Advertorial

Youngones

Van Haren kiest voor online personeelsplatform

Youngones_792
Youngones_793

Een relatief nieuw fenomeen in de logistieke sector is een online platform waarmee je je flexibele schil kunt beheren. YoungOnes is een platform dat een razendsnelle digitale oplossing biedt voor alledaagse personeelsproblemen. Hoe werkt dat precies?

Lees verder 

Plotselinge ziekte van je vaste mensen, seizoenspieken, verlof of onverwachte gaten in je planning. Elk logistiek bedrijf kent het verschijnsel wel dat je vrij ad hoc flexibel personeel nodig hebt, als aanvulling op je vaste personeel. Je kunt dan de traditionele stap zetten naar een uitzendbureau. Maar tegenwoordig kun je ook kiezen voor een wezenlijk ander alternatief: een online platform.  

 

Nawid Sadat, accountmanager New Business van YoungOnes, legt haarfijn de verschillen met een uitzendbureau uit: “Bij YoungOnes worden vraag en aanbod direct aan elkaar gekoppeld. De recruiter gaat er dus tussenuit. Dat wil zeggen dat je niet alleen veel sneller aan geschikte kandidaten kunt komen, maar bovendien dat je die kandidaten volledig zelf kunt kiezen. Daarbij komt dat je werkt met freelancers en voor hen geldt de complexe WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans) niet die per 2020 in werking treedt.”  

 

Businesscase: Van Haren

Een van de organisaties die al lang naar tevredenheid gebruikmaakt van YoungOnes, is de Van Haren, dochtermaatschappij van Deichmann. In het distributiecentrum in Waalwijk is geregeld behoefte aan extra bezetting, denk alleen al aan de feestdagen, wanneer het aantal orders sterk toeneemt.  

 

"Wie denkt dat het in de logistiek moeilijk is om snel aan jonge krachten te komen, heeft het mis"

 

Sadat legt uit hoe de Van Haren concreet te werk gaat: “Arthur Bontekoe, de logistics manager van Van Haren plaatst wekelijks een aantal opdrachten op YoungOnes. Daarbij zoekt hij elke keer zo’n 15 freelancers voor de week die daarop volgt, of zelfs al voor de dag erna. Hij vult dan onder andere de duur van een dienst, de datum, het adres en de gewenste vaardigheden in. Ook mag hij zelf het uurtarief bepalen. Alles bij elkaar is dat nog geen 5 minuutjes werk. Na plaatsing kunnen freelancers via de app op de klussen reageren. De logistics manager selecteert vervolgens zelf wie er mogen komen werken.”

 

Bontekoe is tevreden over de werkwijze: “Wij ontvangen na het plaatsen van een klus vaak binnen enkele minuten al reacties van gemotiveerde freelancers”.

 

Gemiddeld 17 reacties per klus

Om die selectie goed te kunnen maken, heeft hij verschillende hulpmiddelen tot z’n beschikking op het online platform. Het belangrijkste: de rating van de freelancer. Sadat: “Na elke opdracht beoordeelt de freelancer de opdrachtgever én andersom. Je kunt dus precies zien hoe eerdere opdrachtgevers een kandidaat hebben beoordeeld. Daarnaast zie je ook welke opdrachtgevers dat zijn. Als dat bedrijven uit jouw branche zijn, weet je dus dat de werkervaring en de rating relevant zijn.

 

Ten slotte zie je bij elke kandidaat een foto, een korte motivatie en de contactgegevens. Ook is het opkomstpercentage van de kandidaat zichtbaar. Al met al genoeg om een goede, onderbouwde keuze te kunnen maken.” Bij de Van Haren leidt deze werkwijze tot een gemiddelde van 17 reacties per klus, waarbij de eerste reacties vaak al binnen een paar minuten binnenstromen.

 

Je werk in je broekzak

Voor opdrachtgevers heeft een online platform veel voordelen. Datzelfde geldt voor de freelancers zelf. Dit zijn veelal jonge mensen van tussen de 18 en 25 jaar, die op zoek zijn naar kortdurend werk dat ze zelf eenvoudig kunnen kiezen, zoals orderpicken. Bovendien is het werk dat verhoudingsgewijs goed betaalt. En dat terwijl het platform voor een opdrachtgever juist weer goedkoper is dan een uitzendbureau. Gemak dient de mens: de freelancers kunnen alles via een app op hun smartphone regelen. Je werk in je broekzak dus.

 

Feiten en cijfers

De populariteit van deze gemakkelijke oplossing neemt snel toe. Sadat illustreert de groei van YoungOnes met cijfers: “Inmiddels hebben we zo’n 12.000 actieve freelancers in onze database, die zich overal in Nederland bevinden. Daar komen er per week ongeveer 400 bij. Dit gaat dan om door ons zorgvuldig geverifieerde freelancers. Dat wil zeggen dat we ze allemaal gesproken en gecheckt hebben.”

 

Wie denkt dat het in de logistiek moeilijk is om snel aan jonge krachten te komen, heeft het dus mis. “Het lukt logistieke bedrijven in 99 procent van de gevallen om via YoungOnes binnen 24 uur flexibele krachten binnen te halen.”

 

Waar dat toe kan leiden, laat de Van Haren zien. 90 procent van de freelancers die er hebben gewerkt, komen namelijk in de zogeheten Favorietenpool terecht. Dit betekent dat ze vaker bij Van Haren mogen terugkomen. Op die manier lukt het de multinational om last-minute planningen razendsnel en volledig in te vullen: probleem opgelost.

 

 

Dit artikel is gesponsord door YoungOnes.

Update

Youngones

4/12
Loading ...