De status van statushouders

Acht statushouders zijn recent gestart bij DSV in Moerdijk met een nieuwe baan én inburgeringslessen. Het initiatief van de logistieke dienstverlener is niet uniek, garantie op succes evenmin. Diverse logistieke bedrijven gingen DSV voor met wisselende resultaten.

Lees verder 

Tekort aan personeel. Wie de dans wil ontspringen moet creatief zijn. Opvallende wervingscampagnes, scholing, samenwerkingsverbanden, bonussen én statushouders. Steeds meer bedrijven zien in de nieuwe Nederlanders de oplossing voor het probleem personeelstekort.

 

DSV doet precies dat. Acht statushouders zijn recent gestart bij DSV voor 32 uur per week een maand lang. Gedurende deze proefmaand loopt de uitkering via het Werkplein door. Na de proefperiode krijgen de deelnemers bij geschiktheid een contract bij Randstad. Op dat moment gaan ze aan de slag met taaltrainingen, inburgeringslessen en werknemersvaardigheden.  

 

Müller Fresh Food Logistics

Een nobel streven waar alle partijen baat bij hebben, maar een aanpak die in de praktijk niet altijd even soepel verloopt. Zo blijkt uit het initiatief van Müller Fresh Food Logistics. De logistieke dienstverlener wilde zijn tekort aan vrachtwagenchauffeurs. tackelen met de hulp van statushouders. Het bedrijf uit Holten kondigde eind vorig jaar enthousiast aan vluchtelingen opleiden tot chauffeur. Zo ver is het niet gekomen. Onder meer bureaucratie en verschil in inzicht zorgde dat het project nooit echt van de grond is gekomen. Jan Peter Müller, eigenaar van Müller Fresh Food Logistics: “Ons project is ondanks vele inspanningen gestrand. Uiteindelijk is de conclusie dat taal de belangrijkste beperking is om chauffeur te worden. Om alle rijbewijzen, bijbehorende certificaten  en de code 95 te behalen is kennis (lezen, schrijven en mondeling) van de Nederlandse taal op een vrij hoog niveau noodzakelijk. Ook het benodigde aantal kandidaten om het plan efficiënt op te zetten, is een reden dat het idee niet is geslaagd. Andere oorzaak: “Het beleid van gemeentes om trajecten financieel te ondersteunen wijkt nog wel eens van elkaar af.” Zijn tip voor collega’s: “Ik moet helaas constateren dat men er voor chauffeurs niet aan moet beginnen om de genoemde redenen. De drempel is gewoonweg te hoog ten opzichte van andere beroepen waar ook een groot tekort aan is. Bijvoorbeeld in de bouw. Hiervoor zijn geen formele certificaten of diploma’s noodzakelijk.”

Foto in kolom 6:4 verhouding

Bentvelzen Transport

Dat het initiatief in Holten vroegtijdig is gestrand, wil niet zeggen dat een statushouder niet kan uitgroeien tot een volwaardige chauffeur/medewerker. Integendeel. Een groep van zes statushouders ging vorig jaar aan de slag bij Bentvelzen Transport in Alphen aan den Rijn. Nu een jaar later hebben vijf statushouders hun C rijbewijs. En één heeft zijn CE rijbewijs met ADR certificaat en is in vaste dient. De andere vier volgen wanner ze hun CE Rijbewijs hebben”, stelt Peter van der Sterre, operationeel directeur. Hij is dik tevreden met zijn nieuwe medewerkers uit Syrië, Iran en Eritrea. Terugkijkend op het traject zegt hij: “De basis van het succes is goede selectie. Je moet goed selecteren op taal, enthousiasme en intelligentie. Daarnaast is het belangrijk dat je enthousiaste mensen hebt bij de verschillende partijen die meewerken aan het project. Het kost immers veel tijd. 

Wij hebben de mannen veel mee laten rijden met onze chauffeurs zodat ze ook de termen in de praktijk leren.” Van der Sterre wil dan ook graag een nieuw klasje met statushouders opstarten volgend jaar: “Wellicht samen met een collegabedrijf zodat ze een grotere groep kunnen vormen.”

 

Leen Menken

Een goed voorbeeld is ook Leen Menken Food Logistics. Leen Menken (onderdeel van bpost) heeft sinds 2018 statushouders uit met name Eritrea in dienst. “Dat kwam ons min of meer aanwaaien”, stelt directeur Leen Menken. “De eerste Eritreeër meldde zichzelf, en we hebben hem een kans gegeven. Een paar dagen later nam hij een vriend mee.” Nu werken er zeventig statushouders bij het e-fulfilmentbedrijf. “We doen dat via een uitzendorganisatie en zijn er heel blij mee.”

 

De statushouders starten met inpakwerkzaamheden. Inmiddels is een aantal gepromoveerd naar een intern transportfunctie (goederenontvangst/controle) en senior functies (aansturend). Het aantal werkende statushouders is bij Leen Menken nog steeds licht groeiend. Met name via de uitgebreide kennissenkringen van de huidige werknemers krijgt het bedrijf iedere keer weer nieuwe instroom.

Status van statushouders_775

Bij Leen Menken werken zo’n zeventig statushouders in verschillende logistieke functies.

