals zijn een lastige doelgroep. Bedrijven hebben vaak de grootste moeite met het vinden en binden van deze jonge arbeidskrachten. Dat weet ook Tony de Wolf, projectcoördinator van de speeddate van Jong Logistiek Nederland (JLN) tijdens ICT & Logistiek op 10 november. “Vaak melden mensen zich pas laat aan voor zulke evenementen, waardoor het tot het laatste moment spannend is hoeveel bezoekers naar beurzen komen”, zegt De Wolf. “In ons geval weten bedrijven die deelnemen aan de speeddates dat de kandidaten díe zich aanmelden zeer gemotiveerd zijn. Ze hebben het er voor over om zich aan te melden, naar de beurs te komen en een pitch voor te bereiden. Het is een andere slag sollicitanten dan zij die op een normale vacature afkomen.”

 

Tien minuten

Tijdens de beurs in Jaarbeurs Utrecht kunnen studenten en zij die net hun diploma hebben op logistiek gebied één op één het gesprek aan gaan met verschillende logistieke bedrijven. Het gaat om korte gesprekken van tien minuten. Voor de jonge arbeidskrachten een goede binnenkomer, voor bedrijven een eenvoudige manier om in contact te komen met gemotiveerde kandidaten, aldus De Wolf.

 

Terugkerende bedrijven

De kwaliteit van de kandidaten is volgens de JLN-projectcoördinator een van de redenen voor bedrijven als Lidl en DSV om wederom mee te doen aan de speeddate. JLN organiseert de korte kennismakingsgesprekken al tien jaar, twee keer per jaar. Lidl en DSV zoeken op die manier naar young professionals die bijvoorbeeld een traineeship in de richting van logistiek en supply chain willen volgen. Ook presenteert JLN bedrijven met stage- of afstudeeropdrachten aan de kandidaten.

 

‘Bedrijven proberen het weer’

Een nieuwe naam in de lijst met deelnemende bedrijven is Ahold. Het moederbedrijf van Albert Heijn zoekt naar eigen zeggen ‘young professionals met een interesse in de snelgroeiende wereld van de e-commerce en daar graag een bijdrage aan willen leveren’. De Wolf: “Ze dachten ‘why not’, het is de moeite waard om eens op deze manier personeel aan te proberen te trekken.” Hij ziet sowieso dat bedrijven – na een tijdje aarzelen – nu graag weer persoonlijk contact zoeken. “Bedrijven vinden het nog spannend, want komen er in deze tijd genoeg bezoekers naar een fysieke beurs? Maar gelukkig zijn er toch weer mooie partijen die het willen proberen. Of dat komt door de krapte op de arbeidsmarkt? Ik denk dat ze sowieso meer naar de toekomst kijken en openstaan voor jonge professionals.”

Logistieke speeddate JLN

10/10
Loading ...