Zo krijg en behoud je de juiste mensen

De arbeidsmarkt is misschien wel de grootste uitdaging voor de logistieke sector vandaag de dag. De sector heeft te kampen met een schreeuwend personeelstekort; het tekort is voelbaar in het hele land. Met deze tips van Esther Loorbach van Multi Win (video) en andere HR experts zorg je er voor dat jouw bedrijf wel de (juiste) mensen krijgt en behoudt.

De arbeidsmarkt is misschien wel de grootste uitdaging voor de logistieke sector vandaag de dag. De sector heeft te kampen met een schreeuwend personeelstekort; het tekort is voelbaar in het hele land. Met deze tips zorg je er voor dat jouw bedrijf wel de (juiste) mensen krijgt en behoudt.


2018 was het jaar van de personele schaarste. Steeds meer regio’s staan in het ‘rood’ waar het gaat om schaarste aan logistiek medewerkers, de verhouding tussen vraag en aanbod. De schaarste-index ten aanzien van logistiek medewerkers is in 2018 opgelopen en het beeld in 2019 zal niet anders worden is de verwachting. Het aantal vacatures zal in de komende jaren toenemen van 42.700 in 2015 tot 52.000 in 2020, een gemiddelde stijging van 4% per jaar. In pakweg 65 procent van de vacatures voor logistiek medewerkers zoeken bedrijven naar lager of geen expliciet opleidingsniveau, terwijl in 35 procent van de vacatures een MBO niveau wordt gevraagd. .
Het grootste tekort, in aantallen, betreft vachtwagenchauffeurs. Ook aan werkvoorbereiders en planners is een groot gebrek. Ongeveer een kwart van het totaal. In de komende jaren zal de vraag naar dit beroep ook het grootst zijn, stelt Panteia. Logistiek en supply chain managers hebben de banen eveneens voor het uit zoeken. Het totaal aantal hogere logistieke banen neemt toe: van ongeveer 271.100 in 2017 naar ongeveer 287.600 in 2022. Het gebrek aan logistiek personeel is groot. Wie de dans wil ontspringen moet creatief zijn. Zoals Scania Logistics bijvoorbeeld dat zijn werktijden heeft geflexibiliseerd.
Een ander goed voorbeeld is DHL Express dat bliksemstages biedt aan jongeren. Welke slimme wervingscampagne je ook kiest; wie personeel wilt werven, behouden en gezond houden zal moeten investeren in een gedegen aanpak.


Foto 1 - 6:4 verhouding

Medewerkers werven


Foto 2 midden links - 16:9 verhouding (vdeoformaat) 6:4 verhouding

Mensen behouden


Foto 3 - 6:4 verhouding

Gezondheid


Foto 4 - 6:4 verhouding

Slimme voorbeelden


Zo krijg je de juiste mensen

Om werknemers en talenten binnen te halen, moet je niet alleen een goede werkgever zíjn, maar je ook als zodanig te presenteren. Dat vergroot de kans dat gewilde werknemers voor jou kiezen. Social media en content kunnen daar een uiterst effectieve rol in spelen, stelt Emile van den Berg, van SOCIAL.INC Niet in de laatste plaats, omdat dit kanaal de unieke mogelijkheid biedt om direct te handelen op basis van het sentiment in de markt en als werkgever de dialoog aan te gaan met potentiële werknemers. Vier stappen en tactieken die je een voorsprong geven bij het werven van nieuwe werknemers en het verstevigen van de band met de huidige werknemers.

  • Van luisteren naar verbinden: tell
    Waarom starten met luisteren? Simpel: wanneer jij iemand enthousiast wil maken voor jouw bedrijf of branche, dan is het belangrijk om te weten waar hij of zij warm voor loopt. Voor de een is dat primair het salaris, voor de ander het imago van het bedrijf en voor weer een ander een specifiek project of het hogere doel waar dit aan bijdraagt.

    Wanneer je wat groter wil uitpakken om er zeker van te zijn dat je voldoende kandidaten bereikt, dan is het goed om huidige werknemers een rol te geven in deze communicatie. En dat mag best met een vleugje humor.

  • Van verbinden naar aannemen
    Heb je als werkgeversmerk de aandacht van mogelijke kandidaten weten te vangen? Dan is social content een uitstekend middel om deze aandacht voor langere tijd vast te houden. Door huidige werknemers een actieve rol te geven (net als bij stap 1 dus!), leveren deze zelf een belangrijke bijdrage aan de verspreiding van het nieuws over de voordelen en de lol van het werken bij de betreffende werkgever. Onderschat daarbij de kracht van goed community management niet! Actieve en betrokken moderatie van de reacties rondom social content leidt als snel tot een verdubbeling van engagement en effectiviteit.

 

Wie jonge talenten wil werven, doet er goed aan om een gezonde balans tussen werk en privé te benadrukken. Jonge werknemers vinden gezondheid bovengemiddeld vaak een belangrijke factor in goed werkgeverschap. Ook flexibiliteit is essentieel, zo blijkt uit de succesaanpak van Scania Logistics
Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group op het GfK Consumentenpanel. 1.003 hoogopgeleide jongeren uit de Nederlandse beroepsbevolking in de leeftijdscategorie 18 tot 30 jaar gaven antwoord op vragen naar de interesse in een gezonde levensstijl en de werk-privé balans.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Wie jonge talenten wil werven, doet er goed aan om een gezonde balans tussen werk en privé te benadrukken.

