Het coronavirus heeft niet gezorgd voor een lockdown in de logistiek vastgoedmarkt. Na de eerste schok werd de draad al snel weer opgepakt en trekt de vraag naar XXL-distributiecentra – met name vanuit de food en e-commerce- weer flink aan. Niet alleen in Nederland, maar ook bij onze buren: in België en Duitsland zijn grote panden weer volop in aanbouw. Bedrijven willen met deze mega panden zo dicht mogelijk bij de consument zitten. Maar dat wordt steeds lastiger, want ruimte wordt steeds schaarser.
Lees verder
Deze conclusie trekken Buck Consultants International en de Duitse consultancy branchegenoot Bulwiengesa in een recent verschenen white paper over de groei van mega-dc’s in wat wordt genoemd het ‘logistieke hart van Europa’.
Om maar gelijk tot de conclusie te komen van deze whitepaper: De twee consultancybureaus verwachten dat bedrijven door de toenemende vraag naar XXL-dc’s bij de selectie van de voor hun ideale locaties – het liefst zo dicht mogelijk bij grote steden - flink wat concessies zullen moeten doen. “De zoektocht naar een stabiele vestgingslocatie voor de toekomst is een complexe onderneming, waarvoor niet één klinkklare oplossing bestaat”, klinkt het.
De mega-dc’s zijn in de drie onderzochte landen de afgelopen vijf jaar als paddenstoelen uit de grond geschoten, constateren Buck en Bulwiengesa in hun white paper. In de periode 2013 tot en met 2019 registreerden beide consultants in hun beide databases de aankondiging of bouw van 424 mega-dc’s van meer dan 40.000 vierkante meter. Bij elkaar kwam er in het logistieke hart van Europa zodoende 28,9 miljoen vierkante meter aan magazijnvloerruimte bij, aldus de opstellers van de white paper. Duitsland bouwde de meeste XXL-dc’s met 285 nieuwe panden. In Nederland verrezen er 98 en in België 41.
Overzicht van waar nieuwe mega-distributiecentra zijn gerealiseerd verspreid over Duitsland, Nederland en België in de periode 2013- 2019. In het overzicht zijn ook de XXL-dc’s meegenomen waarvan de bouw in 2018/2019 is aangekondigd, maar waarvan de oplevering staat gepland voor dit jaar of volgend jaar. Bron: Buck Consultants International/Bulwiengesa
In Nederland is de provincie Noord-Brabant met 34 XXL-distributiecentra de meest populaire vestigingsplaats voor XXL-dc’s, gevolgd door Limburg (21), Zuid-Holland (20), Gelderland (7) en Noord-Holland (6). Groningen en Drenthe zijn het minst geliefd, zij verwelkomden geen enkel XXL-dc in de onderzochte periode. In België is Antwerpen met 12 mega-distributiecentra gewild, gevolgd door de provincies Oost Vlaanderen, Limburg, Luik en Vlaams Brabant. De Duitse favoriet is de deelstaat Noord-Rijn Westfalen (68 XXL-distributiecentra), gevolgd door Nedersaksen, Beieren, Hessen Baden-Württtemberg.
Op de foto het Amazon distributiecentrum in Werne (Noord-Rijn Westfalen) Amazon is in Duitsland - samen met onder meer Zalando - koploper waar het gaat om de bouw van mega-distributiecentra. Duitsland is koploper de afgelopen jaar volgen het onderzoek van Buck Consultants en Bulwiengesa met 285 nieuwe XXL-distributiecentra. In Noord-Rijn Westfalen verrezen de meeste mega-distributiecentra.
Volgens de opstellers van de whitepaper is de vraag naar logistiek vastgoed in de vijf jaar voorafgaand aan de huidige coronacrisis fors toegenomen. Als belangrijkste redenen noemen de onderzoekers:
België blijft ook niet achter de laatste jaren waar het gaat om de realisatie van nieuwe XXL-distributiecentra. Vorig jaar mei opende Carglass in Bilzen (Belgisch Limburg) zijn Europese distributiecentrum (foto) van 42.000 vierkante meter. Het is het grootste distributiecentrum voor autoruiten en glastoebehoren ter wereld van de Belrongroep, het bedrijf waar Carglass onderdeel van is.
Een belangrijke groeifactor van het aantal XXL-distributiecentra vormt zoals gezegd de snelle groei van e-commerce en foodsector. In de praktijk blijken er zoals gezegd volgens de opstellers van deze whitepaper veel obstakels te zijn om grote distributiecentra te vestigen vlakbij eindgebruikers. De enorme concurrentie bij het verwerven van geschikte locaties – speciaal in de grote steden – betekent in de praktijk dan ook vaak dat er compromissen moeten worden gesloten bij de locatiekeuze. Het vinden van een geschikte vestigingsplaats voor een XXL-dc wordt dan ook een steeds complexer vraagstuk.