Lees verder 
Scania Logistics in Zwolle heeft amper tot geen moeite om personeel binnen te halen en vast te houden. Waarom? De Zweedse truckbouwer werkt met een shift aanpak die werkt. Esther Loorbach, coach leiderschap en eigenaar van Mutli Win geeft haar visie op shifts in het algemeen en de aanpak van Scania Logistics in het bijzonder.
Ook in en om Zwolle is het binnenhalen en behouden van werknemers een opgave. Toch heeft de logistieke tak van Scania weinig tot geen problemen, claimt Marco de Boer, HR directeur van Scania Logistics, de logistieke tak van de truckfabrikant die de supply chain flink op de schop heeft genomen.
Volgens de HR manager heeft Scania Logistics een andere visie op arbeid en flexibiliteit. “We benaderen de arbeidsmarkt iets anders. We werken onder andere met twee shifts binnen een tijdframe. We hebben de shifts verdeeld in kwarten. Dus 6.00 uur tot 10.00 uur en van 10.00 uur tot 14.00 uur et cetera.”
Hierdoor kan Scania veel gerichter en breder de juiste (flex) mensen zoeken en aantrekken, claimt De Boer. De werktijden zijn flexibeler en sluiten beter aan bij de privésituatie van de werknemers. Mensen met kinderen bijvoorbeeld zijn beschikbaar tussen 10.00 uur en 14.00 uur, maar niet om 8.00 uur.
Door deze aanpak kan Scania nu wel beroep op deze groep doen terwijl dat voorheen minder goed kon. Randstad, die in huis is gevestigd, zorgt voor dit pool systeem van flexkrachten. “Wij vragen uren en vaardigheden aan, Randstad vult deze vervolgens in.” Om de kennis en kwaliteit te bewaken, werkt Scania met een stabiele basis van vaste krachten “die breed inzetbaar is.”