Zo behoud je je medewerkers

Het behouden van bestaande klanten vergt een investering in aandacht en geld, maar is dan nog steeds beduidend kostenefficiënter aanpak, dan het werven van volledig nieuwe werknemers. Vanuit social media en content lever je daar een goede bijdrage aan, door je werknemers – zoals Albert Heijn dit doet – een actieve rol te geven in de externe social mediakanalen.

 

Elke organisatie heeft haar eigen social HERO’s (Highly Empowered and Resourceful Operatives). Door deze medewerkers te betrekken bij het verspreiden van de werkgeversverhalen (dat klinkt minder sexy dan het is), worden deze voorzien van de meest geloofwaardige afzender. Met als bijkomend voordeel dat ook de netwerken van de HERO’s zelf bereikt worden. De reacties die hierop volgen zijn vervolgens weer belangrijke informatie voor nieuwe campagnes. En daarmee is de cirkel rond. 

Ook wanneer de nieuwe medewerker aan de slag gaat, is het van belang om gestructureerd ondersteuning te blijven bieden. De meeste organisaties doorlopen op zijn minst een aantal procedures; het geven van achtergrondinformatie over het bedrijf, het doornemen van de verwachtingen, trainingen en introductiegesprekken met collega’s. Na de eerste paar maanden is het echter nog steeds belangrijk om er regelmatig voor te zorgen dat de persoonlijke doelstellingen van werknemers overeenkomen met de zakelijke missie en visie van het bedrijf, stelt Ruud Worung, directeur Nederland Cornerstone OnDemand.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Elke organisatie heeft haar eigen social HERO’s (Highly Empowered and Resourceful Operatives). 

Zo houd je je mensen gezond

Jonge werknemers vinden gezondheid bovengemiddeld vaak een belangrijke factor in goed werkgeverschap. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group op het GfK Consumentenpanel. Niet vreemd, want een derde van het ziekteverzuim in Nederland wordt veroorzaakt door werkgerelateerde psychische klachten: werkdruk, werkstress, overwerk, pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld. Het is dus als werkgever zaak hier mee aan de slag te gaan. Niet alleen om mensen gezond te houden, maar ook om de continuïteit binnen het bedrijf te waarborgen en de kosten te reduceren. Een zieke medewerker kost een werkgever gemiddeld 230 euro per dag, blijkt uit cijfers van TNO. Organisaties die werken aan een goede employee experience zien hun ziekteverzuim dalen. Zorgen voor een goede employee experience en meer werkplezier begint bij regelmatig gesprekken voeren met je team en collega’s, schrijven Gea Peper en Heleen Mes in hun boek Employee Experience. De gesprekken met het team en collega’s moeten niet alleen over het werk en werkplezier, maar zeker ook over de thuissituatie. Dan kan dan tijdig worden ingegrepen als de emmer dreigt te over te lopen. Organisaties die flexibel omgaan met zorgtaken hebben gemiddeld 25 procent minder ziekteverzuim. Wanneer iemand ziek wordt, is het belangrijk om contact te houden: een telefoontje en een kaartje van het eigen team. Dat leidt wederzijds tot een grotere betrokkenheid. Blijf met elkaar zoeken naar werkzaamheden die wel kunnen, in plaats van stil te blijven staan bij wat nog niet lukt. Zorg dat er geen drempel wordt gecreëerd die de terugkeer belemmert. Proactief loopbaangedrag speelt een belangrijk rol bij het stimuleren van duurzame inzetbaarheid, stelt Anna van der Horst is adviseur en onderzoeker bij eelloo. Organisaties kunnen medewerkers helpen dit gedrag te versterken. Interventies kunnen hierbij zeer waardevol zijn. Een voorwaarde voor succes is de combinatie van zelfstandig (online) werken en ruimte voor persoonlijke doelen met een duidelijk kader. Belangrijk is dat medewerkers urgentie voelen door samen te reflecteren, feedback uit te wisselen en plannen voor de toekomst te maken.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Een derde van het ziekteverzuim in Nederland wordt veroorzaakt door werkgerelateerde psychische klachten: werkdruk, werkstress, overwerk, pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld.

Slimme voorbeelden uit de praktijk

  • Werving
    Wie de dans wil ontspringen moet creatief zijn. En daaraan is geen gebrek in de logistieke sector. Simon Loos blinkt uit met opvallende wervingscampagnes om chauffeurs en andere medewerkers te trekken. Logistieke dienstverleners als Leen Menken, Müller Fresh Foods en Bentvelzen Transport in Alphen aan den Rijn mikken op de inzet van statushouders.  Scania Logistics zoekt het in flexibilisering van werktijden; en met succes.

  • Behoud mensen/gezondheid
    Zwaar werk minder zwaar maken en dus prettiger en duurzamer. Dat is de aanpak die The Greenery kiest. De groothandel in groente en fruit investeert in robots. Robotisering moet het magazijnpersoneel ontlasten bij zware en repeterende werkzaamheden. Edwin Poldervaart, directeur Supply Chain Management bij The Greenery: “Denk hierbij aan vullen en stapelen van gevulde transportverpakkingen. Dit zorgt voor uitval van personeel. Met oog op een steeds ouder wordende personeelsbestand en toenemende krapte op zowel de arbeids- als ook de uitzendmarkt bleek robotisering op onderdelen van ons productieproces een interessante oplossing.”

    Pon lanceerde jaren terug al zijn Pon Fit programma. Het doel: mensen gezond en vitaal te houden. Dit gebeurt onder meer via sportieve activiteiten, maar ook via gezondheidschecks.
Foto in kolom - 6:4 verhouding

Wie de dans wil ontspringen moet creatief zijn.


Drieluik gezondheidsprogramma's

Personeel werven en behouden

3/14
Loading ...