headerfoto - foto wordt afgesneden aan onderkant

Dowload poster onderaan de pagina 

 

Zo zijn we op weg naar morgen – het AH dc van de toekomst

Hoe vertaal je strategie naar de werkvloer? Niet met gelikte powerpoints, maar door samen uit te tekenen wat de koers is. AH deed dat met mensen in de dc’s en kwam met een aansprekende poster. “Dit vinden wij belangrijk.” 

Lees verder 

De meest geliefde en gezonde dc’s van Nederland. Dat is de ambitie die Albert Heijn met de medewerkers op diverse locaties tamelijk gedetailleerd heeft uitgewerkt op posterformaat. “Het laat zien op welke manier wij samen willen werken aan een goed resultaat”, verklaart Marjon de Koning, logistiek directeur van de supermarktorganisatie. “We willen dat onze medewerkers in de dc’s zich ook onderdeel voelen van Albert Heijn en waar we als bedrijf voor staan. Dat ze snappen wat hun rol is in het geheel.” De poster is niet de weerslag van een omvangrijk motivatieprogramma, maar meer een praatstuk. “We weten ‘wat’ we moeten doen – tijdig leveren, volledig en tegen lage kosten – de poster vertelt ons ‘hoe’ we deze resultaten behalen. Tijdens diverse overlegjes en andere meetings halen we de poster er bij, zeker als er belangrijke keuzes moeten worden gemaakt. ‘Past dit in het plaatje’, vragen we ons af. Draagt dit bij om te komen tot het meest geliefde en gezonde dc van Nederland.”

 

Voorkom verspilling

De doelstellingen zijn niet in harde cijfers vastgelegd. Geen strakke KPI’s, maar meer een gevoel. Zijn we op de goede weg? Als voorbeeld geeft De Koning het streven naar ‘wij gooien niets meer weg’. “Dat betreft veel aspecten, zoals samenwerken met de Voedselbanken, maar ook de inrichting van het logistieke proces, zodanig dat weggooien niet meer voorkomt. Ik zie om me heen, dat we op dit punt al veel hebben bereikt.”

 

Gaaf om hier te werken

Samen werken aan mooie resultaten, maar met onderling respect en een open, eerlijke houding naar elkaar. “Mensen moet zich veilig voelen. Respect zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar niet iedereen heeft daar hetzelfde beeld bij. Gezien de verschillende achtergronden van de mensen hier kun je onbedoeld toch een verkeerde indruk oproepen. Praat daar over. Ook voor nieuwkomers geldt dat ze meteen moeten merken dat ze welkom zijn. En natuurlijk moet de werkplek fris ogen, prettig om hier te zijn, net als in de winkels.”

AH poster DC 2020_416

Marjon de Koning (50)

Sinds vorig jaar mei is Marjon de Koning de nieuwe logistiek directeur van Albert Heijn. Daarvoor vervulde ze vanaf 1993 diverse financiële, operationele en HR functies bij TNT en PostNL. “Het verhogen van de inzetbaarheid van medewerkers, dat vind ik superbelangrijk en gaaf om te doen. Dat was precies wat me aansprak in deze functie. Mijn belangrijkste aandachtspuntje op de poster? Helemaal links staat ‘wij zijn voortrekkers!’. Dat is waar we samen en individueel voor staan, persoonlijk leiderschap op elk niveau. Iedereen kan het voortouw nemen, ongeacht je functie of achtergrond. Daar geloof ik in.”

Mislukking van de maand

“Het mag ook mis gaan. Er zijn niet alleen succesverhalen. Voel je niet meteen schuldig, maar laten we met elkaar leren van fouten.” Bijvoorbeeld als het gaat om innovaties. Soms probeert het management wat uit en presenteert dat in een mooie powerpoint. De Koning vindt dat prima, zolang er maar ruimte is voor discussie en input van de werkvloer. Dat zet mensen in beweging. “Ook als het mislukt is het nodig om dat te benoemen en te zeggen: stop er maar mee. Niemand zegt hier: je mag geen fouten maken. Medewerkers leggen zich vaak zelf die druk op.”

 

Hand aan de leuning

Een veilige werkomgeving met als nieuwe norm: hand aan de leuning. De procedures zijn helder, maatregelen als gescheiden looppaden en het dragen van veiligheidsschoenen zijn ook geen discussie meer. “Maar het gedrag bepaalt of het werk echt veilig is. Dat moet iedereen beseffen, niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen. Onze orderpicktrucks die met de medewerker zelfstandig meerijden gaan we overal uitrollen. Die stoppen als er gevaar dreigt en je hoeft er als bestuurder niet steeds op en af. Mensen houden controle over het werk, maar met minder fysieke belasting.”

 

Gebruik je vakmanschap

Trots zijn op het werk dat je doet, ook nu de mechanisatiegraad sterk toeneemt met het gerobotiseerde dc in Zaandam als ultiem voorbeeld. “Het werk is anders, maar niet minder interessant. We doen er alles aan om mensen daarin mee te nemen en op te leiden. Responsief ingericht betekent hier, dat medewerkers tegen onvoorziene situaties kunnen aanlopen. Dan willen we graag dat ze zelf in actie komen. Weet waar je in het proces mee bezig bent en ook waar collega’s om je heen mee bezig zijn.”

 

Zorg goed voor jezelf

Fitte mensen in een fitte organisatie. Dat gaat ver en raakt bijvoorbeeld ook de financiële situatie van mensen. Want: ‘gat in de hand, stress in het pand’. “We proberen daarover met de mensen in gesprek te komen. Het helpt vaak enorm als je de tijd neemt om mee te denken. Maar we zijn ook terughoudend – bijvoorbeeld wat betreft voeding. Ook bij ons liggen nog gewoon kroketten in de kantine, maar er komen wel steeds meer salades bij – in lijn met wat we in de winkels promoten en in Allerhande. Geen verplichting, maar meer verleiding en bewustwording.”

 

Inzetbaar zijn en blijven

‘Duurmaat’ – het is een samentrekking van duurzaam en maatwerk met als doel om individueel te kijken naar wat medewerkers kunnen, nu en in de toekomst. “In gesprekken met team- en shiftleiders (TL/SL) komt naar voren wanneer oudere medewerkers geen nachtdiensten meer gaan draaien en kijken we naar de juiste mix van vast en flexibel. Verder hebben we centraal en op locatie mensen, die nadenken over de inrichting (Log Prep) van het dc en van werkplekken. Ik ben voorstander van zoveel mogelijk keuzevrijheid binnen de afspraken die we hebben gemaakt.”

Foto in kolom - 6:4 verhouding
Bekijk een vergroting van de AH poster (.pdf)

Statushouders aan het werk

AH poster DC 2020

5/14
Loading ...