 

De statushouders geeft Leen Menken ook de nodige flexibiliteit. Veel statushouders kunnen werken op tijden, bijvoorbeeld weekenden, wanneer andere werknemers niet kunnen. Op dagen dat ze niet werken gaan zij naar ‘school’ voor het inburgeringstraject. Dit stemt de logistieke dienstverlener af met de gemeenten (Den Haag en Zoetermeer), zodat ze worden ingedeeld op school op de ‘niet-werkdagen. Leen Menken werkt samen met de gemeenten om deze groepen in te laten stromen. De logistiek dienstverlener geeft bij de gemeente aan wat voor functies vrij zijn, waarna zij komen met passende medewerkers. Soms wordt er ook een tolk geregeld, als zij de taal nog niet goed beheersen. “Deze groep mensen is aan het inburgeren, en dit heeft als groot voordeel dat zij de Nederlandse taal en cultuur leren, en ook heel graag willen werken.”

 

Toolstation

Een ander succesverhaal is Toolstation. De gereedschappenleverancier uit Bleiswijk startte eind vorig jaar met zeven  statushouders, allen zijn opgeleid tot logistiek medewerker. Een jaar later staat de teller op twaalf. Jitse de Jong, HR adviseur Toolstation: “Het is tot heden een succes. De statushouders die bij ons worden voorgedragen krijgen eerst een training van een externe partij. Zo raken zij bekend met de jargon in de logistiek en met de Nederlandse cultuur en werkmentaliteit. Uiteraard worden zij vanaf dag één goed ingewerkt en zijn er wekelijks meerdere contactmomenten tussen de statushouder en zijn leidinggevende. Wij gaan nu kijken of er andere/meerdere afdelingen zijn waar statushouders ingezet kunnen worden zodat zij zich blijven ontwikkelen en geprikkeld blijven.”

Status van statushouders_791

De Jong erkent dat de cultuurverschillen in het begin even lastig waren. “Er zijn veel statushouders afkomstig uit Eritrea waar hiërarchie en autoriteit vaak hand in hand gaan. De baas vertelt je wat je moet doen en dan doe je het ook meteen. Na deze taak wacht je op nieuwe instructies. Hier in Nederland vinden wij proactieve werknemers juist heel prettig. Medewerkers die zelf op onderzoek uitgaan naar taken die zij kunnen doen en als zij even niets te doen hebben, dat zij dan werk creëren. Dit botste in het begin dus weleens. Toen is er vanuit de gemeente een trainer/coach gekomen die de cultuur uit Eritrea goed begrijpt en die heeft onze leidinggevende van belangrijke tips voorzien en inzicht gegeven in het ‘doen en laten’ van de Eritreeërs. Dit heeft een zeer positief effect gehad op de samenwerking en de productiviteit. Ook voelden de statushouders zich meer gezien, gehoord en begrepen.” Zijn tip voor bedrijven die overwegen statushouders aan te nemen: “Zorg dat je je goed inleest in de doelgroep die je binnen wilt halen en regel eventueel een trainer die het bedrijf wegwijs kan maken. Als je dezelfde ‘taal’ spreekt dan verloopt het inductieprogramma sneller en voelen de medewerkers zich sneller op hun gemak. Dit heeft uiteraard een positief effect op de productiviteit.”


De basis van het succes is goede selectie. Je moet goed selecteren op taal, enthousiasme en intelligentie

Aanpak DSV

DSV hoopt op een soortgelijk succes. “Door aan de slag te gaan bij DSV doen zij relevante werkervaring op en wordt gewerkt aan inburgering.Dit vergroot de verdere kansen op de arbeidsmarkt, aldus Bas Fraanje, regio-directeur Zuidwest-Nederland DSV“, over de morele kant van het verhaal.  

 

DSV werkt hiervoor samen met meerdere instanties als: Vluchtelingenwerk, Randstad, Werkplein en de gemeenten Moerdijk. “Door werk en inburgering hand in hand te organiseren, geeft dit aan beide kanten een impuls. Statushouders zijn meer beschikbaar voor werk en blijven werken aan hun inburgering. Door de ervaringen die statushouders op de werkvloer opdoen ben ik ervan overtuigd dat deze inburgering een extra boost krijgt”, licht Moerdijkse wethouder en Werkpleinbestuurder Thomas Zwiers toe.

 

Selectie van kandidaten

Het Werkplein Hart van West-Brabant heeft de kandidaten geselecteerd in samenspraak met taalaanbieder Elycio en Vluchtelingenwerk. Voor de werkgever is gekeken naar sectoren met een groot personeelstekort en bedrijven die anders niet aan geschikte werknemers komen. Het Werkplein heeft samen met kandidaten gekeken naar hun mogelijkheden om werkzaamheden uit te voeren, motivatie en fase van inburgering.

Wet Inburgering

Vanaf 2021 gaat een nieuwe Wet Inburgering van start. Met deze wet krijgen gemeenten zelf de regie om statushouders zo snel mogelijk op het vereiste taalniveau te krijgen en aan het werk te helpen. Direct via betaald werk deelnemen aan de Nederlandse samenleving, is het devies. De wet moet het proces om te participeren in de samenleving versnellen.


Regionaal – overzicht initiatieven

Status van statushouders

10/12
Loading ...