STL schat in dat zo’n 3 procent van de vrachtwagenchauffeurs momenteel vrouw is. Om het huidige chauffeurstekort op te lossen, wil de sector daarom de komende jaren 3.000 chauffeurs werven. Geïnteresseerden kunnen zich op de website ikwordvrachtwagenchauffeur.nl aanmelden. Degenen die overtuigend genoeg kunnen bewijzen dat ze gemotiveerd zijn, krijgen minimaal 85 procent van het lesgeld vergoed en behalen in zo’n 3 tot 6 maanden de benodigde papieren.
Om de sector te ondersteunen en vrouwelijke chauffeurs aan te trekken, verzamelt Volvo Trucks Nederland op haar website verschillende initiatieven van organisaties en vervoerders die zich inzetten voor meer diversiteit en waar vrouwelijke chauffeurs welkom zijn. Het Zweedse bedrijf organiseert al sinds 1999 zogenaamde vrouwendagen in Zweden om het belang van diversiteit in het chauffeursvak te ondersteunen.
Maar hoe trek je vrouwen aan voor dit `typische` mannenberoep? Leven er niet te veel vooroordelen bij vrouwen waarom het werk niet geschikt zou zijn? Chauffeur Nathaly Bol vertelt in een video over haar ervaringen. Ze werkt nu enkele jaren bij het bedrijf van haar vader.
“Natuurlijk was de stap voor mij makkelijk, omdat ik er al op jonge leeftijd mee in aanraking kwam. Het verbaast me alleen nog steeds dat er maar zo weinig vrouwen chauffeur zijn. Het werk is niet zo zwaar meer. Auto’s zijn luxer en beter ingericht.” Ook voelt ze zich als vrouw veilig in het vak: “Ik heb me nooit onveilig gevoeld, ook niet als ik ergens moet overnachten. Wel merk ik dat mensen nog dagelijks vreemd opkijken als ik uit de truck stap. Het is niet vanzelfsprekend dat een vrouw dit werk doet. Maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit werk kan doen ongeacht of je nu man of vrouw bent of groot of klein. Je hoeft daar echt niet een bepaald type voor te zijn. Je moet gewoon lekker jezelf zijn.” Nathaly was een van de finalisten van de verkiezing NK Veiligste Chauffeur vorig jaar.
Geen last van parkeerproblemen
De 21-jarige Elke Yland rijdt ook sinds een jaar in een vrachtwagen. Ze werkt als chauffeur bij Baks Logistiek uit Borculo. "Ik ben regelmatig de hele week van huis, maar dat gaat best. Om wat voor reden dan ook lukt het me vaak wel om een parkeerplek te vinden wanneer ik in Duitsland onderweg ben. Van de parkeerproblemen waar je veel over hoort, heb ik gelukkig niet zo veel last, tot nu toe. Ik sta dan bij voorkeur bij een Autohof." Ze zegt dat ze haar vriendinnen regelmatig ziet. "De meesten doen een HBO-opleiding, maar ze willen allemaal horen over mijn werk. Het is in dit vak niet zo, dat je vriendenkring uit het zicht raakt, omdat je altijd onderweg bent. En tijdens het rusten is het altijd leuk om even te appen waar ik nou weer terecht ben gekomen!"
Bij ML-Service, een bedrijf dat chauffeurs en logistiek personeel detacheert en opleidt werken tien vrouwen als chauffeur. Tegenover het AD vertelt eigenaar Martin Mauritz dat dit in het begin allesbehalve makkelijk was. “De oude garde stond er niet voor open. We moeten af van het vooroordeel dat het een mannenberoep is. Gelukkig ziet het gros van de bedrijven dat inmiddels ook.”
Volgens Mauritz gaan vrouwen netter met het materieel om. “Ze staan hun mannetje. Oók de tengere poppetjes die we ertussen hebben. Bovendien krijgen we sinds hun toetreden veel minder klachten. Chauffeuses zijn voorzichtiger en een schoner.”