Online platforms zijn voor de één een ramp voor de ander een zegen. Ze beweren dat ze transparantie brengen in een ondoorzichtige wereld van bemiddelaars en snel data beschikbaar hebben over de status van een transport. Ze stellen eveneens dat er voor gebruikers – vooral verladers – kostenbesparingen voor het oprapen liggen. Deze twee punten trekken massaal investeerders aan en dat is de reden waarom veel startup bedrijven zich wagen aan het avontuur. De nieuwkomers onderscheiden zich van bestaande expediteurs, omdat het echte techbedrijven zijn. Daarmee bedreigen ze vooral de rol van de traditionele ‘offline’ expediteurs en soms ook van logistiek dienstverleners. De missie is: technologie moet ook voor verladers van meerwaarde zijn. Dat is nu vaak niet het geval, valt bij de startups te horen. Hieronder een summier maar verhelderend overzicht.
Lees verder
Flexport - één van de grootste wereldwijd opererende digitale expediteurs. In zeven jaar tijd groeide de onderneming van dertig naar tweeduizend werknemers. Daarvan zijn er driehonderd bezig met softwareontwikkeling. De focus ligt op het afhandelen van lucht- en zeevracht, voor sommige klanten biedt het platform ook trucking aan. De oplossing is cloudgebaseerd en geeft diverse monitoring en rapportagemogelijkheden. Flexport geeft ook inzicht aan eigenaren van lading en aan 4PL’s. Hoewel die misschien iets minder tools tot hun beschikking hebben, wil Flexport ook hen en eigenlijk zoveel mogelijk partijen een zelfde klantervaring bieden. De focus ligt (nog) niet op het kleinbedrijf, omdat een verlader/vervoerder wel enig volume moet hebben om dit platform goed te kunnen benutten. De grens ligt bij vijftig containers per jaar.
Shypple - digitale freight forwarding service-specialist Shypple heeft als bijnaam de Booking.com voor scheepslading. Importeurs en exporteurs worden veelal door een expediteur aan elkaar gekoppeld. Dit startup bedrijf ontwikkelde een digitaal platform waarmee klanten zelf eenvoudig een reder of luchtvaartmaatschappij kunnen boeken voor hun containers. Shypple biedt bedrijven daarbij inzicht, zodat ze weten waar hun goederen zich bevinden. Vrachtladingen aan papierwerk zijn verleden tijd, belooft het bedrijf. Het in 2016 opgerichte platform verbindt al meer dan 3.000 bedrijven, waaronder Bunzl en HKliving, die met dit platform hun supply chain managen. Financieel gaat het Shypple ook voor de wind. Onlangs werd 25,5 miljoen euro opgehaald, vier maanden na de eerste ronde, toen er 7 miljoen euro werd opgehaald. Bij de tweede investeringsronde nam Shypple tegelijk Milestone over dat in Europa actief is op het gebied van de logistiek van versproducten.
ChainCargo - zet zichzelf neer als digitale logistiek dienstverlener. Het bedrijf groeit hard. Ter illustratie, de omzet in deze twee maanden (oktober en november 2021) is meer dan de omzet over heel 2020 en loopt volgens het platform in de miljoenen. ChainCargo richt zich vooral op het bedienen van verladers. Dat platform is opgebouwd uit verschillende microservices die onafhankelijk van elkaar kunnen op- en afschalen. ChainCargo optimaliseert de beschikbare capaciteit in bestaande transporttrajecten en zet digitalisering in als middel om te verduurzamen. Het platform koppelt techniek en data aan de behoefte van verladers. Eind september werd tijdens een nieuwe investeringsronde 1,7 miljoen euro opgehaald. Daarmee bedraagt het totaal aan groeigeld, dat werd opgehaald het afgelopen jaar, 3 miljoen euro. De kapitaalinjectie komt goed van pas. ChainCargo gaat dit jaar uit van een vervijfvoudiging van de omzet.
Hoewel er veel platforms in opkomst zijn, is er wel een duidelijk onderscheid te maken tussen diverse soorten. Ruwweg zijn er de volgende soorten aanbieders:
Ontruck – een digitale vrachtmakelaar met Spaanse roots streeft er naar om het transport op regionaal niveau te optimaliseren. Het bedrijf bedient verzenders en bedrijven die spoedzendingen nodig hebben. Vierduizend chauffeurs hebben zich aangemeld. Gebruikers kunnen door middel van technologie een match proberen te vinden tussen de lading en het best bijpassende vervoer/voertuig. De focus ligt op gepalletiseerde artikelen. Sinds 2019 is Ontruck actief op de Nederlandse transportmarkt. Elke dag verzendt het bedrijf duizenden pallets via het netwerk. Door grote hoeveelheden transportdata en toepassing van kunstmatige intelligentie in één innovatief systeem te combineren, wil het bedrijf de transportmarkt in Europa helpen bij verdere digitalisering. Onder meer met het transportmanagementsysteem Tessa, een algoritme dat voorzien is van machine learning, waarmee het mogelijk is om routes te berekenen in enkele seconden in plaats van tientallen minuten.
Cargors – één van de nieuwste startups op dit moment. Wat het platform wil is de expediteur als tussenlaag wegsnijden, dus transporteurs direct online koppelen met verladers zonder tussenkomst van brokers of expediteurs. Zo kunnen ze hun zendingen volledig zelf beheren zonder investeringen te doen of abonnementen af te sluiten. Anders dan bij veel andere platformen is er geen prijsbeïnvloeding, belooft het platform, dat gratis wordt aangeboden. Cargors zegt zorg te dragen voor een kwalitatief netwerk van gerenommeerde vervoerders en verzenders in de Benelux en Duitsland en roept transporteurs op zich aan te sluiten. Deze markt staat bekend om het gebrek aan transparantie in de prijsvorming, betogen de initiatienemers. Cargors maakt het mogelijk om via een gestroomlijnd proces direct met vervoerders te handelen en prijsafspraken te maken. Het platform geeft data-analyses en algoritme technologie voor geautomatiseerde matching.